Tisková zpráva: České republice hrozí mezinárodní ostuda za udržování nerovného přístupu ke vzdělávání

19. 11. 2014
EDUin
nov_z

Odborníci upozorňují na snahu zachovat v novele školského zákona nejasnou formulaci umožňující přeřazovat do praktických škol děti bez mentálního postižení.

Praha 19. listopadu – Ve čtvrtek bude školský výbor Poslanecké sněmovny projednávat pozměňovací návrh §16 novely školského zákona. Odborníci upozorňují na trvající snahu zachovat nejednoznačnost formulace, podle které má být posuzováno, jaké formy podpory se oslabeným dětem dostane. Vágní formulace umožňuje přizpůsobit doporučení názoru posuzovatele, přičemž poradenská zařízení spadající pod základní školy praktické se tím dostávají do střetu zájmů. Nutnost jednoznačného přístupu v podpoře dětí se speciálními vzdělávacími potřebami zvyšuje i tlak Evropské komise, která na konci září vyzvala Českou republiku, aby do dvou měsíců předložila důkazy, jaké kroky podniká k potlačení rozsáhlé diskriminace romských dětí ve vzdělávání.  

Pozměňovací návrh zavádí podle Stanoviska České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) termín, který školská legislativa nezná a nedefinuje: „oslabení kognitivních schopností“.

Znění § 16a odst. 5:

 V čl. I v dosavadním bodu 7 se v § 16a odst. 5 věta druhá nahrazuje větou „Při posuzování případného oslabení kognitivních schopností dítěte nebo žáka používá školské poradenské zařízení v souladu s větou první postupy a nástroje, které za účelem objektivního zjištění stavu dítěte nebo žáka hodnotí tyto schopnosti v souvislostech jeho adaptability, vývoje a sociálního a kulturního prostředí.“. (zvýrazněno pro potřeby tiskové zprávy)

Do novely se tato formulace dostala minulý týden po jednání dvou podvýborů pro školství. V diskusi zazněly hlasy na obhajobu selekce systému a podporu základních škol praktických.

Odborníci navrhují toto ustanovení z novely vyjmout.

Tomáš Habart, program Varianty, Člověk v tísni, řekl: „Vzdělávání dětí nemůže být rámováno tak nejasnými kategoriemi, jako je „oslabení kognitivních schopností.“ Naopak, každý žák má obdržet cílenou podporu dle svých potřeb. A to včetně „podprůměrných“ a „pomalejších“ žáků vzdělávaných dnes v běžných školách, kterým by předkládaný návrh nebezpečně otevřel dveře do škol určených pro žáky s mentálním postižením. A to je zcela proti smyslu jinak vítané novely školského zákona.“

Klára Laurenčíková Šimáčková, ČOSIV, řekla: „Navržené ustanovení jinak celkově pozitivně přijímané novely školského zákona v oblasti podpory dětí se speciálními vzdělávacími potřebami umožňuje interpretaci, která může vést k opětovnému zařazování dětí bez mentální retardace (s IQ vyšším než 69) do škol a vzdělávacích programů pro žáky s mentálním postižením. Za tento postup  byla Česká republika odsouzena Evropským soudem pro lidská práva a je vysoké riziko, že přijetí této právní úpravy vyvolá nové právní kroky proti České republice a značně znevýhodní postavení ČR v procesu infringementu, který byl ze strany Evropské komise v nedávné době zahájen.“

Jaroslava Zemková, předsedkyně České psychopedické společnosti a zástupce vedoucí katedry speciální pedagogiky PedF UK Praha, řekla: „Text není jednoznačný, umožňuje řadu výkladů. Uživatel si může vyložit jednotlivé paragrafy různě. Domnívám se, že tato skutečnost může činit v praxi značné potíže.“

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Tady nejde o detaily a slovíčka, ale o zásadní spor. Zastánci zachování praktických škol v jejich stávající podobě hledají formulaci v zákoně, která jim umožní ve spolupráci s některými pedagogicko-psychologickými poradnami nadále posílat do těchto škol i děti bez mentálního hendikepu. Což je něco, co je po léta největší ostudou našeho vzdělávacího systému.

Materiály ke stažení:

  • Stanovisko ČOSIV ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu novely školského zákona ZDE.
  • Výzva Evropské komise, aby Česká republika předložila důkazy, jak postupuje proti diskriminaci romských žáků v českých školách, ZDE.
  • Komplexní pozměňovací návrh novely školského zákona ZDE.
  • Starší tiskové zprávy komentující novelu školského zákona najdete ZDE, ZDEZDE.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články