Slabinou českého vzdělávacího systému je mimo jiné nekoncepčnost. Návrh ministra Chládka to potvrzuje.
Praha 11. prosince – Audit českého vzdělávacího systému, který zpracoval a publikoval EDUin, mimo jiné poukazuje na hrozbu nekoncepčního rozhodování a jednání ministerstva školství. Návrh ministra Marcela Chládka zavést od roku 2019 povinnou maturitu z matematiky tento trend potvrzuje: místo snahy změnit výuku a teprve poté hledat prostředky hodnocení celý proces obrací a efektivní změně tak brání.
Řada odborníků na výuku matematiky, jako jsou Milan Hejný, Oldřich Botlík, David Souček, Ondřej Šteffl a řada lidí s matematickým vzděláním (Jana Straková, Petr Matějů a další okolo projektu Matematika s chutí) upozorňují na to, že matematika je na českých školách vyučována nevhodným způsobem. Místo soustředění se na matematickou gramotnost a aplikovatelné dovednosti nutí český systém děti k akademickým výkonům, které jsou pro drtivou většinu z nich nepodstatné, neužitečné a jejichž znalost se velmi rychle vytrácí.
V důsledku toho patří čeští žáci mezi ty, kdo mají k matematice – v porovnání s dalšími zeměmi OECD – vysoce negativní vztah. Dalším důsledkem je nízká míra retence (udržení) získaných znalostí a dovedností, a tím pádem zbytečné mrhání stovkami hodin, které žáci na základních a středních školách výukou matematiky stráví.
Za takové situace je návrh na povinnou maturitu z matematiky v roce 2019 kontraproduktivní. Ministr Chládek, který návrh tvrdě prosazuje, nenavrhuje žádný způsob, jak před tím výuku matematiky zlepšit. Tento postup je zcela nesmyslný, závěrečné zkoušce by měla předcházet změna výuky a teprve na ni by měla navázat diskuse o vhodném způsobu měření výsledků vzdělávání.
Profesor Milan Hejný, spoluzakladatel a popularizátor tzv. Hejného metody výuky, řekl: „Udělám všechno pro to, abych zamezil tomu, aby se matematika stala intelektuálním kladivem na děcka. Celý život jsem zasvětil tomu, aby bylo matematické vzdělání, ale ne matematické galeje. Proti tomu jsem velice silně.“
Bohumil Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Je zarážející, že ministr školství ignoruje tak silné hlasy, které ho vyzývají, aby návrh přehodnotil. Je otázka, jakým motivem je veden, zda poněkud jednohlasně nenaslouchá těm zástupcům českého průmyslu, kteří považují povinnou maturitu za dobrý nástroj.“