K debatě o tom, jak učit ve velkých třídách a jak se vyrovnat s rostoucím počtem žáků v některých školách, publikujeme statistické údaje, které poskytlo Ministerstvo školství. Z nich vyplývá, že z celkového počtu 37 571 tříd v základních školách je 8890 těch, do nichž chodí 25 a více dětí. Tedy zhruba o čtvrtině tříd můžeme říci, že jsou velké a vyžadují z hlediska učitele specifický přístup k učení.
První graf ukazuje velikostní rozložení tříd v absolutních počtech žáků a i zastoupení v procentech. Vyplývá z něj, že nejčastější počet dětí ve třídě se pohybuje mezi 18 a 24 žáky. Máme poměrně velký podíl menších tříd, kde je dětí méně než osmnáct. Necelá čtvrtina tříd (8890), kam chodí 25 a více dětí, se dá považovat za velké. Počet tříd, kde je 30 a více dětí, je zatím relativně malý (1126), tedy necelá 3%.
Druhý graf ukazuje rozložení velikosti tříd na prvním a druhém stupni. Z něho vyplývá, že obecně je větší naplněnost tříd na prvním stupni základních škol. Velkých rozdíl je především u tříd, v nichž se pohybuje počet žáků okolo dvaceti. Je to podstatné hlavně proto, že práce učitele na prvním stupni je ve velkých třídách výrazně obtížnější.
Třetí graf je vybrán z mezinárodní studie EAG 2012 a porovnává velikost tříd v různých zemích. Z hlediska počtu žáků se pohybuje Česká republika v podprůměru. Je ale třeba upozornit, že dnes už nejde o aktuální data. Šetření čerpalo z dat roku 2009 a 2010. Dnes bychom se s přicházející populační vlnou přiblížili blíže k průměru zemí OECD.
Dokument k mezinárodní studii EAG 2012 a ostatní grafy ke stažení ZDE.
zdroj: MŠMT