Praha 21. dubna 2011 – Kritizovaná „rychlá“ novela školského zákona, kterou minulý týden schválila vláda, obsahuje další problematická místa. Kromě jiného ztěžuje život zahraničním školám. Přestože u nás patří tyto školy ke špičkovým vzdělávacím ústavům, ministerstvo školství je chce svázat nesmyslnými předpisy.
Pokud chce ministr Josef Dobeš opravdu zkvalitnit naše školství, vydal se v novele školského zákona špatnou cestou. Nařizuje totiž zahraničním školám na našem území tři a půl strany nových podmínek, které musí splnit, pokud má být českým dětem povoleno v nich konat povinnou školní docházku.
Zahraničních škol působí v ČR zhruba patnáct. Vzdělávají na území ČR cizince a učí podle cizích vzdělávacích programů (německých, britských apod.) i české žáky. Do této kategorie spadají i takzvané školy mezinárodní, které jsou v ČR čtyři: v Praze, Ostravě, Olomouci a Brně.
Mezinárodní školy vyučují anglicky a jejich vzdělávací programy jsou zajímavé tím, že se neváží na žádný konkrétní stát. Pro komunitu investorů nebo odborníků cestujících po světě jsou tím velmi atraktivní. Za všechny jejich vzdělávací programy uveďme jako příklad takzvaný Mezinárodní vzdělávací program pro základní školy (International Primary Curriculum). Zpracovali ho britští a nizozemští experti před deseti lety a dnes už ho přebírají i veřejné školy vyspělých zemí – natolik je kvalitní a inovativní.
Ministerstvo školství ale nutí tyto školy, aby fungovaly ve stejném režimu jako ty české. Například požaduje:
Aby mezinárodní školy, které z definice nemají vazbu na žádný stát, hledaly „cizí stát“, jehož ministerstvo školství doloží, že vzdělávací program školy je stejný jako nějaký jiný, už povolený program.
Aby předložily úředně ověřený český překlad svých vzdělávacích programů. Ty jsou ovšem v některých případech spíše knihovnami než jediným dokumentem. Navíc jsou některé komerční produkt, na který se vztahuje právo duševního vlastnictví.
Nejméně jednou za dva roky se budou muset čeští žáci těchto škol podrobit přezkoušení v české škole. Paradoxně pokud chodí do zahraniční školy mimo území ČR, tato povinnost (daná dosud školským zákonem) jim nyní odpadne. To znamená, že zahraniční škola kdekoliv na světě požívá od ministerstva větší důvěry než zahraniční školy u nás.
Magdalena Marešová z Fóra rodičů pro kvalitu a rovnost vzdělávání, řekla: „Chceme-li, aby na našem území působily mezinárodní školy a aby se v nich mohly učit i české děti, pak je nemůžeme nutit, aby se chovaly jako školy české. Například v Nizozemsku působí již zhruba dvacet mezinárodních škol a vláda přesto podporuje vznik dalších. Ví, že je výhodnější vzdělávat děti cizinců společně s dětmi vlastních občanů než v uzavřeném ghettu.“
Kontakty:
· Magdalena Marešová, Fórum rodičů o.s.
e-mail: maresova@forumrodicu.cz
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016
Poznámky pro editory:
Článek Magdaleny Marešové na toto téma najdete ZDE, případně i s webovou diskusí ZDE.
Fórum rodičů pro kvalitu a rovnost ve vzdělávání je občanské sdružení prosazující větší zapojení rodičů do vzdělávání dětí v ČR. Více na stránkách www.forumrodicu.cz
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz