Publikujeme komentář Tomáše Feřteka ke způsobu, jakým se stále ještě na leckterých školách vyučuje čeština. Je možné učit češtinu po desetiletí stále stejným způsobem? Naučí se děti číst s porozuměním a dobře psát pomocí větných rozborů? Text vyšel 7. 6. v Lidových novinách.
V elegantní zkratce vystihl profesor Uličný v minulé Akademii převládající princip, jak se učila čeština dobrých padesát let. V polemice o větném rozboru napsal, že „každý dobrý češtinář totiž už po mnoho desetiletí ví, že když větu či souvětí takzvaně rozebere a výsledek hezky graficky znázorní, může ihned zadávat žactvu, aby na dané schéma tvořilo věty jiné; obvykle se pozitivně naladěná část třídy chytí…“ Formulace „mnoho desetiletí ví“ je faktickým přiznáním, že v neustále se měnícím světě učím stále stejně. Jenže mezi tím se společnost založená na vnímání a produkci textů proměnila ve společnost, kde je většina informací předávána prostřednictvím obrazů.
To rozhodně neznamená, že máme rezignovat na schopnost dobře psát a s porozuměním číst. Naopak, je to klíčová dovednost a právě v audiovizuálním světě je nutné si ji udržet. Ale jestliže ve výuce užíváme stále stejné postupy založené na analýze struktur textu, nutně dosahujeme horších výsledků.
Rozborem větným, s nímž se děti potkávají často už ve čtvrtém ročníku a pak velmi intenzivně během druhého stupně, tedy v době, kdy se schopnost abstraktního myšlení teprve rozvíjí, zaujmeme jen malou část třídy. Dva tři žáky, kteří jsou napřed a jsou vybaveni analyticko-syntetickým typem inteligence. Ti jsou takovou „luštěnkou“ nadšeni.
A ti ostatní? Dříve učitelé často usoudili, že jsou to ti bez zájmu, a že jich tím pádem není škoda. Stejně skončí u soustruhu či lopaty. Dnes jsou učitelé poučenější a vědí, že tyhle děti nejsou nutně hloupější, jen vnímají jiným způsobem nebo dospívají pomaleji. A i u soustruhu či lopaty budou potřebovat funkční gramotnost. Dlouhá desetiletí byla výuka českého jazyka ovlivňována bohemisty odchovanými strukturalismem a od toho se odvíjela představa, že pokud žákům zprostředkujeme formální strukturu – pojmenujeme druhy slov, složení věty, souvětí, funkční styly, žánry, žánrové formy – naučí se lépe číst i psát. Tento způsob výuky zapřahá kočár před koně. Složitá souvětí máte potřebu napsat až tehdy, kdy i složitě přemýšlíte.
Peklo formální analýzy
Pokud máte v hlavě holé věty, schopnost pojmenovat stupňovací poměr mezi větami hlavními a vedlejší větu příslovečnou časovou vám k lepšímu psaní nepomůže. Naopak, v tomto období větný rozbor škodí. Cpaní větných pavouků do hlav nešťastného žactva zásadně ubírá učitelkám a učitelům čas na rozvíjení schopnosti přemýšlet a zachycovat svoje myšlenky písmem. Navíc u dospívajících vytváří pocit, že psaní je cosi strašlivě složitého, vědeckého, v čem je možné udělat desítky chyb, které jsou trestány. Nejlépe se od něčeho takového držet dál. Vyšvihnu rozbor, pojmenuji funkční styl a pak už s tím nechci mít nikdy nic společného. V matematice jsme dosáhli důrazem na čistě formální dovednosti takového výsledku už dávno.
Profesor Uličný se v závěru textu podivuje, proč ti učitelé, kteří učí češtinu „dobře“, tedy podle jeho představ, tak málo své postupy veřejně hájí. Nabízím hypotézu postavenou na zkušenosti s učiteli z kurzů mediální výchovy. Češtináři patří k těm, kteří velmi neradi píší, a často se ukáže, že vytvořit složitěji strukturovaný text neumějí. Přitom o jedné věci není pochyb. Větný rozbor ovládají na výbornou.