Digitální odznaky potvrzují znalosti a zkušenosti získané mimo vzdělávací instituce. V současné chvíli by pomohly vyřešit situaci zkušených, avšak neaprobovaných učitelů v českých školách.
Praha 5. února – V moderním vzdělávání hraje významnou roli vzdělání nabyté mimo školu a zkušenosti získané v praxi. V České republice zatím neexistuje systém, jak neformální vzdělávání certifikovat. Řešení nabízí webová platforma Veriod, která je první svého druhu u nás. Využívání digitálních odznaků by mohlo vyřešit problém s uznáním kvalifikace neaprobovaných učitelů.
Vedení sportovního oddílu nebo kroužku pro děti ulice, účast na letní škole, to všechno patří v CV někam na konec. Mimoškolní či mimopracovní aktivity jsou ale zdrojem cenných zkušeností, a to nejen pro učitele. Díky digitálním odznakům lze neformální vzdělání snadno doložit a ověřit. Své zkušenosti tak mohou prezentovat i školáci a získávání odznaků je motivuje k učení i mimo školu.
Myšlenka potvrzování dovedností pomocí digitálních odznaků vznikla v USA a do České republiky ji přináší projekt Veriod, který je zatím v pilotní fázi. Každý odznak obsahuje informaci o tom, kdo jej udělil a za co konkrétně. Udělování odznaků je technicky snadné, jejich předností je vizuální pojetí. Mohou sloužit i pro vystavování osobních referencí.
Vydávání odznaků má svá kritéria a udělit je lze za činnosti jako například:
Odznaky může nositel vystavit na sociálních sítích (G+, Facebook , LinkedIn), na svém profilu na webu Veriod.cz nebo je umístit na vlastní blog či web. Digitální odznaky a jejich udělování budou součástí projektu „Chci učit“, který chce vyzdvihnout práci vynikajících učitelek a učitelů v českých školách.
Ukázku, jak profil s digitálními odznaky vypadá, můžete vidět ZDE.
Dalibor Naar, zástupce projektu Veriod, řekl: „Hlavní výhodou digitálních odznaků je, že umožňují snadné a rychlé potvrzení a ověření vzdělání dosaženého mimo školu, což je v Česku naprostá novinka. Umožňují ocenit jakékoliv úspěchy a výsledky a lze tak potvrdit i zkušenosti praktiků, kteří třeba nemají diplom. Získávání odznaků je velmi motivující pro děti, protože staví poznatky získané mimo školu naroveň známkám. Zároveň funguje jako hra. Právě herní charakter je na systému digitálních odznaků nejzajímavější. Portfolio s odznaky, které se ze začátku zdá jako zábava, se dětem bude hodit, až se budou hlásit na školu nebo se ucházet o práci.“
ilustrační foto: © 2013 Education World