Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 21. 11. – 26. 11. 2016
Témata týdne:
Audit vzdělávacího systému v ČR 2016. Ve spolupráci s externími odborníky v oblasti vzdělávání a vzdělávací politiky vzniklo už třetí vydání Auditu českého vzdělávacího systému, v němž se snažíme poukázat na zásadní přednosti, slabiny, příležitosti a hrozby českého vzdělávání. Hodnotíme uplynulé období a poukazujeme na ty události, kterým by měla být věnována primární pozornost. Audit opět doprovází infografika, tentokrát obohacená o analýzy financování regionálního školství poradenské společnosti PwC ČR. Tisková zpráva shrnuje v krátkosti zjištění Auditu.
Převažují slabiny a rizika nad přednostmi a příležitostmi. Z aktualizované SWOT analýzy, která tvoří první část Auditu, vyplývá, že rizik a slabin, které oslabují a ohrožují rozvoj českého vzdělávání, je významně více než předností a příležitostí. Přednosti navíc staví na odkazu minulosti (např. hustá síť škol a institucí připravujících učitele), příležitosti jsou zase často zatíženy možností selhání (např. čerpání peněz z EU).
Špatné a dobré zprávy o vývoji českého vzdělávání v posledním roce: 11:7. Z analýzy událostí a procesů, které proběhly v minulém školním roce, případně kontinuálně probíhají, vyplývá oproti situaci před rokem jisté zlepšení. Je to dáno zejména politickou dohodou na zvýšení platů učitelů a rozpočtu školství. Jde o jedinou událost s čistě pozitivním vyzněním. U všech ostatních se vyskytují pochybnosti a rizika. Nejhorší hodnocení nese dopad krajských voleb na rozvoj vzdělávání v regionech.
Čtyři zásadní problémy financování regionálního školství dle PwC ČR. Tým poradenské společnosti PwC připravil jako součást Auditu analýzu financování regionálního školství v ČR. Identifikoval tyto problémy: nejasná kontrola nad vznikem nových škol, které mají ze školského zákona právo na financování; rozostřená hranice mezi prostředky ze státního rozpočtu a od zřizovatele a účel jejich využití; neefektivita vynakládání prostředků ze státního rozpočtu vlivem zásahu krajských úřadů; nejednotnost financování dle typu zřizovatele. Ne všechno vyřeší koncepce reformy financování, kterou představilo MŠMT.
Výrok týdne:
„ Čtyři body (neexistence systémového řízení kvality učitelů a ředitelů, nedostatečně rozpracovaný a nesystematický způsob zjišťování výkonnosti a monitoringu, nízká efektivita institucí, nedostatečná, opožděná, někdy i nejasná informovanost) mají jeden společný jmenovatel, a tím jsou data. Výzkumník Dominik Dvořák (PedF UK) upozorňuje v Auditu vzdělávacího systému ČR na fakt, že k řízení českého vzdělávání chybí různé typy dat (o žácích, učitelích apod.) a že tento prvek celkově absentuje v kultuře řízení.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
Od 1. 9. 2016 nabyla účinnosti reforma školského zákona, jejímž cílem je podpora speciálních potřeb žáků v běžných školách. Byť nedošlo na zásadní problémy, protože náběh změn je pomalý, odpůrci reformy stále tvrdí, že jde o krok špatným směrem. Většina veřejnosti i učitelů je proti zavádění této změny. Z výzkumu sociálních sítí a veřejného mínění, které má EDUin čerstvě k dispozici (budeme publikovat později) ale vyplývá, že většina lidí je ochotna změnit na názor na toto téma, a to za předpokladu, že budou přesvědčeni o připravenosti reformy a o tom, že nedojde k negativním dopadům na vyučování ve třídách, případně na zhoršení kvality vzdělávání v ČR. Ukazuje se, že zejména otázka financování a připravenosti reformy budí největší pochybnost nejen mezi odpůrci, ale i mezi příznivci reformy. Audit v hodnocení událostí posledního období poukazuje na rostoucí trend zakládání neveřejných škol. Tento trend může, v případě pokračování stejným tempem v dalších letech, jít proti záměrům o společné vzdělávání. Tomuto tématu je nutné věnovat významnou pozornost. Důrazně doporučujeme MŠMT zajistit finanční a personální podporu reformě a posílení informací k učitelům a veřejnosti v tomto směru.
Na jaře 2017 proběhnou poprvé jednotné přijímací zkoušky, kterými budou muset projít všichni uchazeči hlásící se ke studiu maturitních oborů (s výjimkami, např. v případě uměleckých oborů). Zavedení tohoto kroku nepředcházela analýza dopadů, které budou přijímací zkoušky mít. Z jejich nastavení (neexistence minimální hranice úspěšnosti v testech) lze odvozovat, že reálný dopad na prostupnost vzdělávacím systémem bude spíše zanedbatelný, nicméně přijímačky představují riziko. Jednak v tom, že se omezí vzdělávání v posledních ročnících ZŠ na přípravu na testy (minimálně do okamžiku, než se ukáže, jakou skutečnou váhu budou mít přijímací zkoušky na přijetí). Dále mohou představovat riziko v tom, že se pozornost učitelů na ZŠ bude soustředit na uchazeče o maturitní obory, čímž se ještě více oslabí nejvíce zranitelná část žákovské populace (uchazeči o učňovské obory). Významným rizikem je i možnost, že krajské úřady budou středním školám „doporučovat“ minimální hranici pro přijetí, a i když je takové doporučení pro ředitele nezávazné, z velké části by ho pravděpodobně respektovali (ředitel je vybírán zřizovatelem). Důrazně doporučujeme MŠMT analyzovat dopady přijímacích zkoušek a podle toho rozhodnout o jejich dalším pokračování.
V souvislosti s nástupem tzv. čtvrté průmyslové revoluce se začalo i v ČR hovořit o přechodu průmyslu do modu kybernetizace a automatizace. O podobném procesu přerodu se mluví i v oblasti vzdělávání. Stejně jako v případě českého průmyslu jde však i v oblasti vzdělávání spíše o ozvěnu vývoje v rozvinutějších ekonomikách, zejména v Německu. Vzdělávání v ČR nepochybně stojí před potřebou velmi výrazné proměny, nicméně současný stav nenasvědčuje tomu, že by se k němu schylovalo. Chybí v prvé řadě širší společenský konsensus na tom, jakým směrem se vydat, což brání podobným reformním krokům, jaké probíhají ve vzdělávacích systémech po světě (nejviditelnějším příkladem je Finsko a jeho postupný přechod od předmětů ke vzdělávání podle reálných témat na vyšších stupních vzdělávacího systému). Audit uvádí některé příklady českých škol – ostrovů pozitivní deviace. Upozorňuje ale na systémovou bezmoc, která v oblasti vývoje směrem k adaptaci na nové podmínky panuje. Důrazně doporučujeme MŠMT zahájit jednání o široké politické dohodě nad elementárními předpoklady rozvoje vzdělávání v ČR, aby mohla vzniknout potřebná vize a závazek jejího dodržování.
Měnící se společenské a politické klima v západním civilizačním okruhu ukazuje na křehkost a volatilitu demokracie a občanského života rozvinutých zemí s často dlouhou demokratickou tradicí, případně znovunabytou suverenitou postavenou na politické pluralitě a svobodě myšlení. Brexit, vzestup populistů v západních demokraciích, fenomén Trump, ale i varovný politický vývoj v zemích Visegradu, zejména v Maďarsku a Polsku, kde dochází k očividné demontáži demokratických principů, stejně jako vnitřní odklon od politiky respektující ústavní lidská práva, který zosobňuje zejména prezident Miloš Zeman, otevírají otázku, zda lze tomuto trendu zabránit. Pokud nedojde k zásadní změně uvažování o vlivu výchovy a vzdělávání na společenskou situaci, je velmi pravděpodobné, že budou tyto tendence nadále proliferovat a velmi účinně destabilizovat společnost, paralyzovat její rozvoj, obracet ji zpět do minulosti, kterou již nelze nastolit. Digitální prostor výrazně mění společenský diskurs a ztěžuje orientaci ve světě, který nás obklopuje. Důrazně doporučujeme MŠMT, aby pozornost zaměřilo tímto směrem. Podpora občanského vzdělávání, pochopení hodnot demokracie a informační gramotnost jsou nezbytností současnosti i budoucnosti.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
Názorů učitelů si velmi vážíme, a proto vás žádáme o vyplnění výzkumného dotazníku, který připravuje Seznam.cz ve spolupráci s EDUinem. Dotazník naleznete ZDE. Nezabere vám to ani 5 minut. Děkujeme za váš čas. Věříme, že brzy my pomůžeme vám.