Publikujeme text, který vyšel 19. 2. na zpravodajském webu Týden.cz (ZDE). Text přináší shrnutí debaty, která proběhla ve čtvrtek 18. 2. v rámci Kulatého stolu SKAV a EDUin (ZDE).
Celospolečenská témata, jako je například uprchlictví, je nutné ve školách vyučovat. Shodli se na tom pedagogové a ředitelé škol při debatě pořádané Stálou konferencí asociací ve vzdělávání (SKAV) a společností EDUin. Uznali ale, že přístupy škol jsou různé a někteří učitelé se těmto mnohdy kontroverzním tématům vyhýbají. Vyjádřili pocit, že jsou se svým postojem v menšině.
Debata reagovala mimo jiné na kritiku, kterou v lednu vyvolal jeden z metodických materiálů pro výuku o uprchlictví. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) se od něj distancovala a do určité míry zpochybnila vhodnost výuky o tomto tématu. „Já si uvědomuju, že současná situace v případě uprchlické krize je velmi citlivá, že je to velmi složitá a vážná věc pro dospělé a v žádném případě nedovolím, aby tímto způsobem byly strašeny nebo zatahovány do celospolečenské vážné debaty děti,“ prohlásila tehdy při interpelacích ve sněmovně.
Předseda asociace Občankáři.cz, které sdružuje učitele občanské výchovy a základů společenských věd, Michal Řezáč ale považuje za určité selhání, pokud se učitel tomuto tématu vyhýbá. Také učitelka z hodonínského gymnázia a obchodní akademie Andrea Baumannová tvrdí, že nemá smysl před tím zavírat dveře. Žáci totiž nežijí na opuštěném ostrově. „Když se tím nezabýváme korektně my, tak se tím zabývají oni prostřednictvím sociálních sítí nebo různých, i nekorektních webů,“ řekla.
Nevnucovat postoje
Všichni zúčastnění se shodli, že úkolem pedagoga není vnutit dětem a mladým lidem nějaký postoj. Účelem má být poskytnutí podložených informací a naučit je o nich diskutovat a zaujmout k nim vlastní názor. Součástí této výuky může být také mediální výchova poskytující základní představu o fungování médií a možném zkreslování reality z jejich strany.
Baumannová připomněla, že vedle učitelů, kteří se tato témata snaží dostat do výuky, jsou i další skupiny pedagogů. Buď se kontroverzním tématům vyhýbají úplně, nebo svůj postoj dávají najevo mimoděk různými poznámkami bez možnosti diskuse.
Materiály pro výuku o tématu uprchlictví, které už několik měsíců rozděluje nejen českou společnost, nabízí řada neziskových organizací. Jejich zástupci, kteří debatě přihlíželi, se často stávají terčem urážek ze strany veřejnosti včetně zástupců škol. „Mám zahlcený mail sprostými maily, které se nesou v duchu ‚Nechte naše děti na pokoji‘,“ poznamenal Karel Strachota z organizace Člověk v tísni. Kritice ze strany rodičů čelí někdy i přímo školy. Pak záleží na podpoře vedení a je potřebná i určitá míra „pedagogické statečnosti“, dodala Baumannová.