Přizpůsobte předvolby souhlasu

Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.

Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu.... 

Always Active

Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů

No cookies to display.

Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.

No cookies to display.

Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.

No cookies to display.

Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.

No cookies to display.

Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.

No cookies to display.

CERMAT harmonizací výsledků maturity z matematiky zcela pohřbil důvěryhodnost zkoušky

16. 5. 2012
EDUin
logo_EDUinfo

Harmonizace výsledků maturity z matematiky, která v podání CERMATu proběhla podle dodatečně vytvořených pravidel, je v rozporu se standardními postupy zpracování výsledků testování a manipuluje s výsledky žáků.

Praha 16. května 2012 – Ředitel CERMATu na základě doporučení validační komise rozhodl v pondělí 14. května o harmonizaci výsledků maturitní zkoušky z matematiky vyšší obtížnosti a uveřejnil, jak bude metoda aplikována. Odborníci tento postup kritizují jako nepřijatelný a v rozporu s tím, jak může být proces harmonizace použit.
 

Harmonizace výsledků je sice standardním opravným statistickým procesem, který se při testování používá, ale zásadně musí být jeho podoba a postup stanoven dopředu a veřejně znám. Existuje více metod, které je možné pro harmonizaci výsledků použít a které vedou k úpravě získaných dat.
 

Harmonizaci si zjednodušeně můžeme představit jako proces, při kterém se získané body studenta z jednoho testu přepočítávají na body, kterých by teoreticky dosáhl, kdyby v danou chvíli absolvoval test druhý (např. tedy test z matematiky, který studenti dostali loni). Jeho smyslem je zajistit maximální srovnatelnost různých testů, resp. výsledků žáků.
 

CERMAT k harmonizaci výsledků přistoupil až po nátlaku veřejnosti a její podobu vytvořil dodatečně. Dopředu nezveřejnil (a podle všeho ani nemá) ani kritéria, ani hranici, od které budou testy vyžadovat proces harmonizace. A to je naprosto zásadní systémová chyba, která svědčí o tom, že v CERMATu nejsou řádně nastaveny procesy, které by zaručovaly meziroční srovnatelnost zkoušek.
 

Není ani zřejmé, na základě jakého oprávnění rozhoduje ředitel CERMATu o harmonizaci, neboť školský zákon ani příslušné vyhlášky jej neznají.
 

I přes harmonizaci výsledků žáků CERMATem došlo k enormnímu nárůstu neúspěšnosti žáků oproti roku 2011 o 2,2 procentního bodu, což ředitel CERMAT posuzuje jako mírné zhoršení výsledků, ve skutečnosti jde ale o zhoršení o 360 % (z 0,6 na 2,8%).
 

Ondřej Šteffl, ředitel Scio, řekl: „CERMAT svou harmonizací ͵zezaduʹ odhalil, že neví, co dělá. Přirovnal bych to k chirurgické operaci –operatér si před tím, než pacienta zašije, zkontroluje, že má všechny nástroje a žádný nezůstal v těle operovaného. CERMAT všechno nejprve zašil a teď, když chybí nástroj, tvrdí, že je standardní pacienta znovu rozpárat. Již zavadlou důvěryhodnost maturitní zkoušky tím zcela pohřbil. Navíc test z matematiky odhalil další zásadní problém – změna v pojetí testu z roku na rok jasně ukazuje, že CERMAT nemá jasno v tom, jaká vlastně má maturita být a k čemu. Takto hazardovat se studenty je ostudné.“

Poznámky pro editory:

  • Ukázku a základní vysvětlení postupu harmonizace skóre, který musí být stanoven dopředu, najdete například na stránkách Scio k přijímacím zkouškám ZDE nebo k Národním srovnávacím zkouškám ZDE.

  • Rozhodnutí ředitele CERMATu ve věci harmonizačního přepočtu výsledků maturitní zkoušky z matematiky ve vyšší úrovni obtížnosti si můžete přečíst ZDE.

  • EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.

  • Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články