Praha 6. února 2012 – Předkládáme odborné veřejnosti překlad první části materiálu, který byl zveřejněn na stránkách OECD 30. ledna 2012. V českých médiích z něj zatím byl publikován jen zlomek – informace o doporučení zvýšit četnost slovních hodnocení. Jeho význam je ale výrazně větší. Česká republika má tímto k dispozici koncepční materiál, který se zabývá klady a nedostatky systému regionálního školství a navrhuje kroky k nápravě.
Nabízíme v překladu přehled slabých stránek a doporučení, jak je identifikovali experti OECD Paulo Santiago, Alison Gilmore, Deborah Nusche a Pamela Sammons. Podrobnější komentář k doporučením OECD zveřejníme v nejbližších dnech na stránkách eduin.cz, stejně jako celý materiál v českém překladu. Pro náš vzdělávací systém jsou v tuto chvíli aktuální tyto body, které vybíráme:
Nedostatky
Přístup k výuce a hodnocení je velmi tradiční.
Vědomosti a dovednosti jednotlivých aktérů v oblasti hodnocení ve vzdělávání jsou nedostatečné.
Národní standardizované testování zahrnuje řadu omezení a rizik.
Neexistuje sdílená představa o tom, jak vypadá kvalitní výuka.
Nejsou k dispozici informace o výsledcích žáků.
Doporučení
Lépe pojmenovat cíle vzdělávání. (V současné době spolu ne vždy korespondují cíle vzdělávání a obsahy rámcových vzdělávacích programů, potažmo například také podoba nástrojů, kterými se zvládnutí obsahů ověřuje).
Vyvinout vzdělávací standardy, které pojmenují všechny žádané dovednosti žáků (celou šíři cílů vzdělávání), a to ještě před vypracováním standardizovaných testů. (Současné standardy byly vyvíjeny jen s ohledem na to, co je testovatelné.)
Omezit nežádoucí účinky plošných standardizovaných testů.
Posílit roli formativního hodnocení studentů (tedy průběžného hodnocení, které sleduje pokrok žáka). (V tuto chvíli dáváme přednost hodnocením a zkouškám na závěr učebního procesu.)
Vytvořit odborný profil nebo standardy učitelské profese. (V současné době neexistuje systém rozvíjení pedagogických schopností učitele.)
Kompletní dokument Nedostatky a doporučení v českém překladu najdete ZDE.
Tomáš Feřtek, tiskový mlučí EDUin, řekl: „Vzhledem k tomu, že ministerstvo školství zrušilo dnešní tiskovou konferenci, kde měl být kromě jiného prezentován tento materiál OECD, předkládáme jeho nejpodstatnější části novinářům. Jde o významný koncepční materiál, který přesně identifikuje nedostatky českého školství a navrhuje řešení. Je důležité, aby nezmizel z veřejného obzoru jen proto, že se nám v tuto chvíli zdá důležitější debata o čerpání evropských peněz a setrvání ministra Dobeše ve funkci.“
Kontakty:
· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602687016
Poznámky pro editory:
Celý dokument Reviews of Evaluation and Assessment in Education, Czech Republic v angličtině najdete ZDE.
Český překlad pasáže Nedostatky a doporučení najdete jako dokument ke stažení ZDE.
Aktuální video k tématu plošného testování shlédněte ZDE.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin, o. p. s. byla založena v květnu 2010 a realizuje a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz.
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na http://fertek.blog.respekt.ihned.cz.