Publikujeme text Oldřicha Botlíka, který se vrací k obsahu testů při jednotných přijímacích zkouškách na střední školy a upozorňuje na chybějící protokoly s vyjádřením validačních komisí ke správnosti testových úloh a složení testů a na další problematickou úlohu v testu z matematiky na osmiletá gymnázia. O dalších problematických úlohách, které se objevily v testech, jsme informovali v tiskové zprávě.
Kdo se díval na znění přijímacích testů na stránkách Cermatu, zjistil hned několik zajímavých věcí. Za prvé, na rozdíl od stránek s maturitními testy z minulých let zde chybějí protokoly s vyjádřením validačních komisí ke správnosti testových úloh a složení testů. Za druhé, nejspíš i kvůli tomu zatím unikla veřejnosti chyba v zadání úlohy 13 v přijímacím testu Matematika pro uchazeče o osmiletá gymnázia. Za třetí, protože přijímací testy pro náhradní termíny Cermat nezveřejnil vůbec, možná se další chyby vyskytly i v nich.
Vpředu na levé dolní předozadní hraně byly odebrány nejméně dvě kostičky, podle obrazového zadání ovšem nevíme, jak bylo nakládáno s neviditelnými krychličkami (třeba s prostřední kostičkou na této hraně nebo s kostičkami v okolí zadního rohu vlevo dole, na zadní stěně ap.). Vzhledem k nesouladu mezi slovním a obrazovým zadáním se s nimi mohlo stát cokoli. To ovšem znamená, že ani jedna podúloha není jednoznačně řešitelná, protože odpadl důvod respektovat zadání slovní jako platné. Jiný postup by zcela popřel základní matematickou zásadu, k níž by žáci měli být vedeni od první třídy: vycházet jen z toho, co zcela jistě platí.
13.1 Kolik krychliček v tělese má právě jednu stěnu obarvenou na šedo?
13.2 Kolik krychliček v tělese má právě dvě stěny obarvené na šedo?
13.3 Kolik krychliček v tělese nemá obarvenou žádnou stěnu na šedo?
Jediná správná odpověď na každou ze tří podúloh tedy zní: Počet takových krychliček nelze jednoznačně zjistit. Rozpor mezi slovním a obrazovým zadáním není podle mého názoru řešitelný jinak než vypuštěním celé úlohy 13 z hodnocení výkonu žáků. Je to škoda, protože bez této chyby by úloha byla opravdu vtipná a ověřovala by velmi užitečné dovednosti žáků. Vyjádření validační komise k ní ovšem zatím postrádám.
Prvním je, že ředitel Zíka se snaží ututlat chybu v úloze s krychličkami – buď proto, že na ni validační komise při následné validaci nepřišla, nebo proto, že na ni přišla, ale dohodla se, že ji přejde. Co by bylo větší zlo? Druhým podezřením je, že obdobně závažné chyby jako v přijímacích testech pro řádné termíny se vyskytly také v testech pro termíny náhradní. I tyto testy musely validační komise porovnat s výsledky testování a předpokládám, že tentokrát už si daly pozor. Nezveřejnění zadání může být součástí snahy ututlat také chyby v testech pro náhradní termíny.
Je samozřejmě možné, že se mýlím, ale moje hodnocení situace odpovídá všem mým dosavadním zkušenostem s postupy Cermatu a jeho ředitele. Ten snad chápe, že zmíněná podezření může vyvrátit pouze jediným způsobem: zveřejněním všeho, co zatím zveřejnit nechce. A snad také chápe, že mu nic jiného ani nezbývá.