Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

Podívejte se na závěry Kulatého stolu: Co si myslí o jednotných přijímačkách ředitelé středních škol?

24. 9. 2014
EDUin
KS1

Nabízíme obrazový a zvukový záznam kulatého stolu SKAV a EDUin, který se věnoval záměru ministra školství zavést jednotné přijímací zkoušky na střední školy.  V rámci debaty, jíž se účastnili především ředitelky a ředitelé středních škol, padly argumenty podporující jednotné přijímačky i ty, které vysvětlují, proč jejich zavedení spíše zhorší kvalitu vzdělávání. Pozvánku na kulatý stůl se seznamem diskutujících si prohlédněte ZDETiskovou zprávu vysvětlující, jak se přijímá na střední školy v evropských zemích, čtěte ZDEBlogy Tomáše Feřteka věnující se jednotným přijímačkám najdete ZDE, ZDEZDE.

Debata o smyslu jednotných přijímacích zkoušek proběhne pravděpodobně během podzimu jak mezi odborníky, tak v médiích. Na její úvod nabízíme shrnutí argumentů na podporu či odmítnutí tohoto projektu.


Zvukový záznam kulatého stolu v délce 120 minut si můžete stáhnout ve formátu mp3 ZDE.

Argumenty diskutujících PRO zavedení jednotných přijímacích zkoušek:

  • Jednotné přijímací zkoušky zvýší motivaci žáků na základních školách pracovat i v devátém ročníku.
  • Je třeba postavit hráz příchodu žáků s mimořádně špatnými známkami na maturitní obory středních škol.
  • Jednotné přijímací zkoušky zvýší kvalitu výuky na základních školách a na učiliště přivedou kvalitnější absolventy.
  • Stát nebude vynakládat peníze na studium lidí, kteří nakonec neodmaturují.
  • Jednotné přijímačky zrovnoprávní z hlediska zájmu žáků a rodičů ty školy, které dnes přijímačky konají a které přijímají bez nich.

Argumenty diskutujících PROTI zavedení jednotných přijímacích zkoušek:

  • Jednotné přijímačky omezují pravomoci a kompetenci ředitele přijímat ke studiu žáky, pro něž je jejich škola vhodná.
  • Jednotné přijímačky nejsou schopné rozeznat, který žák je schopen odmaturovat a který ne. Dokládají to data z šetření společnosti Scio, která dlouhodobě zkoumá v projektu Vektor žáky v 1. a 4. ročníku střední školy.
  • Mezi výsledky v deváté třídě a u přijímacích zkoušek a výsledky u maturity je velmi slabý vztah. O úspěchu na střední škole mnohem více rozhoduje motivace a schopnost učitelů probudit v žácích chuť na sobě pracovat.
  •  Střední školy, které přijímají na základě pohovoru, nebudou moci přijmout ke studiu ty žáky, kteří neuspějí v některém z testů, byť jinak vykazují mimořádné předpoklady ke studiu.
  • Zavedení jednotných přijímaček je v jasném rozporu s nedávno přijatou Strategií vzdělávání do roku 2020.
  • Velká část dětí se speciálními vzdělávacími potřebami bude při přijímacím řízení znevýhodněna, byť mají předpoklady zdárně dokončit studium.

Zajímavé poznámky a tvrzení v diskusi:

  • Je velmi důležité, jak bude nastavena hranice pro přijetí k maturitnímu studiu. Zda bude jen jedna nebo dvě různé úrovně pro gymnázia a průmyslové školy.
  • Je možné uvažovat i o řešení, kdy přijímačky budou povinné, ale nebudou jednotné a administrované státem.
  • Stejně tak by bylo možné, aby střední školy přijímaly podle svého uvážení a pak měly možnost přeřadit žáky, které vyhodnotí jako slabé, na vhodnější typ studia.
  • Kraje chtějí využít jednotné přijímačky k rušení některých škol. K tomu by ale nemělo být přijímací řízení využíváno.
  • Poslat na učiliště, která Strategie 2020 popisuje jako prostředí, kde je mimořádně nízká motivace ke studiu, ještě více dětí než dnes, nedává smysl. A pokud by tam mělo jít více žáků, musí se učiliště nejdříve změnit.
  • Ministerstvo by mělo dříve, než rozhodne o zavedení jednotných přijímaček předložit argumentaci na základě dat z výběrových šetření a státní maturity, která doloží, že je opravdu možné dosáhnout těch cílů, o něž usiluje.
  • Tvrzení odpůrců jednotných zkoušek, že zamezuje části žáků dosáhnout maturity, není pravdivé. O studium mohou usilovat i po dosažení výučního listu.
  • Proti tomuto tvrzení stojí argument, že právě absolventi nástaveb usilující o maturitu patří k nejméně úspěšným u státní maturity.
  • Odsunutím větší části žáků na učiliště stát neušetří, protože rok studia na učilišti je nákladnější než rok studia na všeobecně vzdělávací škole.
  • Důležité je změnit systém financování regionálního školství, aby školy nebyly nuceny brát žáky jen kvůli platbě na hlavu.

Tomáš Feřtek, moderátor debaty, řekl: „Při přípravě kulatého stolu pro nás bylo do značné míry překvapením, že většina školských asociací nemá k zavedení jednotných přijímacích zkoušek ještě jasné oficiální stanovisko. Obvykle o něm budou jednat během podzimu. Proto nám přijde důležité předložit co nejvíce informací a argumentů k debatě, aby konečné rozhodnutí, zda jednotné zkoušky zavést či ne, bylo učiněno na základě všech dostupných fakt a s odpovědností náležející tak zásadní změně ve vzdělávací politice.“

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články