V pořadu ČRo 2 Jak to vidíte, debatovali 14. dubna děkanka pražské pedagogické fakulty Radka Wildová a Tomáš Feřtek z EDUin o tom, zda předložená novela zákona o kvalifikaci pedagogů může pomoci kvalitě pedagogické profese a co naopak našemu školství v tomto směru ještě chybí. Nahrávku si můžete stáhnout a poslechnout ZDE, související článek Miroslava Šoukala o nabídce fakult najdete ZDE.
Děkanka PedF UK Radka Wildová zdůraznila požadavek na plné magisterské studium jako nutný předpoklad k výkonu pedagogické profese, ale připustila, že ke konečné učitelské kvalifikaci vede více cest a samotné studium pedagogické a učitelské fakulty k dobrému výkonu pedagogické práce stačit nemusí. Připomněla i obtížnou a v mnohém nedůstojnou finanční situaci fakult a oponovala tvrzení, že fakulty po prvních sedm let platnosti zákona neotevřely skoro žádné obory, kde by si učitelé mohli doplnit vzdělání. Podle jejího názoru právě její fakulta mnohé obory otevřela, ale nebyl o ně zájem ze strany pedagogů.
Tomáš Feřtek z EDUin komentoval především fakt, že nedává smysl uzákonit kvalifikační požadavky na učitelskou profesi ve chvíli, kdy neexistuje standard učitelské profese umožňující pojmenovat, co rozumíme „dobrým učením“, a kariérní řád, který by uměl ocenit nadprůměrný výkon. Dále připomněl nejčastější výhrady ředitelů: absolventi fakult neumí často právě to, čím děkani argumentují, když říkají, že magisterské studium je nutné. Podobné výhrady mají i praktikující učitelé bez požadované formální kvalifikace: studium nenabízí to, co by učitelé ke své práci opravdu potřebovali, proto ho nepovažují za smysluplné.
Celou nahrávku v délce 50 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.