Stanice Český rozhlas Plus odvysílala ve středu 25. prosince 2013 v pořadu Pro a proti padesátiminutovou debatu o budoucnosti elektronického testování v našich školách. Moderoval Tomáš Pavlíček, debatovali Ondřej Andrys, náměstek ústředního školního inspektora a Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin. Problém komentuje i Jaroslav Štercl, předseda Asociace pedagogů ZŠ a Oldřich Botlík z projektu Matematika z chutí. Nahrávku si můžete stáhnout či poslechnout ZDE, nabízíme i krátký souhrn debaty.
V rámci debaty zazněly především tyto názory a informace:
- Česká školní inspekce připravuje univerzální eletronický nástroj, který umožní provádět jak plošné testování, tak výběrová šetření.
- Existuje shoda, že samo plošné testování nemůže zlepšit kvalitu vzdělávání, mimo jiné proto, že může ověřovat jen malou část toho, co by se měly děti ve škole naučit.
- Ve dvou pilotních ročnících plošných testů se nepotvrdily obavy, že vzniknou žebříčky srovnávající jednotlivé školy a testy jsou vytvářeny tak, aby podobné srovnání neumožňovaly.
- Přesto hrozí, že zřizovatelé škol by mohli chtít výsledky podobných šetření ke srovnávání využít, proto je třeba průběžná osvěta, která bude opakovat, že takové pokusy jsou škodlivé a nesmyslné.
- Je třeba upravit v zákoně, jak se smí zacházet s daty z podobných šetření.
- Inspekce chce rozšířit testové nástroje tak, aby byla schopná se zabývat i kvalitativním šetřením a postihnout tak celé spektrum toho, čím má škola děti vybavit.
- Dvouletá debata o negativních momentech testování přispěla k zavedení kroků, které snižují míru rizika.
Zdroj: ČRo Plus