Praha 20. prosince 2011 – Ministerstvo školství ani po třech týdnech nijak nereagovalo na žádost, aby ministr Josef Dobeš oznámil, jakým způsobem chce odbornou i rodičovskou veřejnost jasně a pravidelně informovat o změnách obsahu vzdělávání na základních a středních školách.
Rámcové vzdělávací programy určují, co se mají žáci ve škole učit. Jejich revize je důležitý proces, který může významně a dlouhodobě ovlivnit podobu vzdělávání. Je tedy logické, že by učitelé i veřejnost měli být srozumitelně informováni o tom, jak a s jakým záměrem revize probíhá. Pro upřesnění pokládáme panu ministrovi šest okruhů otázek i s vysvětlujícím komentářem.
Otázka: Jak se zlepší výsledky vzdělávání díky revizi rámcových vzdělávacích programů?
Komentář: Hlavním smyslem revize rámcových vzdělávacích programů by měla být vyšší kvalita vzdělávání. Odstranění znalostí, které už nepovažujeme za důležité, a doplnění toho, co v nich zatím chybí – například větší důraz na čtenářskou gramotnost.
Otázka: Kdo pracuje na revizi kurikula? Připravuje pracovní komise ucelený systém pravidelných revizí RVP?
Komentář: Mají-li vzdělávací dokumenty plnit svou úlohu, je třeba je cyklicky podrobovat opravám – revizím. Ve srovnatelných vzdělávacích systémech je obvyklé, že se revize provádí jednou za tři až pět let. Podobný systém pravidelných revizí by měl být nastaven i u nás. Především by ale měla veřejnost vědět, jak je celý proces řízen, kdo na revizi pracuje, jak byla
komise vybrána a kdy má práci odevzdat. Nic z toho zatím není známo.
Otázka: Kterých částí kurikula se budou chystané změny týkat?
Komentář: Například průřezová témata (Osobnostní a sociální výchova, Mediální výchova, Výchova demokratického občana) umožňují aktivním školám rozvíjet kompetenční, problémové a činnostní učení. Jsou jedním z hlavních pozitivních vkladů rámcových vzdělávacích programů do změny našeho vzdělávání. Je proto důležité vědět, jestli v rámci revize RVP budou tyto jeho části zachovány, případně jak budou změněny.
Otázka: Jakým způsobem budou nově vzniklé vzdělávací standardy začleněny do RVP?
Komentář: Podle opakovaných sdělení ministra se v rámci revize stanou součástí RVP i nově vzniklé standardy vzdělávání pro základní školy. Ministerstvo by mělo proto objasnit, co přesně to bude znamenat, jestli budou muset jednotlivé školy upravit své školní vzdělávací programy a kolik práce to bude vyžadovat.
Otázka: Jak se bude na revizi rámcových vzdělávacích programů podílet odborná veřejnost?
Komentář: Proces návrhu úprav by měl umožnit v rozumné míře zapojení všech, kdo se vzdělávání účastní. Jen tak může vzniknout materiál, který bude obecně respektován. Je tedy třeba vědět, jakým způsobem bude moci odborná veřejnost do úprav mluvit, kolik na to bude času a jak chce Ministerstvo školství informovat o podstatě a smyslu změn.
Otázka: Podle čeho poznáme, že oprava RVP proběhla dobře, a na základě čeho ministerstvo určí, kdy bychom měli revizi vzdělávacích dokumentů opakovat?
Komentář: Současné nejasnosti okolo účelu a smyslu testů, stejně jako nevyjasněnost otázek okolo revizí RVP opakovaně ukazují, že chybí ve školském zákoně zmíněný Národní program vzdělávání. Jakási vzdělávací ústava, dokument, který jasně definuje smysl, pozici a vzájemné vztahy všech důležitých systémových opatření v našem školství. Omezil by se tak destruktivní vliv okamžitých a často neujasněných nápadů jednotlivých ministrů a ministryň. Žádáme tedy znovu Ministerstvo školství, aby se vyjádřilo ke způsobu, jakým bude veřejnost informovat o probíhající revizi rámcových vzdělávacích programů.