Nabízíme první výstupy kulatého stolu SKAV a EDUin s názvem Potřebujeme kvalitní nebo kvalifikované učitele? Konal se 20. února v Praze v ZŠ Vodičkova. Můžete si přečíst stručné textové shrnutí a poslechnout audionahrávku. Kompletní obrazový záznam najdete na našich stránkách příští týden. Pozvánku se seznamem diskutujících a otázkami k debatě si můžete prohlédnout ZDE.
Argumenty zástupce ministerstva školství:
- Jasné kvalifikační požadavky pro učitelskou profesi, požadující magisterské vzdělání, jsou známé velmi dlouho. Termín pro odchod učitelů bez uznané kvalifikace se několikrát posunoval.
- Konečný počet učitelů, kteří budou muset odejít, bude pravděpodobně nižší, než uváděných 13 000. Mnozí z nich už pravděpodobně studium zahájili.
- Ústupek od požadavků na kvalifikaci by byl nespravedlivý k těm učitelům, kteří respektují zákon a vystudovali při své práci.
- Uznávání neformálně získané kvalifikace je mimořádně složitý problém, který zatím neumíme uspokojivě vyřešit.
Argumenty zástupců pedagogických fakult:
- Neměli bychom ustupovat od požadavku na plné magisterské studium pro učitele. Takové studium formuje a kultivuje osobnost a snižuje riziko, že děti budou učit problematické osobnosti.
- Ochota uznávat kvalifikaci i lidem s nižším vzděláním snižuje společenský kredit učitelské profese.
- I lidé se spontánním pedagogickým talentem potřebují důkladné vzdělání v mnoha oblastech, například psychologie, hodnocení, zacházení s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
Argumenty učitelů bez požadované formální kvalifikace:
- O kvalifikaci učitele a o tom, zda umí učit, by měl rozhodovat ředitel, který ho zná nejlépe a umí posoudit jeho skutečné schopnosti.
- Učitelé bez formální kvalifikace by velmi rádi na vysoké škole dostudovali to, co jim k výkonu profese opravdu chybí, ale fakulty v tuto chvíli nabízejí vzdělání, které je pro ně jen z menší části užitečné. Mnohem častěji ho vnímají jako ztrátu času a opakování toho, co už vědí.
- Svět se velmi rychle mění a tak jako škola přestává mít monopol na informace a vzdělávání studentů, ani pedagogické a učitelské fakulty si nemohou udržet výhradní právo na poskytování formální kvalifikace pro učitelskou profesi.
Argumenty ředitelů škol:
- Někteří ředitelé vnímají znění zákona jako zásah do práce ředitele jako pedagogického lídra školy. U některých předmětů jim to komplikuje obsazení učitelských míst opravdu kvalitními lidmi.
- V případě, že by rozdíl mezi vystudovaným magistrem pedagogiky a zaujatým a motivovaným učitelem, který toto vzdělání nemá, byl jasný a zřetelný, dají ředitelé samozřejmě přednost absolventům pedagogických a učitelských fakult. Zatím ale tento rozdíl nevidí.
- Požadavek na magisterskou kvalifikaci je známý už dlouho, ale fakulty zatím nenabízejí modulární vzdělávání a další nástroje, které by umožnovaly učitelům z praxe vystudovat opravdu to, co potřebují, způsobem, který je pro ně přínosný a kompatibilní s jejich profesním a rodinným životem.
Celou nahrávku debaty v délce 150 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.
Zdroj: Kulatý stůl SKAV a EDUin