Praha 24. listopadu 2010 – obecně prospěšná společnost EDUin se obrací na ministra školství Josefa Dobeše s výzvou, aby seznámil veřejnost se svými plány při zavádění vzdělávacích standardů a dalšího plošného testování žákovské populace. Informace, které se objevují v médiích a které sděluje i sám ministr při tiskových konferencích, jsou dosti nepřehledné a často není jasné, co je momentální nápad a co je skutečné koncepční návrh. Typickým příkladem je například zmínka ministra o možném testování dětí v mateřských školách. Žádáme proto vedení ministerstva, aby zveřejnilo materiál, z něhož bude zřejmé, které kroky opravdu plánuje, včetně alespoň hrubého časového harmonogramu jejich zavádění.
Tomáš Feřtek , tiskový mluvčí EDUin o.p.s., řekl: „Bouřlivá debata okolo maturitní generálky, v jejímž rámci ministr Josef Dobeš opakovaně zmínil záměr zavádět další testy prakticky na všech stupních škol, poněkud zamlžila, co ministerstvo opravdu chce uskutečnit. Ministr například zmínil i urychlené vypracování vzdělávacích standardů pro základní školy v termínech, které prakticky vylučují, aby šlo o opravdu funkční nástroj. Proto bychom považovali za rozumné, aby ministr zveřejnil přehledný ´jízdní řád´, z něhož bude patrné co, jak a kdy hodlá zavést.“
Možná rizika, která vnímáme jako zcela reálná při příliš rychlém zavádění testů a standardů podrobněji uvádíme v příloze.
Kontakty:
· Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, o.p.s.
e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602687016
Poznámky pro editory:
Možná rizika vidíme v těchto bodech:
Snaha ministra školství zavést v reakci na špatné výsledky studentů v „maturitních“ testech z matematiky co nejrychleji standardy vzdělávání na základních školách (viz tisková konference ministra Dobeše 1. listopadu 2010) podle našeho názoru zvýšení kvality nepomůže. Vzdělávací standardy má většina evropských zemí i řada respektovaných mimoevropských. Samy o sobě ale na úrovni znalostí nic podstatného nezmění.
Pro dosažení dobrých vzdělávacích výsledků žáků není nutný jen seznam toho, co mají umět, ale především jasně formulovaný vzdělávací plán, jak těchto dovedností a znalostí dosáhnout, a také podpora učitelů, kteří by měli tento plán realizovat.
Zatímco učitelům a jejich platovým podmínkám věnuje ministr školství přiměřenou pozornost, byť zatím bez konkrétního výsledku, profesní podpora pedagogů, standard učitele, strategie vzdělávání a jeho obsah (kurikulum) se ocitly na vedlejší koleji.
Pokud v této situaci ministerstvo zavede v jednotlivých předmětech povinné seznamy znalostí bez toho, aby ověřilo jejich reálnost a přiměřenost a rozumně vymezilo vztah standardu k současným kurikulárním dokumentům, fakticky zahodí práci svých předchůdců na vzdělávacích dokumentech (rámcových vzdělávacích programech) a především veškerou práci učitelů, kteří zpracovávali školní vzdělávací programy. Tím hlavním, na co se budou školy orientovat a na co budou připravovat své žáky, budou právě standardy vzdělávání, respektive jejich testování.
Rychlé vytvoření standardů bez náležité pilotáže může způsobit, že standard bude nevyvážený a maximalistický. Nebylo by to v historii našeho školství poprvé. Jeho důsledkem bude, že učitelé budou nuceni žáky připravovat jen na testy a nebudou mít čas ani motivaci zabývat se rozvojem kompetencí žáků a zvyšováním kvality výuky.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která se věnuje problematice vzdělávání a jejíž snahou je informovat veřejnost o všem důležitém, co se děje ve školství a vzdělávání. EDUin o.p.s. byla založena v květnu 2010 a připravuje několik informačních a osvětových projektů. Více se dozvíte na www.eduin.cz
Populární verzi vzdělávacích témat najdete na blogu http://fertek.blog.respekt.ihned.cz