Učebnice matematiky šitá studentům na tělo

14. 1. 2014
EDUin
2

Tentokrát vám v seriálu o projektech nominovaných na cenu Eduína 2013 představujeme učebnici, kterou pro své vrstevníky vytvořil student střední školy Marek Liška. Zatím je na světě prvních tři sta výtisků, které se testují na školách. Více se o učebnici dočtete ZDE. Přehled nominovaných a oceněných projektů naleznete ZDE, pravidla soutěže si můžete zopakovat ZDE.

„Matematika nejen pro gymnázia“ je učebnice pro první ročník středních škol a gymnázií. Mezi ostatními učebnicemi je výjimečná tím, že jejím autorem je student. Možná i díky tomu je pro jeho vrstevníky opravdu srozumitelná. Zájem o učebnici projevují nejen studenti, ale i učitelé matematiky. V současnosti probíhá praktické testování učebnice, po zapracování zpětné vazby uživatelů vyjde učebnice tiskem v nové grafické úpravě. Na otázky nám odpovídali Marek Fanderlik, manažer projektu NaŠprtej a Marek Liška, autor učebnice. Marka Fanderlika můžete kontaktovat na telefonním čísle 724 565 910 nebo na e-mailu m.fanderlik@gmail.com.

Kdy jste začali s oceněným projektem a proč? Umíte pojmenovat a časově zařadit impuls, který vás vedl k úvaze, že na něm začnete pracovat?

Marek Liška: S projektem NaŠprtej.cz jsme začínali ve druhém ročníku. Podle mých zápisků z hodin matematiky se tenkrát učili i mí spolužáci. Chtěl jsem jim v pochopení matematiky trochu pomoct, protože dostupné materiály nebyly dostatečné a nikdo z nich látku moc nechápal. Myšlenka učebnice vznikla později, když jsem se rozhodl všechny zápisky uspořádat v knize, která by pomohla těm, kteří s matematikou zápasí.

(vlevo Marek Liška, vpravo Marek Fanderlik, NaŠprtej.cz)

Co bylo při práci na učebnici nejnáročnější? 

ML: Asi nejtěžší bylo začít. Musel jsem si podle rámcového vzdělávacího plánu (a školního vzdělávacího plánu) nastudovat, co všechno se v prvním ročníku vyučuje. Není snadné zakomponovat do kapitoly všechnu teorii a zároveň si udržet srozumitelnost textu.

Co chcete svým projektem změnit?

ML: Náš projekt je zatím na začátku. Nyní probíhá testování tří set kusů učebnic na naší škole. Zpětnou vazbu získáváme z dotazníků, které nám studenti vyplňují. Chceme učebnici upravit na základě jejich názorů. Myslíme si, že studenti by do tvorby učebnic měli mluvit nejvíc. Je to přece pro ně, ne?

Co na vaši učebnici říkají učitelé? Mají zájem o její využívání při výuce?

ML: Ano, zájem mají, a to tak velký, že bylo třeba dotisknout dalších 100 kusů, abychom je mohli poskytnout i dvěma třídám ve čtvrtém ročníku. Při výuce se bude učebnice též používat, ale v menší míře. Hlavním záměrem je, aby ji studenti využili při přípravě na test doma, nikoliv v hodině.

V čem spočívá inovace, kterou přinášíte do světa vzdělávání?

ML: Hlavní předností učebnice vytvořené studentem je, že podává učivo jazykem studentů, to znamená s minimem odborných termínů. Typové příklady vysvětlujeme krok za krokem, aby to pochopil opravdu každý.

Kdo je typickým uživatelem vašeho projektu?

Marek Fanderlik: „Matematika nejen pro gymnázia“ je učební pomůcka pro první ročník středních škol a gymnázií. Její cílovou skupinou jsou studenti ve věku 15-16 let. Učebnici se jim snažíme přiblížit nejen obsahem, ale i grafikou.

3

Učebnice matematiky podle Marka Lišky

Kde jste se inspirovali ohledně grafického řešení? Čím se liší od ostatních učebnic?

MF: Chtěli jsme obálku, která osloví na první pohled. Jejím autorem je grafik Tomáš Michalík, student z ČVUT. Podle názorů studentů, kniha působí moderně a „neučebnicově“. Důležitější ale bude grafické textu knihy, na kterém se zatím pracuje. Výsledek bude k vidění po testování učebnice. Doufáme, že studenty mile překvapíme!

Co považujete za přínos projektu? Co z vašich původních představ se podařilo uskutečnit?

MF: Když za mnou Mára poprvé přišel a řekl, že má sepsáno přes 200 stránek výukových materiálů a chtěl by z toho vytvořit učebnici, dost mě to zaskočilo. Ale nezalekli jsme se a podařilo se nám získat náklady na tisk. Výsledek předčil veškerá naše očekávání a nyní je 300 výtisků učebnic na světě a studenti s nimi pracují. Podle výsledků z úvodních dotazníků jsou velmi spokojeni.

Co hlavně oceňují studenti na vaší učebnici?

MF: Vnímají ji jako něco nového, co by jim mohlo zachránit známku z matematiky. Mimoto rozumí textu v učebnici, což je pro ně změna.

Jak se vám daří sehnat peníze na výrobu učebnice?

MF: Peníze sháníme od sponzorů a různých filantropů, kterým se náš projekt líbí. Také využíváme portálu hithit.com. Doposud jsme získali celkem 148 tisíc. Ještě potřebujeme peníze na grafickou úpravu, která je nejnákladnější.

Co se zatím nepodařilo naplnit?

MF: Trápí nás webové stránky, které mají zatím pouze provizorní funkci. Ale díky podpoře společnosti LCG 360 se na vylepšení webu pracuje. V tomto roce by již měly být spuštěné a propojené s učebnicí. Studenti na stránkách najdou podrobné řešení úloh s komentářem z učebnice. Nestane se tedy, že by se v učebnici setkali s příkladem, který sami nedokážou vypočítat.

Jaké informace a materiály máte v plánu nabízet na svých webových stránkách?

MF: Na webových stránkách bychom chtěli nabízet cvičné testy a také něco jako „videokomentáře“ k příkladům. Také bychom chtěli, aby bylo možné si učebnici přes web koupit.

Co plánujete na příští rok?

MF: Máme tři hlavní cíle. Chceme založit společnost s ručením omezeným, abychom měli veškerý prodej a obchodní záležitosti i po právní stránce v pořádku. Dalším cílem je rozvoj webových stránek. Tím nejdůležitějším je ale doladění „beta“ verze učebnice na základě zpětné vazby studentů. Výsledkem bude finální verze, kterou bychom chtěli šířit po všech středních školách v České republice.

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články