Nabízíme stručný přehled zjištění a doporučení obsažených ve zprávě OECD, kterou u nás v březnu prezentoval generální tajemník OECD Angel Gurría. Vzdělávání dostalo ve zprávě velký prostor, A. Gurría zdůraznil, že pokud nechce česká společnost ustrnout v průměru, musí uskutečnit zásadní změny v postoji ke vzdělávání. Český překlad shrnutí Hospodářského přehledu ČR 2014 si můžete stáhnout ZDE, anglickou verzi ZDE. Prezentace ze semináře, který v souvislosti s představením Hospodářského přehledu OECD uspořádalo Ministerstvo zahraničních věcí, jsou ke stažení ZDE.
Prostor, který je v přehledu věnován vzdělávání, svědčí o naléhavosti otázek české vzdělávací politiky, které je třeba řešit. Některá zjištění se v přehledech OECD opakují: příliš časné dělení dětí do různých vzdělávacích proudů, malá prostupnost vzdělávacího systému, výsledky žáků se vysokou měrou odvíjejí od jejich socioekonomického zázemí. Dalším setrvalým nešvarem je malá spolupráce škol a soukromého sektoru.
Podle Hospodářského přehledu ČR 2014 je třeba:
Ze sdělení OECD vyplývá, že pokud se chceme přiblížit zemím, které jsou na špici hospodářsky i ve školních výsledcích dětí, musí se v České republice změnit postoj společnosti ke vzdělávání. K tomu je třeba, aby na všech úrovních společnosti působily skutečně vůdčí osobnosti, kterým půjde o společný cíl.
K závěru, že české školství potřebuje sdílenou kulturu vzdělávání, která bude pramenit z celospolečenské debaty, došla i loňská kampaň „Česko mluví o vzdělávání“.
Balíček se závěry kampaně si můžete stáhnout ZDE.