Publikujeme krátkou glosu Boba Kartouse k právě projednávané novelizaci zákona o pedagogických pracovnících, která vyšla 3.2. v deníku Mladá fronta Dnes. Tiskovou zprávu shrnující tři návrhy změn týkající se mimo jiné i toho, jakým způsobem by bylo potřeba zákon upravit tak, aby bylo možné řešit nedostatek učitelů některých předmětů ve školách a zároveň dát možnost oborovým specialistům bez pedagogického vzdělání se zájmem učit ve školách, najdete ZDE. Reakci MŠMT najdete pod textem.
V případech individuálních se tomu říká prokrastinace, chorobné odkládání a neplnění povinností. Víte, že máte něco udělat, víte, že když to neuděláte, bude to průšvih, dokonce víte, kdy k tomu asi dojde, ale stejně na to kašlete.
Ministerstvo školství prokrastinuje. Vědí tam, že učitelská populace rychle stárne a že ve školách už teď není dost učitelů, kteří by nahrazovali odcházející generace. U některých aprobací, jako třeba fyzika, je situace kritická. A nejen to. Víme, že během deseti let dojde i ve vzdělávání k technologickému zlomu a role učitele se změní. Takže nejenže budeme mít nedostatek učitelů pro stávající model vzdělávání, ale budeme mít naprostý nedostatek učitelů v éře rychle nastupující umělé inteligence, kteří by byli schopni pracovat s umělými asistenty, byli více průvodci, poradci a sociální trenéři než učitelé matematiky či biologie.
Nebudeme je mít, protože pedagogická vysokoškolská studia, která připravují budoucí učitele, to prostě neberou na vědomí.
Nyní by bylo možné udělat alespoň drobný, nicméně důležitý krok k tomu, začít se orientovat na budoucnost. Otevřený zákon o pedagogických pracovnících v dnešní podobě neumožňuje učit v české škole nikomu, kdo nemá pedagogické vzdělání. Součástí novely zákona je kariérní řád, který nově zavádí dvouleté období pro učitele začátečníky, po němž bude následovat atestační zkouška. Do té doby budou vedeni „seniorním“ kolegou a teprve po atestaci se z nich stanou plnohodnotní učitelé, stejně jako se z mediků stávají po atestaci lékaři.
Tento institut je ideálním prostředkem, jak otevřít možnost vstoupit do učitelského povolání dalším absolventům VŠ a zároveň udržet kontrolu nad kvalifikací adeptů. Žel, paní ministryně dosud zastává názor, že na takovém řešení „neexistuje odborná shoda“, aniž by vysvětlila, co to znamená.
Doufejme, že než dojde k hlasování o novele zákona, odborný konsenzus se na ministerstvu zjeví, když už se zjevil v případě uznávání kvalifikace z neformálního vzdělávání. To zjednoduší lidem, jako jsou třeba skautští vedoucí, jejich obrovsky prospěšnou práci. A pokud by ministerstvo někde objevilo i shodu na tom, že zákon nově zavede status sociálního pedagoga, člověka vysoce důležitého pro řešení problémů těch nejzranitelnějších dětí a ulehčujícího školám jejich pedagogickou činnost, vezmu slova o prokrastinaci milerád zpět.
Vážený pane Kartousi,
v reakci na Váš dnešní komentář „Prokrastinace u Valachové aneb čekání na školní průšvih“ v Mladé frontě Dnes Vám sdělujeme následující:
Se statusem sociálního pedagoga a propojování formálního vzdělávání prostřednictvím pedagoga volného času MŠMT počítá a podporuje ho. Obé zveřejnilo již v minulých prohlášeních za podpory Rady dětí a mládeže i Asociace vychovatelů a vychovatelek. Ministryně sama tato témata komunikuje s poslanci a poslankyněmi školského výboru. Je to tedy volání do otevřených dveří.
S pozdravem
——————————
Oddělení vnějších vztahů a komunikace
Kancelář ministryně