Pokračujeme v představování vítězů a finalistů ceny za inovace ve vzdělávání Eduína 2013. Dnes je rozhovor věnován projektu Čtenářská gramotnost a projektové vyučování občanského sdružení ABECEDA, který byl oceněn druhým místem v kategorii Cena odborné poroty, a to především za systematičnost a komplexnost přístupu k tématu a jasné orientaci na klienty – učitele základních škol. Stránky projektu si můžete prohlédnout ZDE. Pokud si chcete zopakovat pravidla soutěže, najdete je ZDE, stručný přehled vítězů a finalistů ZDE.
Občanské sdružení ABECEDA se orientuje především na rozvíjení čtenářských dovedností a kreativní psaní textů. Intezivně se věnuje i školním časopisům.Tím se liší například od jiného občanského sdružení, které má v popisu práce kromě jiného i čtenářskou gramotnost, Kritického myšlení, o. s. Proč sdružení ABECEDA vzniklo a co nabízí učitelům i veřejnosti, vysvětluje jeho předseda Radek Sárközi. Kontaktovat ho můžete na adrese sarkozi.radek@abeceda-os.cz.
Kdy jste začali s oceněným projektem a proč?
Web Čtenářská gramotnost a projektové vyučování vznikl v roce 2010 jako hlavní část stejnojmenného projektu financovaného z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (ESF). Chtěli jsme hlavně zjistit, zda dokážeme zvládnout tak rozsáhlý a náročný projekt. Z ohlasu od učitelů a žáků i poroty Eduína usuzujeme, že se nám to podařilo.
Co jste chtěli vaším projektem změnit?
Rozhodli jsme se dostat k učitelům co nejvíce informací o čtenářské gramotnosti, protože se doposud příliš neučí, o čemž svědčí opakované špatné výsledky českých žáků v mezinárodním šetření PISA.
Ale o čtenářské gramotnosti se mluví už léta. Proč podle vás zatím do škol příliš nepronikla?
Hlavní příčinu vidím v tom, že stát ponechal výuku čtenářské gramotnosti zcela na dobrovolném rozhodnutí jednotlivých učitelů, cíleně se jí tudíž věnuje jen několik málo nadšenců. Čtenářská gramotnost se neobjevila v původním RVP ZV ani v jeho revidované verzi z letošního roku. Ministerstvo školství nemá žádnou koncepci, jak výuku čtenářské gramotnosti zavést. K dispozici jsou pouze dílčí projekty neziskových organizací, které nejsou schopné plošně pokrýt všechny školy, protože na to nemají kapacitu. Pokud bychom se chtěli posunout někam dál, museli by všichni učitelé (nejen češtináři) projít intenzivním kurzem, jak čtenářskou gramotnost kvalitně vyučovat, což nebude právě levná záležitost…
Zaznamenali jste za ty tři roky vaší práce nějakou změnu v praxi škol? Pokud ano, jak rozsáhlou?
Zanamenali jsme výrazné zlepšení kvality školních časopisů, které se přihlásily do jednotlivých ročníků naší soutěže, a to díky metodické podpoře, kterou od nás dostávaly (finanční pomoc jsme jim bohužel nabídnout nemohli). Více škol také začalo vydávat literární sborníky. V oblasti čtenářské gramotnosti učitelé začínají využívat materiály, které jsou zdarma k dispozici na našem webu (počet jeho uživatelů i denní návštěvnost neustále roste). V této oblasti je ale vyhodnocování velmi obtížné, protože většina výstupů je učitelům k dispozici teprve od loňského roku.
V čem spočívá inovace, kterou přinášíte do světa vzdělávání?
Snažíme se propojit čtenářskou gramotnost s projektovou výukou, především s tvorbou školních časopisů (mediální výchova) a literárních sborníků (tvůrčí psaní). Proto jsme uspořádali soutěže, v nichž měly školní redakce za úkol co nejvíce vylepšit své časopisy. K tomu našly metodickou pomoc na našich webech. Neinformujeme pouze o našem projektu, ale snažíme se upozornit i na cizí zajímavé projekty, takže se naše stránky staly jakýmsi rozcestníkem k tématu čtenářská gramotnost.
Jaké další projekty máte na mysli?
Například vynikající projekty Čtenářské kluby (http://www.ctenarskekluby.cz), Průřezová témata a čtenářství (http://www.ptac.cz) nebo Rozvoj čtenářských kompetencí v prostředí inkluzivní školy (http://cteme.eu).
Kdo je typickým uživatelem vašeho projektu?
Web využívají především učitelé základních škol, ale navštěvují ho i studenti VŠ nebo středoškolští učitelé. Všimli jsme si, že nás sledují také uživatelé ze Slovenska, a dokonce i z jiných kontinentů! Denně máme přibližně 400 návštev.
Co považujete za přínos projektu? Co z vašich původních představ se podařilo uskutečnit?
Zájemci o čtenářskou gramotnost najdou na našem webu spoustu článků (včetně příprav do výuky). Zveřejnili jsme v elektronické podobě nejlepší školní časopisy a literární sborníky z našich soutěží Náš časopis a Nadílka našich dílek, takže školy, které chtějí s jejich vydáváním začít nebo je hodlají vylepšit, mají k dispozici spoustu příkladů dobré praxe. Také jsme připravili čtyři výuková CD, která si může kdokoliv zdarma stáhnout. Na jednom z nich je elektronická učebnice čtenářské gramotnsoti pro žáky Hraj si, čti a piš – pomůže ti myš. Zbylá tři CD jsou určena učitelům. Navíc jsme vytvořili e-learningové kurzy pro učitele a žáky. Myslím, že se nám podařilo uskutečnit vše, co jsme původně chtěli.
Která část webu má u uživatelů největší ohlas?
Největší čtenost má seriál článků o moderních vyučovacích metodách, pak seriál o výuce čtenářským strategiím a v neposlední řadě také část s tipy a přípravami do výuky.
Je nějaká služba, o níž by učitelé stáli, ale zatím ji u vás nenajdou?
S tím nás zatím nikdo ze škol neoslovil… Ale budeme rádi, když nám učitelé napíšou, co dalšího by potřebovali.
Co byste naopak chtěli přidat vy, ale zatím k tomu nedošlo?
Na našem webu najdou zájemci překlady ukázek ze zahraničních kurikulárních dokumentů, např. z Austrálie (vývojové kontinuum pro čtení), Kanady či Finska. Původně jsme o tom neuvažovali, ale možná by bylo dobré přeložit jich více nebo je přeložit celé. Bohužel na to v současné době nemáme peníze, protože financování projektu z evropských fondů již skončilo.
Co plánujete pro příští rok?
Chceme hlavně pokračovat v tom, co už děláme. Uspořádáme další ročník soutěže školních časopisů a literárních sborníků, chystáme nové e-learningy pro učitele a žáky a chceme se více věnovat našemu sesterskému webu pro mladé novináře, spisovatele a čtenáře Šotkoviny (www.sotkoviny.cz).
Všechny propagační materiály k našemu projektu (například Šotkovu záložku k výuce čtenářských strategií) najdete ZDE.