Přinášíme shrnutí přednášky profesora Stevena Rivkina z Chicagské univerzity, nazvané Decentralizace, leadership ve školách a kvalita vzdělávání, která proběhla 29. dubna v centru ekonomických výzkumů CERGE. Podle Rivkina je klíčem ke kvalitní výuce osobnost ředitele a jeho schopnost vést. To je podstatné vzhledem k české novele zákona o pedagogických pracovnících, která ředitelům výrazně svazuje ruce (více v tiskové zprávě EDUin ZDE). V této souvislosti stojí za pozornost také záznam Kulatého stolu SKAV a EDUin věnovaný vztahům ředitelů škol a zřizovatelů (ZDE). Videozáznam a prezentace z přednášky prof. Rivkina (v angličtině) můžete zhlédnout ZDE a audio nahrávku si stáhněte ZDE.
Přednáška Stevena Rivkina se věnovala výhodám a úskalím decentralizace školství. Dalším tématem byla otázka, co doopravdy ovlivňuje kvalitu vzdělávání a výsledky žáků. Přednášející se v tomto kontextu věnoval i srovnání vývoje vzdělávacího systému v Polsku a v České republice.
Přednášku i s prezentací můžete zhlédnout ZDE.
O zasazení sdělení prof. Rivkina do českého kontextu se postaral ekonom Daniel Münich z CERGE.
Prezentaci provázející jeho vystoupení si můžete stáhnout ZDE.
Shrnutí hlavních sdělení Stevena Rivkina:
Jak se projevuje další vzdělávání učitelů na kvalitě výuky
- Studie prof. Rivkina, která zkoumala vliv dalšího vzdělávání učitelů na výsledky žáků, neprokázala významný pozitivní vliv na výsledky.
- Výrazné zlepšení pedagogických výkonů naopak studie zjistila ve školách, kde probíhaly hospitace ředitele v hodinách. Hodnocení práce učitelů a výsledků žáků bylo v těchto školách provázáno s finanční odměnou a profesní perspektivou.
- Hodnocení práce učitelů i ředitelů a testování dětí je podle Rivkina zdrojem užitečných dat a nástrojem pro další zlepšování kvality učení.
Porovnání decentralizace v Polsku a v České republice
- Jak české, tak polské školství je velmi decentralizované. Na rozdíl od Polska však české školy nemají takovou podporu pro zvládání administrativy a provozu jako v Polsku, takže se čeští ředitelé nemohou dostatečně věnovat otázkám výuky.
- Na rozdíl od Polska nevzrostly v ČR platy učitelů stejnou měrou jako v ostatních profesích, které vykonávají vysokoškoláci. Důsledkem je, že mladí absolventi a učitelé volí jiné, finančně zajímavější profesní možnosti.
- V posledních letech nastoupilo do škol v ČR méně nových/mladých učitelů a učitelek. Současně ale došlo k poklesu žákovské populace, tedy i učitelů je třeba méně. Proto se tento pokles zájmu v personálním obsazení škol zatím neprojevil.
- Pro mnohé zřizovatele v ČR není kvalita výuky prioritou. Projevuje se to zejména v chudších regionech, kde se rodičovská veřejnost o vzdělávání méně zajímá a nevyvíjí tlak na školy.
- V Polsku probíhá pravidelné plošné testování. V kombinaci s údaji získávanými při ředitelských hospitacích poskytuje testování úplný obrázek o tom, co a jak se ve školách dělá.
Jak vypadá systém podpory a dohledu nad kvalitou v americkém Dallasu
- Od roku 2013 zástupci jednotlivých distriktů (u nás by tomu odpovídaly odbory školství na krajích) pravidelně hodnotí školy a jejich vedení. Údaje se sbírají v rámci ředitelských hospitací v hodinách, hodnocení ředitelů kraji a testování žáků.
- Ředitelé nemají důvod dávat svým učitelům lepší hodnocení, než odpovídá skutečnosti. Pokud by se ředitelské hodnocení výrazně rozcházelo s výsledky žáků, kraj by řediteli „strhnul body“ v hodnocení jeho práce.
Závěrečné shrnutí
- Pro posun k vyšší kvalitě výuky jsou třeba spolehlivá data. Ta je třeba získat prostřednictvím plošných šetření, která zmapují výsledky žáků, a hodnocení kvality práce učitelů a vedení škol.
- Další vzdělávání učitelů má na zlepšování výsledků žáků okrajový vliv. Z prezentovaných studií vyplývá, že daleko důležitější je dobrý ředitel nebo ředitelka a to, zda si dokáže vybrat kvalitní učitele a poskytnout jim mentorskou podporu, průběžnou evaluaci a profesní perspektivu.
Audiozáznam přednášky v angličtině v délce 1 hodina 33 minut si můžete stáhnout ZDE, prezentaci ZDE.
—
Steven Rivkin je vedoucím katedry ekonomiky na University of Illinois Chicago. Ve výzkumných studiích se zaměřuje na sledování zlepšení výsledků žáků (vlivu ředitelů na výsledky) a tomu, jak mohou ředitelé a ředitelky ovlivňovat výkony (vliv ředitelů na mobilitu učitelů). Je autorem publikace „Ekonomika vzdělávání“ (Handbook of the Economics of Education), která vzbudila velký ohlas odborné veřejnosti. V Praze bude opět přednášet v polovině letošního září.