Poslechněte si nahrávku semináře Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání, který proběhl na Pedagogické fakultě UK v předvánočním týdnu. Byl věnován zkušenostem s reformou vzdělávání v kanadské provincii Ontario. Přednášeli Arnošt Veselý z Fakulty sociálních studií UK a Hana Košťálová z Pomáháme školám k úspěchu, o.p.s., o svých zkušenostech s návštěvou škol v Ontariu. Zajímali se především o podobu a cíle probíhající reformy a o způsoby, jak podporovat čtenářskou gramotnost. Kromě poslechu nahrávky obou vystoupení a diskuse si můžete prohlédnout i prezentaci k přednášce.
Co je dobré vědět o Ontariu:
- Kanada nemá federální ministerstvo školství.
- Ontario má přibližně stejný počet žáků a škol jako ČR.
- Je tu nesnadná skladba žákovské populace z hlediska inkluze, čtvrtina žáků je narozena mimo Kanadu.
- Má vynikající studijní výsledky v mezinárodním srovnání.
- Výsledky imigrantů jsou stejné jako u rodilých Kanaďanů.
- Reforma je založena na profesionalitě, integraci a pozitivní motivaci. Ne na drilu, selekci a „tvrdých“ opatřeních.
- Využívají celoplošné testování jako diagnostický nástroj.
- Mají zhruba 500 superintendantů, bývalých ředitelů, kteří mají na starosti kontrolu škol a jejich podporu. Nemají inspekci.
- Reforma běží od roku 2003. Jejím cílem je především zlepšení výsledků žáků, snížení nerovnosti, zvýšení důvěry ve veřejné školy.
- Z čeho bychom si mohli vzít příklad: Doplnit řídící struktury, protože nám chybí mezičlánek mezi státem a zřizovateli. Měli bychom zavést prakticky orientované profesní vzdělávání učitelů a ředitelů. Je důležité podporovat ve školách schopnost vést (leadership) na všech úrovních, tedy ne jen u ředitelů. Měli bychom zavést podpůrná opatření pro školy, síťovat a propojovat je, aby si mohly vyměňovat zkušenosti a spolupracovat. Orientovat se jen na malé množství cílů a priorit. Soustředit se na pozitivní přístup a motivaci.
Arnošt Veselý o proměně vzdělávacího systému v Ontariu a o tom, jak pomocí podpůrných opatření lze dosáhnout vynikajících výsledků i s velmi nesourodým spektrem žáků. Nahrávku v délce 31 minut poslouchejte ZDE, prezentaci k ní si prohlédněte ZDE. Článek o reformě v Ontariu z časopisu Orbis Scholae čtěte ZDE.
Hana Košťálová o pozitivní atmosféře škol v Ontariu, a v čem se liší jejich práce od našich škol. Přednášku v délce 16 minut poslouchejte ZDE.
Diskusi účastníků o tom, co je podstatou vzdělávacích úspěchů v Ontariu, v délce 24 minut poslouchejte ZDE.