Co přinesl týden 21. – 27. 1. 2013
Témata týdne:
technické obory, úprava RVP ZV, diskuse o vzdělávání
Výrok týdne:
„Jsem poslankyní Parlamentu ČR a místopředsedkyní školského výboru. Je v pořádku, aby se členové školského výboru o takovém, dle mého názoru významném zásahu do učebních plánů základních škol dozvídali z médií?“ Dagmar Navrátilová k povinnému zavedení 2. cizího jazyka na ZŠ
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- První téma se věnuje technickým oborům: Dvěma expertními postřehy bylo otevřeno první diskusní téma kampaně Česko mluví o vzdělávání s názvem Co lze udělat pro větší přitažlivost technických oborů a je to vůbec třeba? Doporučujeme komentáře čtenářů – každý autor označuje svůj komentář souhlasnými, nebo nesouhlasnými body a debata je díky tomu přehlednější. Máte-li zájem dostávat každý týden stručný newsletter s novinkami v kampani a s kalendářem chystaných akcí, registrujte se zde.
- Nový RVP ZV s překvapením: Od 1. září vstupuje v platnost upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Zjistěte, co vše se změní. Největší polemiku vyvolává zavedení 2. cizího jazyka jako povinného předmětu nejpozději od 8. ročníku (celkem 6 hodin, tzn. např. 3 hodiny v 8. třídě a 3 v deváté). Dosud byla výuka 2. cizího jazyka nepovinná. Ještě na podzim 2012 se ve veřejné diskuzi hovořilo pouze o změnách v obsahu. Přečtěte si krátký souhrn názorů jazykářů, učitelů i ředitelů na Učitelských novinách v článku Experti: Výuka druhého cizího jazyka prospěje žákům i kantorům. Ředitelé, zvláště menších škol, se obávají o dostatek kvalifikovaných učitelů a především se nikde nehovoří o tom, jak bude celá věc řešena finančně. Upravený RVP ZV zatím nebyl zveřejněn, zavedení poviného 2. jazyka bylo překvapením. Čtěte také, jaké další změny by zaváděla ČSSD, pokud by měla tu možnost.
- Ví Týden.cz něco, co my ne? Obvykle do beduina nedáváme články, které jsou faktograficky překroucené, nepodložené a manipulativní. Tento případ je ovšem důležitý: Marek Přibil na Týden.cz uveřejnil článek, který je plný polopravd, lží a manipulativních tvrzení. Podle Přibila byla celá reforma největším polistopadovým tunelem, zaštiťuje se názory „mnohých úředníků a učitelů“ a cituje přitom jednoho dlouholetého a loajálního úředníka MŠMT, který zde ve vysoké funkci řídil pod různými ministry, včetně Josefa Dobeše, mnohé projekty, a pracovníkem UK, který v praxi působil jen krátce. Špatné výsledky českých žáků přikládá dle oblíbeného klišé reformě zavedené před několika lety. Tvrdí, že se budou zavádět jednotné osnovy – doufejme, že Přibil neví něco, co my ještě ne (srovnejte program Zemanovců, na který jsme upozornili minule, článek 3.4). Hlídejme, co média píší, a chtějme argumenty.
- Ekostatky a biozahrady ve škole: PRO-BIO LIGA přináší školám možnost, jak se dozvědět o možnostech výukových programů v okolí Prahy. Děti mohou na ekostatcích na vlastní kůži práci se zvířaty a s půdou zažít, ochutnat, dotýkat se jí a vnímat ji zkrátka všemi smysly. K dispozici je e-kniha Ze školy na ekostatek a webové stránky www.zeskolynastatek.cz. K tématu doporučujeme také zkušenost waldorfské ZŠ v Jinonicích, která svou školní zahradu změnila na biozahradu – čtěte e-knihu, která informuje i o možnostech financování takových podniků.
Inspirace z (a do) praxe
- Zajímavé doplňky k dějepisu: Do kdy si naši předci tykali, co jsou mluvící erby nebo proč předci vysazovali ovocné stromy do lesů? To se mohou děti dozvědět z knihy Stanislavy Jarolímkové Co možná nevíte o životě našich předků. K tématu prozkoumejte také neobvyklé Opráski sčeskí historje (čili Obrázky z české historie), nový fenomén českého internetu.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 28. 1. Veřejné senátní slyšení k petici Za vytvoření podmínek pro kvalitní vzdělávání (Praha)
- 31. 1. EDUin: Setkání zástupců organizací ve vzdělávání (Praha)
- 1. 2. Slavnostní prezentace projektu Kniha – vystoupení žáků a studentů (Praha)
- 4. 2. Veřejné senátní slyšení k petici za zachování základních škol praktických (Praha)
- 7. 2. Kulatý stůl SKAV a EDUin: Jak zvýšit zájem dětí a studentů vzdělávat se a učit se nové věci? (Praha)