Přinášíme záznam z Kulatého stolu SKAV a EDUin, který se konal 20. března. Zabýval se tím, co lze vyčíst z šetření PISA a dalších mezinárodních srovnávacích výzkumů, kromě prostého pořadí v jednotlivých gramotnostech. Smyslu PISA se věnuje i nedávný komentář Pavla Kohouta v Lidových novinách (ZDE) a blog Ondřeje Šteffla (ZDE). Nabízíme videozáznam i zvukovou nahrávku, kterou si můžete stáhnout ZDE. Pozvánku se seznamem diskutujících a otázkami k debatě najdete ZDE. K tématu šetření PISA si můžete přečíst rozhovor s Danielem Münichem, jedním z panelistů (ZDE). Starší texty věnované výsledkům PISA 2012 najdete ZDE (tisková zpráva), ZDE (článek z Literárních novin) a ZDE (záznam semináře o výsledcích šetření). Článek o prvních výsledcích šetření PIAAC najdete ZDE.
Hlavní sdělení:
- Česká republika je na pátém místě v míře vlivu socioekonomického zázemí žáků na školní výsledky. Patříme tedy k zemím, kde má rodina zásadní vliv.
- Čeští patnáctiletí mají nejméně kladný vztah ke škole a úroveň jejich sebedůvěry je dlouhodobě nízká.
- Současní patnáctiletí se narodili počátkem devadesátých let, kdy zakládala rodiny spíše méně vzdělaná populace.
- Horší výsledky chlapců mohou být ovlivněné nástupem počítačů ve stejné době.
- Horší výsledky chlapců mohou být způsobeny i rozdílným očekáváním škol u chlapců a dívek.
- České děti u učitelů jen výjimečně vidí charakteristiky „důvěřuje mi“, „naslouchá mi“ a „je s ním zábava“. Naopak často vnímají charakteristiky „přísnost“ či „chytrost“.
- Děti z hůře situovaných rodin vnímaly učitele jako méně spravedlivého než jejich vrstevníci s lepším zázemím.
- Pro snížení selekce je třeba se zaměřit především na kvalitu druhého stupně základních škol.
- V Polsku se zlepšily výsledky poté, co vláda prodloužila povinnou docházku na 10 let. Delší doba strávená ve společném vzdělávaní má kladný vliv na výsledky patnáctiletých žáků.
- Výhodou povinné školní docházky je možnost působit na všechny děti, i ty, které nemají takové možnosti mimoškolních aktivit. Právě škola má možnost vyrovnávat socioekonomické rozdíly mezi dětmi a měla by toho využívat.
Podívejte se na video záznam z kulatého stolu
Prezentaci Jany Palečkové z České školní inspekce si můžete prohlédnout ZDE.
Prezentaci Daniela Münicha z CERGE si můžete prohlédnout ZDE.
Prezentaci Miroslava Bocana z Národního institutu pro další vzdělávání si můžete prohlédnout ZDE.
Celou nahrávku debaty v délce 120 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.
Zdroj: Kulatý stůl SKAV a EDUin