Přinášíme záznam kulatého stolu SKAV a EDUin z minulého týdne, jehož tématem byl kariérní řád. Hovořilo se o tom, co bude jeho součástí a v jaké fázi jsou jeho přípravy. Kromě shrnutí hlavních témat diskuse nabízíme i videozáznam a zvukovou nahrávku. Podrobné informace o kariérním systému na webu Národního institutu pro další vzdělávání najdete ZDE. Pozvánku s otázkami do diskuse najdete ZDE. Zvuková nahrávka Kulatého stolu ve formátu mp3 je ke stažení ZDE.
Předmětem debaty bylo pojetí kariérního řádu a kritéria hodnocení učitelů. Za tvůrce kariérního řádu promluvil Jiří Kuhn, postoj pedagogických fakult představila Vladimíra Spilková, pohled z praxe nabídli ředitelé škol Martin Ševčík, Vít Beran a Jan Korda. Debata ukázala, že názory na přínos připravovaného kariérního řádu se velice různí. Shoda na něm bude ovšem důležitá, neboť kariérní řád je jedním z mála konkrétnějších bodů koaliční smlouvy v oblasti vzdělávání a Marcel Chládek, kandidát na funkci ministra, už oznámil, že s jeho zavedením počítá.
Celý záznam Kulatého stolu na téma budoucnost kariérního řádu
Shrnujeme témata jednotlivých diskusních příspěvků:
Jiří Kuhn, ředitel Gymnázia Nymburk a zástupce projektu Kariérní systém, nastínil, v jaké fázi příprav se kariérní řád nachází. Vysvětlil, že v současnosti probíhá nastavování čtyřstupňového standardu, atestačního řízení a příslušné metodiky. Návrh kariérního systému by měl být hotový do konce tohoto roku a pak bude předmětem veřejné debaty. Jeho zavedení se plánuje na rok 2016/17.
Nahrávku vystoupení v délce 29 minut si můžete stáhnout ZDE.
Martin Ševčík, ředitel ZŠ Londýnská v Praze, vidí přínos kariérního řádu v tom, že přinese nový rozměr do spolupráce pedagogických fakult a škol. Fakulty získají zpětnou vazbu o tom, jak se absolventům daří v praxi. Zdůraznil také, že je třeba rozvíjet kompetence učitelů v oblasti sebehodnocení.
Nahrávku jeho vystoupení v délce 10 minut si můžete stáhnout ZDE. Prezentaci si stáhněte ZDE.
Vít Beran, ředitel ZŠ Kunratice, vyjádřil pochyby nad realizací kariérního řádu: „Neumím si představit, jak to v praxi dopadne.“ Terén je podle něj nepřipravený, školám chybějí mentoři. Podle něj by ředitelé měli nejprve projít mentorským výcvikem. „Je rozdíl mezi vedením lidí a bezpečnou podporou.“
Nahrávku vystoupení v délce 9 minut si můžete stáhnout ZDE.
Vladimíra Spilková, vedoucí katedry primární pedagogicky PedF UK uvedla, že pedagogické fakulty se od připravovaného kariérního řádu distancují, protože jeho zavedení školám neprospěje. „Návrh kariérního řádu je postaven na kritériích, která jdou mimo žáka.“ Čtyřstupňový model byl v Anglii, kde se tvůrci českého kariérního řádu inspirují, opuštěn již v roce 2012.
Nahrávku vystoupení v délce 12 minut si můžete stáhnout ZDE.
Jan Korda, ředitel ZŠ Lyčkovo náměstí v Praze, předseda PAU a prezident APU, považuje prezentovaný kariérní řád za neživotaschopný. Systému, který obsahuje 62 znalostí a dovedností a 248 indikátorů, nebude nikdo rozumět. V závěru svého vystoupení poukázal na chybějící vizi: „Kdyby stát věděl, kam ve školství směřujeme, pracovní skupině pro kariérní řád by se pracovalo daleko lépe.“
Prezentaci k jeho vystoupení si můžete stáhnout ZDE, nahrávku v délce 11 minut si můžete stáhnout ZDE.
Následnou debatu o délce 90 minut si můžete stáhnout ZDE, pětiminutový závěr diskuse ZDE. Celou nahrávku o délce 2:30 hodiny si můžete stáhnout ZDE.