Na stránkách www.novamaturita.cz jsou ke stažení soubory s daty o tom, jak maturanti odpovídali na jednotlivé testové otázky. Bez grafického znázornění ale nejsou srozumitelné.
Praha, 8. listopadu 2016 – Cermat splnil, co slíbil. Zatímco na jaře zveřejnil takzvané statistiky alternativ až po nátlaku iniciativy Maturitní data – odtajněno, v podzimním termínu už je zveřejnil sám na konci října. A to nejen ve formátu PDF, ale i ve strojově čitelné podobě. Co ale stále chybí, je grafické znázornění, díky kterému by mohla veřejnost pohodlně posoudit, co tato čísla ve skutečnosti sdělují.
Zveřejněná data sdělují, kolik žáků a jakým způsobem odpovědělo na jednotlivé úlohy státní maturity. Dostupnost a zpracování do „lidsky čitelného formátu“ umožňuje lépe porozumět tomu, co doopravdy úlohy státní maturity ověřují, a zkvalitnit tak debatu o pojetí a kvalitě maturitních úloh.
Cermat ale zatím zveřejnil tato data pouze ve formátu PDF a v podobě excelové tabulky.
Pro veřejnost je ale třeba, aby byly k dispozici i přehledné diagramy pro každou úlohu. Jak by takový diagram mohl vypadat, ukazuje příklad z jarního kola maturit. Tento diagram se týká diskutované úlohy o epizeuxi. Vychází z dat poskytnutých Cermatem, diagram zpracovali lidé z iniciativy Maturitní data – odtajněno.
Diagram ukazuje, že míra neúspěšnosti u této úlohy byla velmi vysoká u všech maturujících. Na znalosti, která nic praktického nepřináší, tedy ztratilo bod velké množství z nich. U některých to znamenalo, že u maturity neuspěli. To sekundárně znamená další a v podstatě zbytečné investice státu do jejich vzdělávání. Otázka tedy zní, zda takové úlohy do maturitního testu zařazovat.
Z příkladu je zřejmé, že pro srozumitelnost a další možnou diskusi o problému je zpracování diagramů nutné a máme od Cermatu požadovat, aby se takové zpracování stalo běžnou součástí toho, co je publikováno po ukončení každého z termínů státních maturit.
Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Je dobré, že Cermat na stránkách zveřejnil statistiky alternativ ve formátu, který umožňuje další zpracování. To je jistě pokrok oproti jarnímu termínu maturit, byť trvalo skoro dva měsíce, než k publikování došlo. Samozřejmostí by ale mělo být i grafické zpracování dat, aby běžná veřejnost rozuměla, co ta čísla znamenají. Že mnohé ty informace jsou důležité a bez grafického znázornění nejsou srozumitelné, je zřejmé z ukázky, kterou jsme připravili.“
Další související informace najdete zde: