Dalším projektem, který vám v seriálu o ceně Eduína 2013 představujeme, je mobilní aplikace nazvaná Veltrusy: Ostrov pokladů. Záměrem jejích tvůrců je podnítit lidi, aby se o kulturně a přírodně zajímavých lokalitách dozvídali přímo na místě, prostřednictvím hry. O projektu si můžete přečíst a aplikaci zdarma stáhnout ZDE. Přehled nominovaných a oceněných projektů naleznete ZDE, pravidla soutěže si můžete zopakovat ZDE.
Za interaktivní hrou Veltrusy: Ostrov pokladů stojí občanské sdružení M77, v jehož činnosti se snoubí umění, digitální tvorba a vzdělávání. Příkladem je uvedená geolokační hra. Aplikace se setkala s příznivými ohlasy a její tvůrci mají v plánu zpřístupnit zájemcům touto cestou i další místa v České republice. Jejich záměrem je také širší spolupráce s učiteli, neboť učení prostřednictvím interaktivní hry se jim osvědčuje. Na otázky nám odpovídala manažerka projektu Michaela Buchtová. Kontaktovat ji můžete na telefonním čísle 724 577 668 nebo e-mailem na adrese michaela@m77.cz.
Kdy jste začali s oceněným projektem a proč? Umíte pojmenovat a časově zařadit impuls, který vás vedl k úvaze, že na něm začnete pracovat?
Asi před dvěma lety, když jsme si všimli, že je stále těžší upoutat pozornost lidí ke kultuře, historii a přírodě. Zdálo se nám, že se lidé přestávají dívat kolem sebe a raději sedí doma u televize nebo počítače. Chtěli jsme najít nový způsob, jak je zaujmout a dostat je ven do přírody. Geolokační vzdělávací hra se nám zdála být tím pravým.
Proč právě geolokační hra?
Je ideálním prostředkem k tomu, aby učení probíhalo v interakci s reálným prostředím. Herní prvky obecně podporují motivaci uživatelů – v našem případě zejména rodičů s dětmi.
Měli jste nějaké předchozí zkušenosi s tvorbou mobilních aplikací?
Před tímto projektem jsme připravovali koncept ekologické aplikace s herními prvky, která by motivovala uživatele ke změně každodenního chování a tím snížení dopadů na životní prostředí. S návrhem jsme se přihlásili do soutěže Social Innovation Camp 2012, kde jsme byli vybráni mezi šest nejlepších projektů. Kvůli finančním nárokům ale aplikace nebyla zatím realizována.
V čem spočívá inovace, kterou přinášíte do světa vzdělávání?
Využíváme mobilních telefonů, které se stávají průvodci ve hře propojené historickými příběhy. Návštěvník Veltrus postupně objevuje, co se zde v minulosti odehrálo i to, co je zde zajímavého v současnosti. Plní úkoly, luští rébusy a zábavnou formou se dozvídá o Veltrusích a celém zámeckém areálu.
Proč jste si vybrali právě Veltrusy?
Partnerem projektu byl Národní památkový ústav, s nímž jsme vhodné místo vybírali. Veltrusy jsou nejen unikátním historickým místem, ale také vzácnou přírodní lokalitou, která je součástí síťě NATURA 2000. Zároveň byly Veltrusy silně zasaženy několika povodněmi, a tak jsme chtěli přispět ke opětnému zvýšení návštěvnosti areálu.
Kdo je typickým uživatelem vašeho projektu?
Protože využíváme chytré telefony, jsou to spíše mladí lidé, rodiny s dětmi a učitelé s žáky a studenty.
Jakými cestami aplikaci propagujete? Máte zájem o užší spolupráci se školami?
Aplikaci propagují webové stránky zámku Veltrusy a naší organizace. Máme za sebou setkání v terénu s učiteli ze skupiny Google Education Group, která byla velmi přínosná. Připravujeme také další geolokační hru, která by měla vzniknout lesoparcích na území městské části Praha – Čakovice. Spolupráce s učiteli je pro nás velmi důležitá a její další rozšíření bychom jen uvítali.
Co považujete za přínos projektu? Co z vašich původních představ se podařilo uskutečnit?
Vytvořili jsme stabilní mobilní platformu, kterou můžeme dále rozvíjet. Dostali jsme výbornou zpětnou vazbu a nyní lépe víme, co při takovém herním učení v terénu funguje a co ne. Díky tomu budeme moci pracovat dále na nových a lepších projektech, protože se zdá, že mají opravdu smysl.
Které prvky aplikace se osvědčily nejvíce?
Pro naši aplikaci je stěžejní zajímavý příběh, který uživatele vtáhne do děje a podněcuje k zapojení. Nejvíce se osvědčily úkoly spjaté s určitou lokalitou, kdy návštěvníci museli hledat indicie a řešit rébusy přímo v terénu.
Je náročnost úkolů nějak odstupňovaná?
Není, ale pro naše další projekty bychom chtěli s odstupňováním náročnosti úkolů pracovat. Zatím je v aplikaci Veltrusy: Ostrov pokladů k dispozici encyklopedie, kde zájemci naleznou další rozšiřující informace.
Na jaké limity této formy učení jste zatím narazili?
Tuto formu učení považujeme za efektivní – návštěvníky hra baví, dozvídají se zajímavosti nenucenou formou a logicky uvažují. Jediné omezení, které zatím vidíme, je vybavení návštěvníků chytrými telefony, což se ale v dohledné době snad změní.
Co se zatím nepodařilo naplnit?
Stále sháníme podporu pro implementaci podobných projektů do dalších kulturních a historických institucí. Potenciál vidíme také v přírodních lokalitách, kam návštěvníci rádi zavítají, ale pokud zde není naučná stezka, moc se toho nezdozvědí. Naše aplikace přírodu „oživí“ a lidé se dozví mnoho zajímavého o místních zajímavostech, které se zde nacházejí.
Která další místa byste rádi „oživili“?
Zmínili jsme plánovanou hru v Čakovicích, dále oslovujeme potenciální zájemce ze strany hradů, zámků a měst. Osobně je pro nás velmi lákavé zpracovat edukačně životní příběh Václava Havla a otisk, který zanechal v Praze.