Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Otázka, zda by zkušení učitelé a učitelky bez titulu z pedagogické fakulty měli dál působit ve školách, vyvolává bouřlivou diskusi. A to na stránkách týdeníku Respekt, kde vyšel sloupek Tomáše Feřteka (ZDE), i na webu EDUin pod článkem na téže téma (ZDE). Nabízíme vám výběr hlavních argumentů pro a proti: nenahraditelnost titulu z pedagogické fakulty hájí zejména diplomovaní učitelé, kvality a přínos úspěšných praktiků spíše rodičovská strana. Jak na celou záležitost nahlíží současný ministr školství, si můžete přečíst ZDE. Otázce, zda uznat odborné kvality učitelů bez diplomu, se bude věnovat Kulatý stůl SKAV a EDUin, který proběhne 20. února.
S novelou zákona o pedagogických pracovnících z roku 2004 přišel požadavek, aby si všichni, kdo pracují s dětmi (tedy nejen učitelé, ale také vedoucí volnočasových aktivit), doplnili chybějící vzdělání studiem na pedagogické fakultě. Letos uběhla lhůta pro získání potřebné kvalifikace a praktici, kterým diplom chybí a ani v letošním roce potřebné studium nezahájí, budou v příštím roce muset školy opustit. Řádově se jedná o tisíce učitelů, v mnoha případech jde o zkušené a oblíbené pedagogy, kteří budou školám i žákům chybět. Návrh, zda by bylo možné jejich kvalifikaci, získanou neformálními cestami (praxí, doplňujícím studiem a kurzy) uznat, se však setkává s odporem.
Zastánci hodnoty vysokoškolského diplomu argumentují tím, že pravidla by měla být stejná pro všechny a že bez potřebných teoretických znalostí nelze učitelské povolání kvalitně vykonávat. Poukazují také na to, že snížíme-li význam vysokoškolského titulu tím, že pro výkon pedagogické profese nebude nutný, klesne i prestiž učitelského povolání a s ní nárok na finanční ohodnocení, které ani teď neodpovídá náročnosti této práce.
Námitky této strany vystihuje výběr z diskusních příspěvků pod výše uvedenými články:
Ti, kdo stojí na straně praktiků bez pedagogického titulu, většinou uvádějí příklady konkrétních učitelů, o jejichž kvalitách svědčí jejich výsledky ve školách. Zastáncům těchto učitelů nejde o to, aby mohl „jít učit každý, kdo chce“, ale aby české školy nepřišly o schopné a motivované pedagogy, kteří mají za sebou léta praxe a profesního rozvoje. Takových totiž nemáme nazbyt. Dalším argumentem je časová a finanční náročnost doplňujícího formálního studia a diskutabilní přínos takto získané kvalifikace.
Příklady argumentů této strany ukazují následující citáty z výše uvedených diskusí:
O tom, zda by plnohodnotnou náhradu za učitele, kteří budou nucení ze školství odejít, poskytli aprobovaní učitelé registrovaní na úřadech práce (jak navrhuje šéf školských odborů), lze pochybovat. Ministr školství navrhuje ponechat konečné rozhodnutí ředitelům škol.
Uvedená debata také ukazuje, že ředitelům by se rozhodovalo mnohem snáz, kdyby měli dispozici nástroj pro vyhodnocení pedagogických kvalit stávajících učitelů (profesní standard učitele). A systém, který by umožnil doložit a ověřit pedagogické vzdělání nabyté neformální cestou.