Zajímavosti ze světa vzdělávání, které připravilo na základě anglicky psaných zdrojů výzkumné oddělení společnosti Scio k 8. prosinci, obsahují například tato témata: Pro vynikající výsledky šanghajských žáků ve škole rodiče podplácí učitele a žáci samotní se orientují jen na výkon; aby děti výuka bavila, musí mít možnost diskutovat a ptát se, ukazuje studie; zlepšení ekonomické situace v rozvojových zemích úzce souvisí se vzdělaností místních obyvatel.
- I kybernetik by měl umět komunikovat
Velká pozornost (nejen) amerického školství je zaměřena na vzdělávání v oborech STEM (věda, technologie, inženýrství a matematika). Zvyšování počtu studentů v oborech STEM a jejich setrvání ve škole je pokládáno za rozhodující pro budoucí konkurenceschopnost ekonomiky. Současně však sílí hlasy, které zdůrazňují význam humanitních a sociálních věd pro další život studentů a celé společnosti. Humanitní vzdělávání pomáhá pochopit a ocenit různost a složitost jevů, přemýšlet o smyslu života, naučit se efektivně komunikovat a překonávat překážky. Pouze odborné technické vzdělání na úspěšnou kariéru nestačí – je třeba i vůdčích dovedností, sociální a emoční inteligence, kulturního porozumění, dovednosti přijímat strategická rozhodnutí a celkového přehledu. Většina dnešních studentů bude pracovat v průběhu života v několika různých oborech a univerzity by u nich měly pěstovat především celoživotní touhu se učit a dovednost adaptovat se na nové podmínky. Na některých univerzitách už dnes dochází ke změkčování opozice mezi „tvrdými“ a „měkkými“ dovednostmi, rozvíjí se interdisciplinární přístup, který propojuje studium humanitních a sociálně vědních oborů s obory STEM. Tato intelektuální flexibilita je dobrou přípravou pro budoucnost. Studenti by při rozhodování o studiu neměli stát před volbou buď oborů STEM, nebo humanitních, protože v životě budou potřebovat obojí (k možnostem získat práci v budoucnosti viz zde).
- Úplatky, podvádění a soutěživost, odvrácená strana úspěšného šanghajského školství
Zástupce ředitele čínské veřejné střední školy při Tsinghua University v Pekingu komentoval pro CNN výsledky šanghajských žáků v nejnovějším šetření PISA 2012. Uvádí, že postavení na první příčce žebříčku je dosaženo za příliš vysokou cenu. Školy a třídy jsou přeplněné, ale učitelé i žáci jsou vysoce motivovaní, což je všechny pojí dohromady. Průměrný plat učitelů je okolo 10 000 juanů (1 640 US dolarů), což je v Šanghaji řadí do dobré střední třídy. Šanghajské vedení dbá na to, aby všichni žáci prospívali, financuje všechny školy stejně a propaguje partnerství slabších a dobrých škol. Ředitelé, kteří pozvednou neúspěšnou školu, se dočkají rychlého povýšení. Za vynikající výsledky šanghajských škol však rodiče platí: nikoli školné, ale uplácejí ředitele, aby přijal jejich dítě na dobrou školu, kam však nepatří podle místa bydliště, uplácejí učitele, aby dali dětem dobré známky a více se jim věnovali, platí za soukromé doučování. Studentům přináší úspěch ve škole společenské uznání a status, ale podle slov pana Jianga ničí soutěživost jejich zvídavost, kreativitu a lásku k učení. Ve školách je široce rozšířeno podvádění u zkoušek. Řada bohatých a vzdělaných čínských rodičů dává děti raději do mezinárodních škol nebo opouští zemi. Podle článku v Times Educational Supplement čelí organizátoři šetření PISA výtkám, že výsledky z Šanghaje nereprezentují celou Čínu, a slibují, že šetření v roce 2015 zahrne i další oblasti.
- Učitelé by se měli umět žákům omluvit i uznat, že učení je těžké
Učitelka a koordinátorka vzdělávacích technologií a odborné přípravy učitelů v Pensylvánii G. Schmidt nabízí osm aspektů dobré výuky, podle kterých se řídí ve své práci: 1. spolupráce v týmu, nikoli diktatura – ptejte se žáků na jejich názor, snažte se pochopit jejich myšlení (o spolupráci jako kooperaci a kolaboraci viz zde), 2. všichni se učíme – každý žák se může naučit, záleží na učiteli, aby našel správný přístup, 3. třída je loď – učitel je jako kapitán, který loď vede, ale její plavba je výsledkem součinnosti všech, 4. učení je těžké – uznejte, že učení je těžké, a dejte žákům možnost oddechu, 5. pozitivní podpora – pozitivní přístup k problémům a podpora pomalého žáka je vždy lepší než negativní hodnocení, 6. nemít vždy pravdu – zachováte-li se nespravedlivě, je správné se žákovi omluvit, 7. vytváření kultury chování a postojů – kultura školní třídy ovlivňuje charakter žáků a jejich budoucnost, 8. učit dovednosti integrity – mravní integrita a čestnost jsou základními předpoklady pro dobrého týmového hráče, učitel by měl být příkladem.
- Vzdělání a ekonomický rozvoj jsou spojité nádoby
Výzkumníci kolaborativního výzkumného centra Wittgenstein Centre for Demography and Global Human Capital, spojující několik výzkumných pracovišť v Rakousku včetně Rakouské akademie věd, uveřejnili studii, která přináší nový pohled na to, co ovlivňuje ekonomický vzestup rozvíjejících se zemí. Podle dosavadního obecně přijímaného názoru se ekonomická situace vylepšuje v souvislosti s klesající mírou porodnosti. Autoři studie však zjistili, že ekonomický rozvoj lze vysvětlit vzrůstající úrovní vzdělání obyvatel. Výzkumníci pracovali se statistickými modely a zkoumali potenciální příčinné vztahy mezi porodností, počtem obyvatel v pracovních vztazích a údaji o vzdělanosti. V zemích, kde klesla porodnost, ale nezvyšovala se úroveň vzdělanosti, byl ekonomický rozvoj méně výrazný než tam, kde se zvyšovala úroveň vzdělanosti obyvatel. Tyto výsledky hovoří ve prospěch investic do univerzálního vzdělávání.
- OECD navrhuje opatření pro zlepšení pracovních možností žen
OECD zveřejnila zprávu The State of Higher Education 2013, která přináší souhrn informací a analýzy z oblasti vysokého školství v členských zemích OECD a je první takto ucelenou publikací, jež bude nadále připravována každoročně. Zpráva se zabývá financováním vysokého školství a návratností pro jednotlivce, terciárním vzděláváním a dovednostmi, očekáváním zaměstnavatelů a výsledky pilotní studie k hodnocení vzdělávacích výsledků v terciárním vzdělávání známé jako AHELO. Zpráva uvádí, že pro ženy je vysokoškolské studium přínosnější, protože plat středoškolsky vzdělané ženy je o mnoho nižší než plat středoškolsky vzdělaného muže. U vysokoškolsky vzdělané populace je nejmenší rozdíl v zaměstnanosti mužů a žen (méně než 10 % oproti 15 % u veškeré populace). Vysokoškolačky vydělávají v průměru méně než vysokoškoláci, což je způsobeno i tím, že muži převažují v technických a přírodovědných oborech, které jsou lépe placené, a ženy v oborech humanitních, zdravovědných a sociálních. Doporučení OECD směřují k lepšímu kariérnímu poradenství pro studenty, a zejména studentky tak, aby se vyrovnalo jejich zastoupení v různých oborech. OECD dále doporučuje širší opatření pro zvýšení zastoupení žen na pracovním trhu: flexibilní pracovní úvazky, dostupnost kvalitní péče o předškolní děti, mateřská a otcovská dovolená a další.
- Nezájem žáků o výuku změní jen učitelé sami
Učitelé v mnoha zemích se potýkají s nezájmem žáků o matematiku a přírodní vědy a podle výzkumu to je často způsobeno tím, že výuka je vedena rigidním způsobem, žáci dostávají pouze uzavřené otázky a nemohou diskutovat, učitelé neposkytují žákům zpětnou vazbu. Výzkumníci z Mnichovské technické univerzity ve spolupráci se Stanfordovou univerzitou proto připravili dvacetihodinové výukové video pro učitele 8. a 9. tříd německých škol, podle kterého se učitelé naučí otevřít výuku diskusi, zaujmout každého žáka a věnovat žákům individuální pozornost. Pro přípravu učitelů byly důležité zejména záznamy seminářů a skutečných učebních hodin, které učitelům pomohly analyzovat jejich postupy a naučit se uvolnit přísnou kontrolu nad postupem výuky. U žáků, jejichž učitelé používali nové postupy výuky, se zvýšil zájem o matematiku, zatímco u žáků s tradiční výukou zájem poklesl stejně jako doposud. Na základě zkušeností s průběhem profesionální přípravy plánují výzkumníci nový přístup k dalšímu vzdělávání učitelů: dlouhodobější společnou práci v malých skupinách, kdy učitelé rozebírají záznamy z hodin anebo přehrávají různé situace ve třídě.
Zdroj: Scio.cz