Čí zájmy zastupuje Marcel Chládek?

15. 12. 2014
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 8. 12. – 14. 12. 2014

Témata týdne: Ministr školství Chládek vystoupil na setkání Rady EU pro vzdělávání (od 1:22:55) a svůj příspěvek využil zejména k lobbingu za technické vzdělávání, dále zmínil otázku celoživotního vzdělávání, roli učitele a okrajově rovnost v přístupu ke vzdělávání. Za koho vlastně mluví ministr školství se ve svém blogu ptá David Yilma. Britská školní inspekce Ofsted vydala zprávu, z níž vyplývá, že pokrok škol 1. stupně je založen na tom, že se věnují problémům v oblasti chování a kvalitě učitelů (The Guardian, Aj). Nadále probíhá diskuse o tom, jak diagnostikovat mentální handicap u žáků, návrh použít psychiatrickou metodu užívanou k výzkumným účelům (iDNES.cz) se setkává s odporem (v lednu uspořádá SKAV na toto téma kulatý stůl). Libor Tománek, ředitel školy, kde se natáčí reality show Třída 8.A., je zvědavý jak to dopadne, říká v rozhovoru pro EDUin. Podívejte se, jak bojují s diskriminací na školách, kde se pustili do inkluze (fotogalerie, ČT). Mistrovská zkouška pro učně odstartuje v roce 2019 (ČT).

Výrok týdne: 

„Většina akademických pracovníků věnujících se středovýchodní Evropě se ČR nezabývá, a to ani ve středoevropském prostoru (mimo ČR). Tak jsem si ji vždy zvolil jako případovou studii pro zkoušky a seminární práce, protože vím, že univerzitní učitel v daném kurzu neví o ČR vůbec nic, a tak mám daleko větší prostor psát si, co chci, a oni to nepoznají…“ Student středoevropských studií na Glasgow University o reálném povědomí o ČR v zahraničí (Britské listy).

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Trestuhodně zanedbaná výchova k občanství. V pátek 12. 12. proběhla na půdě PedF UK v Praze diskuse na téma občanské výchovy na školách. Zúčastnění se shodli na tom, že předmět občanská výchova je systematicky podceňován. Existuje řada programů, které mohou učitelům pomoci. Příkladem může být projekty Active citizens nebo Chci to řešit. Existuje také řada mimoškolních aktivit, k nimž mohou učitelé své žáky nasměrovat, např. produkce kulturního centra DOX (aktuálně výstava Mody demokracie). Btw. Občankáři.cz mají nový web.

  • Povinná matematika: Proč ministr Chládek ignoruje odbornou kritiku? EDUin rozeslal tiskovou zprávu, v níž shrnuje počet odborníků v oblasti matematiky a její výuky, kteří poukazují na neudržitelnost vzdělávání matematiky na českých školách a nesmyslnost zavádění povinné maturity z matematiky v těchto podmínkách, jak požaduje Marcel Chládek. Blog na stejné téma napsal Tomáš Feřtek (Respekt). V konsensu s tím reaguje Jan Jandourek (Reflex). Komentáře pod zveřejněnou TZ naopak ukazují, v čem spočívá nejčastější argumentace kritiků: není třeba nic měnit. O smysluplnější výuce matematiky hovoří v čerstvém rozhovoru Milan Hejný (iDNES.cz).

  • I čeština potřebuje svého “Hejného“. Lidové noviny si všímají, že ačkoliv rámcové vzdělávací programy kladou důraz na komunikační pojetí výuky češtiny, v praxi je výuka stále často založena na samoúčelných jazykových rozborech. Výsledkem je, že děti češtinu nesnášejí. O potřebě změny se debatuje již desítky let, přesto rozumná a ucelená alternativní metoda chybí. Vývoj výuky českého jazyka po roce 1989 popisuje Milan Polák (RVP.cz).

  • Technologie způsobují sociální změnu. Podle aktuální zprávy neziskové organizace Ashoka mohou být informační technologie (jejich ovládání a vzdělávání v tomto směru) důležitým iniciátorem sociálních změn. V souvislosti s tím je zajímavé komerční sdělení projektu IT Fitness, podle nějž jsou čeští žáci dobří v používání sociálních sítí, ale zaostávají v dovednosti vyhledávání na internetu.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • Česko hledá budoucnost. Závěrečné shrnutí projektu, jehož cílem je vytvořit vizi rozvoje české  společnosti, včetně rozvoje v oblasti vzdělávání. 16:00 – 17:00 Drtinova 10, Praha.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články