Z 68 nominovaných projektů vybrala sedmičlenná odborná porota devět finalistů. O nich bude veřejnost hlasovat do 6. prosince a rozhodne tak, kdo získá Cenu veřejnosti.
Praha, 30. listopadu 2015 – O vítězi ceny Eduína 2015 rozhodne kromě odborné poroty i veřejnost. Na stránce www.eduina.cz/hlasuj odstartovalo veřejné on-line hlasování, v jehož rámci může každý zájemce dát svůj hlas až třem projektům, které považuje za nejpřínosnější inovaci v oblasti vzdělávání. Cenu vyhlašuje pravidelně EDUin k podpoře a propagaci nových trendů ve vzdělávání. Na vyhlášení 8. prosince bude nejzajímavějším projektům udělena Cena odborné poroty, Cena veřejnosti a vedle toho EDUin uvede vybranou osobnost rozvoje českého vzdělávání do Auly slávy.
Mezi devíti projekty, které z nominací vybrala minulý týden sedmičlenná odborná porota, jsou jak projekty, které zlepšují využití technologií a propojují je se vzděláváním, tak i aktivity propojující výuku s reálným životem. Specialitou tohoto ročníku je nový trend projektů, které se zaměřují na seniory.
Z těchto devíti finalistů může veřejnost do 6. prosince hlasovat o tom, kdo ji nejvíce zaujal.
Hlasovat lze na www.eduina.cz/hlasuj.
Nabízíme výčet finalistů se stručnými informacemi a linkem na weby, kde je možné se o každém z nich dozvědět víc:
Pilotní projekt, který na ZUŠ Hostivař nabízí výuku umění vedle dětí i seniorům. Lidé, kteří dosud vodili do „Lidušky“ svá vnoučata nyní zkouší v sobě objevovat talent, na který dosud sedal prach. Projektem se inspirují další ZUŠ v ČR a spouští se tak zásadní proměna vnímání uměleckého vzdělávání. http://www.zus-hostivar.cz/akademie-iii-veku/
Série výukových simulací, které kombinují prvky interaktivního komiksu a počítačových her. Studentům zprostředkovává významné okamžiky českých a československých soudobých dějin a umožňuje jim „prožít“ dobové události z pohledů různých osob. Projekt získal první cenu v mezinárodní soutěži GLS Award 2015. http://cs3889.cz/
Technická univerzita Liberec nabízí talentovaným žákům základních a středních škol možnost vyzkoušet si zábavnou formou studium na vysoké škole, seznámit se s vysokoškolským prostředím, vyspělou technikou a nejnovějšími vědeckými poznatky. http://detskauniverzita.tul.cz/
Projekt, v jehož rámci si středoškoláci zakládají vlastní obchodní společnost, která následně reálně funguje pod vedením učitele a konzultanta. Jde o českou mutaci mezinárodního programu, je možné se zúčastnit soutěže, vítěz pak reprezentuje ČR na evropském finále. http://www.jafirma.cz/
Projekt ČSÚ ke zvyšování statistické gramotnosti. Prakticky přibližuje žákům princip sběru, zpracování a využití statistických dat.
https://www.czso.cz/csu/miniscitani
Program zaměřený na podporu zdravých vztahů mezi generací dětí a generací seniorů. Pravidelná mezigenerační setkání dětí z mateřských/základních škol a seniorů z domovů či klubů probíhají jako společné aktivity – výtvarné, hudební či pohybové, ale také např. při čtení, vyprávění nebo oslavách různých svátků. http://www.mezi-nami.cz/
Aplikace, která zlepšuje úroveň čtení a pomáhá při obtížích se čtením, včetně dyslexie. Funguje jako individuální trenér čtení. Včelka sama diagnostikuje problémové oblasti čtení a přizpůsobuje se pokroku dítěte. https://www.vcelka.cz/cs/
Portál vznikl jako odpověď na stížnosti učitelů dějepisu, kteří postrádali kvalitní materiály pro výuku dějin 20. století. Portál nabízí 1100 metodických materiálů, 700 souborů dobových pramenů a stále je systematicky rozšiřován. Je financován bez podpory státu a podle průzkumů ho využívá 90 % učitelů dějepisu v ČR, je registrováno již 45 tisíc čtenářů. http://www.moderni-dejiny.cz/
Projekt na podporu mladých romských studentů, kteří dlouhodobě spolupracují s pedagogickým pracovníkem na tom, aby zvládali nároky svého studia a postupně se dostávali po malých krůčcích až k úspěšnému ukončení studia a nastartování své budoucí kariéry. http://www.gendalos.cz/
Na www.eduina.cz najdete přehled všech nominací, pravidla soutěže i složení odborné poroty.
Všechny projekty i ze starších ročníků jsou zařazeny v katalogu na stránkách Eduíny, které tak slouží zájemcům jako zásobárna inspirace k inovacím.
Miroslav Hřebecký, koordinátor ceny, řekl: „Opět se podařilo shromáždit velmi pestrou paletu projektů, které se snaží do vzdělávání přinést určitou inovaci. Počinů jsou desítky a jsou úspěšné. Zarážející je, jak málo z těchto inovací se promítá do veřejného vzdělávacího systému. Zajímavostí tohoto ročníku je, že začínají přibývat projekty zaměřené na seniory a celoživotní vzdělávání. Je to trend, který s ohledem na vývoj populační křivky vítáme.“