Seriál o ceně Eduína pokračuje rozhovorem o portálu Mimo školu, který návštěvníkům ukazuje směr k různým možnostem on-line vzdělávání. Portál můžete navštívit ZDE. Pokud si chcete zopakovat pravidla soutěže, najdete je ZDE, přehled vítězů a nominovaných projektů najdete ZDE.
Záměrem portálu Mimo školu je podpořit aktivní přístup mladých lidí ke vzdělávání a zprostředkovat jim možnosti získání kvalifikace i mimo tradiční systém. Rozhýbat stojaté vody se projekt Mimo školu pokouší také českým vydáním knihy Vzdělávejte se po svém od Dalea Stephense, která vychází v těchto dnech. Více se o ní dozvíte ZDE. Zájemci o samostatné vzdělávání mohou využít nově vytvořený nástroj Edventure design model, o němž se dočtete ZDE. Facebookovou stránku projektu najdete ZDE.
Na otázky nám odpovídal František Dalecký, předseda občanského sdružení Edventure, které portál Mimo školu provozuje.
Kdy vznikla myšlenka vašeho projektu a co vás k ní přivedlo?
Projekt Mimo školu vznikl v dubnu 2013. K založení portálu nás přivedlo zjištění, že většina mladých lidí u nás nemá potuchy o tom, jaké možnosti jim internet ve vzdělávání skýtá. A taky nám vadilo, že v Česku je pořád hlavní motivací pro studium na vysoké škole získání diplomu, nikoli samotné učení. Snažíme se proto upozorňovat na to, že hodnota diplomu se snižuje a dnešní absolventi se potřebují připravit na reálný svět dříve, než vyjdou ze školy. Nabízíme jim zdroje, tipy a nástroje, jak na to.
Co jste chtěli svým projektem změnit?
Našim posláním je šířit vědění a informace, které mladým lidem umožní se vzdělávat a růst tak, aby uspěli v reálném světě. Chceme změnit společenské vnímání hodnoty diplomu jakožto hlavní motivace pro studium na vysoké škole a zvýšit povědomí o možnostech vzdělávání na internetu.
V čem spočívá inovace, kterou přinášíte do světa vzdělávání?
Jsme největší rozcestník pro online vzdělávání v Česku. Propagujeme u nás dosud málo známé zdroje a možnosti vzdělávání. Naše aktivity se zaměřují na to, aby mladí lidé měli lepší možnost uplatnění, získali praktické dovednosti a znalosti a přijali zodpovědnost za své vzdělávání. Do Čech přinášíme i knihu Vzdělávejte se po svém od Dalea Stephense, zakladatele hnutí UnCollege.
Čím vás tato kniha zaujala? Proč jste se rozhodli vydat ji česky?
Kniha je zajímavá tím, že není jen stručným návodem k sebevzdělávání – je i jakýmsi manifestem generace Y, která v USA čelí obrovskému dluhu a nejisté budoucnosti. Ačkoliv je systém vzdělávání v ČR a USA v mnohém odlišný, i pro české studenty platí, že by měli raději vzít zodpovědnost do vlastních rukou a připravit se na život a práci po škole – vysoká škola to za ně totiž neudělá. Tahle kniha nabízí svěží pohled na současné vzdělávání. Pár lidí zaručeně naštve, a to je vlastně taky dobře.
Koho a čím ta kniha může naštvat?
Naštvat může všechny ty, kteří učí tak, jak se učilo v 18. století a nevidí, že dnešní generace je jiná. Právě nekonvenční myšlení a ke školství kritické výtky mohou vyvolat kontroverze. Čtenáři se nejspíš rozdělí do dvou skupin: na ty, kteří knihu rychle odmítnou jako nebezpečnou utopii a na ty, kteří si z ní vezmou své a budou přemýšlet, jak některé nápady zavést i u nás.
Kdo je typickým uživatelem portálu Mimo školu?
Student/ka vysoké školy nebo její absolvent/ka. Ale jinak vlastně každý člověk, který si uvědomuje důležitost celoživotního učení a rozvoje. Naše uživatele spojuje vůle růst a vzdělávat se i nezávisle na škole a potřeba získávat co možná nejlepší informace. Věkově se naše uživatelská skupina se pohybuje mezi 19-35 lety.
V čem může být váš portál užitečný lidem, kteří už nejsou tak úplně mladí?
Většina lidí se na vzdělávání pořád dívá jako na činnost, kterou strávíte prvních 22 let života a pak je na řadě jen práce a odpočinek. Idea vzdělávání je velmi těsně spojena se školou jako institucí – a to je problém. Hodně lidí se pak ocitá v situaci, kdy jim schází dnes naprosto zásadní kompetence, jako je znalost angličtiny nebo ovládání počítače.
Chceme lidem vysvětlit, že celoživotní učení není jen podmínkou pro kariérní či osobní rozvoj, ale i pro udržení jejich současného standardu. Náš přínos pro lidi staršího věku tedy spočívá hlavně ve změně mentálních modelů ohledně vzdělávání a učení.
Pro některé návštěvníky může být orientace v rozmanité nabídce na vašem webu náročná. Co lidem, kteří na vaše stránky přijdou poprvé, usnadní nalezení vlastní cesty světem vzdělávání?
Mnoho lidí chodí na náš web díky našim blogovým článkům a Facebooku, mnozí se pak následně seznamují se vzdělávacími zdroji. Na stránkách je kromě seznamu zdrojů také vyhledávač, který umožňuje dohledat si zdroje podle zájmu – a to jak české, tak anglické.
Máte na vaše aktivity nějaké ohlasy od škol či učitelů?
Když jsme web spustili, tak třeba na Slovensku se pár lidí ve školství dotklo, že směřujeme lidi mimo školu a vnímali to jako ohrožení role vysoké školy. Našim cílem však není a nebylo lidem říkat, aby ze školy odešli, ale aby převzali zodpovědnost za své vzdělávání (což je ale někdy totéž). Jinak jsou reakce pozitivní, postupně se o nás začíná mluvit i ve školství. Naše aktivity ale od začátku zaměřujeme spíše na studenty, takže odezvu od škol a učitelů teprve očekáváme. Vydávaná kniha jistě vzbudí další vášně.
Co považujete za hlavní přínos projektu?
Přínos projektu je především v tom, že řadě lidí umožňuje zdarma získat důležité informace pro svůj rozvoj. Nabízíme obsáhlý katalog vzdělávacích zdrojů, který navštěvují tisíce návštěvníků měsíčně. Vytvořili jsme nástroj pro vzdělávání Edventure design model a vyvíjíme vlastní aplikaci pro řízení sebevzdělávání. Za největší úspěch ale považujeme to, že se nám daří lidi přesvědčovat a motivovat k akci. Někteří díky sebevzdělávání dokonce změnili kariérní zaměření.
Můžete uvést nějaké příklady lidí, kteří díky vám změnili svou kariérní dráhu?
Jedním takovým je jeden kamarád, který přestal s doktorským studiem ekonomie a nyní si slušně vydělává na internetu, dalším je student anglické literatury, který se díky sebevzdělávání stal programátorem a teď shání svou první práci. Anebo můj bratranec, který místo hraní her rozvíjí svůj technický talent, aby jednou mohl hry sám vytvářet.
Zmínil jste nástroj pro vzdělávání Edventure design model? Můžete nám přiblížit, o co se jedná?
Tento model vznikl při přípravě na workshop, kde jsme potřebovali lidem ukázat, jak by měli o svém vzdělávání přemýšlet a co vše do něj patří. Model staví na konceptu osobního vzdělávacího prostředí, ve kterém se učící se jedinec pohybuje. A náš model slouží k navržení tohoto prostředí a procesu učení. Každý se chce naučit něco nového; někdy je však těžké si definovat postup a cíle, zdroje, které využijete a požadované výstupy – právě s tímto model pomůže.
Co vás přivedlo na myšlenku aplikace pro řízení sebevzdělávání? Komu bude určená?
Aplikaci vyvíjíme pro lidi, kteří se vzdělávají pravidelně a potřebují mít přehled a plán. Aplikace jim pomůže si vzdělávání naplánovat, najít vhodné zdroje, sledovat vlastní postup a motivovat se k pravidelnému učení.
Co se zatím nepodařilo naplnit?
Zatím se nám nepodařilo rozšířit povědomí o projektu po celé ČR a zajistit si dostatečné příjmy pro větší expanzi projektu. Členové týmu zatím chodí do práce a dokončují školy, v roce 2014 už chceme fungovat organizovaněji.
Co plánujete pro rok 2014?
Spuštění nové verze portálu, která nabídne větší množství vzdělávacího obsahu, který bude lépe přizpůsobený uživatelům. Chceme přinést zcela nový koncept, jehož tématem bude vzdělávání v oblasti dovedností pro 21. století. Taky se chceme více zaměřit na off-line aktivity a setkávání našich fanoušků a budeme se víc orientovat na vzdělávání pro zaměstnatelnost. V této oblasti nyní zvažujeme vytvoření vlastního vzdělávacího programu, který by nabídl trénink v oblasti dovedností, které škola neposkytuje. Sledujte náš newsletter nebo Facebook a o dalších novinkách se dozvíte jako první.
O hnutí UnCollege, které inicioval Dale Stephens, autor kniny Vzdělávejte se po svém, se můžete dočíst ZDE.