Těm, kteří se nedostali na seminář pořádaný ministerstvem školství k prvnímu představení Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, nabízíme stručné shrnutí, nahrávku a prezentaci ze semináře. Bylo do jisté míry překvapující, že nejživější debata se vedla o smyslu školy a cílech vzdělávání. Nahrávku v délce 180 minut najdete ZDE, podrobnější popis a minutáž jednotlivých vystoupení najdete níže. Promítanou prezentaci si můžete stáhnout ZDE, kompletní dokument určený k diskusi si najdete ZDE.
Úvod o politických souvislostech (Petr Černikovský 00:03:10 – 00:10:20)
- Příprava strategie pokračuje a má politickou podporu.
- Její text ještě není definitivní, teprve vzniká a bude možné ho připomínkovat.
Jak vznikal dosavadní text Strategie 2020 (Petr Černikovský 00:10:30 – 00:42:00)
- Tři cíle – zlepšit výsledky žáků, spravedlivost ve vzdělávání, posílení postavení škol.
- Cílem vzdělávání má být kvalita, ale není zcela jasné, co tím míníme.
- V našem vzdělávacím systému jsou velké rozdíly mezi školami. Situace je vážná.
- Musíme usilovat o zlepšení, ale nejde o zlepšení v PISA, ale v připravenosti dětí pro život.
- Máme velký problém se spravedlivostí ve vzdělávání. Jak si definujeme spravedlivost.
- Škola ztrácí své postavení a výlučnost. Ale v socializaci a motivaci je stále nezastupitelná. Jak jsme schopní zjišťovat zlepšení v této oblasti.
Debata k cílům (různí diskutující, místy horší slyšitelnost 00:42:00 – 01:34:30)
- Jsou cíle vhodně stanovené, nevytratila se jako cíl zaměstnatelnost a uplatnitelnost absolventů?
- Co se rozumí zlepšením výsledků ve vzdělávání?
- Jak dosáhnout motivace žáků k učení?
- Budeme se muset umět vyrovnat s tím, že bude nutné čelit padesátiprocentní nezaměstností?
- Co si představujeme pod spravedlivostí ve vzdělávání? Je spravedlivé i pro nadané?
Jakými typy opatření lze těchto cílů dosáhnout (Petr Černikovský 1:35:00 – 2:12:00)
- Čtyři opatření – zlepšení průchodnosti vzdělávací soustavy, jasnější vymezení cílů a podmínek vzdělávání, podpora učitelů a učení.
- Klíčová role učitelů. Potřebujeme standard profese a kariérní systém.
- Je třeba snížit diverzitu středních škol.
- Specializace by měla přijít až po střední škole.
- Potřebujeme Národní program vzdělávání? Má to být prostředek k modernizaci kurikula?
- Je nutné změnit způsob hodnocení, přejít k formativnímu hodnocení.
- Je třeba dobudovat systém získávání dat o výsledcích žáků.
- Nedělat radikální změny, raději učit jednotlivé aktéry lépe fungovat v dnešním systému.
- Aktéři vzdělávání se spolu musí naučit lépe komunikovat.
Jak konkrétně se to dá udělat (Petr Černikovský 2:12:00 – 2:18:50)
- Nástroje veřejné politiky: regulace (zákony), ekonomické nástroje (financování, informace (komunikační nástroje).
- Nepředpokládá se vznik nových zákonů, spíše se půjde cestou novel.
- Financování musí být stabilní a předvídatelné.
- Informační politika byla do této doby zanedbávanou částí vzdělávací politiky.
Debata (různí diskutující, místy horší slyšitelnost 2:19:00 – 2:58:00)
- Strategie se nevěnuje rodičům.
- Vzdělávání se neodehrává jen ve škole, strategie to nezohledňuje.
- Není zohledněna role zaměstnavatelů.
- Nemáme v systému příliš mnoho prvků volné soutěže a trhu?
- Strategie jde proti hlavnímu proudu uvažování veřejnosti o vzdělávání.
- Strategii bude pravděpodobně schvalovat až příští vláda.
- I politici už mnohem víc uvažují o kontinuitě vzdělávací politiky.
Připomínky k dokumentu i debatě lze adresovat na vzdelavani2020@msmt.cz.