V lednu se uskutečnil pilotní seminář Brašnička pro rodiče určený všem, kteří šli letos s dětmi k zápisu a vybírali vhodnou školu. Zápisy už skončily, řada informací ze semináře se ale může ještě hodit. Proto jsme se rozhodli připravit krátké shrnutí a nabídnout vám tipy na další zdroje informací. Anotaci semináře a kontaktní informace najdete ZDE.
Jakou školu si rodiče, kteří se semináře účastnili, pro své děti přejí:
- Takovou, ze které dítě odejde se sebeúctou a se zdravým sebevědomím
- Takovou, která dítěti nevezme zvídavost a chuť vzdělávat se
- Rodiče chtějí, aby děti byly podporovány v tom, co jim jde a našly svou cestu
- Přejí si, aby učitelé byli k dítěti laskaví a citliví
- Doufají, že dítě ve škole pozná nové vzory
- Je pro ně důležitý i sociální rozměr – aby se dítě naučilo dobře navazovat kontakty a v dobrém slova smyslu se socializovalo
- Žádají od školy respekt k individualitě a možnost pohybu během výuky
Možná není potřeba vynalézat něco úplně nového…
Struktura semináře Brašnička pro rodiče – o čem se mluvilo a co se na semináři dozvíte:
Co potřebujeme od školy v 21. století?
- Jak se škola změnila za posledních 20 let
- Jaké jsou požadavky na školu v 21. století
- Analýza pomocí příkladů: aktuální stav školství vs. potřeby současného světa
- Jak hodnotí roli základní školy odborná i běžná veřejnost, výsledky výzkumu kampaně Česko mluví o vzdělávání
Jak vybírat školu
- Jaká jsou kritéria výběru
- Nejběžnější mýty o školním prostředí
- Klady a negativa výběrových škol a tříd
- Jak se pozná otevřená a vstřícná škola a proč ji chtít
- Jak a odkud si zjišťovat informace
Návštěva školy
- Jak provést rodičovskou návštěvu školy a čeho si při ní všímat
- Proč si promluvit s ředitelem
- Co se dozvíte při návštěvě výuky a proč je důležité vidět, jak probíhá vyučování
Výběr školy vs. výběr učitele
- Jakou roli hraje osobnost učitele pro žáky prvního stupně
- Nejběžnější mýty o dobře vedené hodině
Hodnocení
- Význam hodnocení pro motivaci dětí k dalšímu učení
- Způsoby hodnocení ve školách, jejich přínos i nedostatky
- Práce s chybou a fenomén selhání v učení
Zápis a odklad školní docházky
- Jaká pravidla má mít zápis a jak na něj dítě připravit
- Co je to školní zralost a kdy uvažovat o odkladu školní docházky
Novinky na 1. stupni
- Jakými metodami se děti učí číst, psát a počítat
- Kdo o těchto metodách ve škole rozhoduje
- Co je školní vzdělávací program, v čem se liší předměty od vzdělávacích oblastí
Co může rodič ve škole ovlivnit?
- Komunikace s učitelem
- Třídní schůzky a konzultační hodiny
- Rodičovské organizace
- Značka Rodiče vítáni
Další zdroje:
Jak připravit dítě na zápis: ZDE
Doporučujeme tato videa:
- K tématu škola v 21. století – Věděli jste to? 2.0: ZDE
- Víte, že… škola často jen reprodukuje, co už do dítěte vložila rodina? ZDE
- Dobrá škola: Role dobrého učitele ve třídě ZDE
- Dobrá škola: Co „dobrá škola“ děti učí? ZDE
- Dobrá škola: Malá rodičovská inspekce T. Feřteka; O známkách – O. Hausenblas ZDE
- Jana Nováčková o motivaci a hodnocení: ZDE
Články k jednotlivým tématům:
- O hodnocení sumativním a formativním ZDE
- Závěr debaty o hodnocení v rámci naší kampaně Česko mluví o vzdělávání ZDE
- Kdo má vychovávat – škola nebo rodiče? – debata o vzdělávání na stránkách iHNED.cz: ZDE
- Výhody a nevýhody nového písma Comenia script ZDE
- Milan Hejný dvakrát v Českém rozhlase, pokaždé o matematice: ZDE
- Podrobnosti o zápisu ZDE
Informace o semináři:
Účastnický poplatek činí 290 korun, bližší informace na e-mailu: miroslav.hrebecky@eduin.cz
Podrobnosti o lektorech čtěte v anotaci k prvnímu semináři ZDE.