Vysvětlujeme důvody, proč EDUin podporuje iniciativu Maturitní data – odtajněno, a upřesňujeme, jakými pravidly by se mělo zveřejňování maturitních dat řídit.
Praha, 7. června 2016 – Hlavním důvodem pro rutinní zveřejňování zdrojových maturitních dat je zásadní přínos pro debatu o tom, jak má vypadat státní maturita. Debata je rázem zasvěcenější a věcnější. Data rovněž usnadňují veřejnou kontrolu nad složením maturitních testů a tím, co ověřují. A konečně, umožňují posoudit, nakolik státní maturita odpovídá platným předpisům a nediskriminuje některé skupiny maturantů. Předpokládáme, že v těchto bodech se snadno shodnou i ti, kteří si další vývoj vzdělávacího systému v České republice představují rozdílně.
Na základě zkušeností iniciativy Maturitní data – odtajněno jsme připravili tři doporučení, jak by měla být již od podzimu tohoto roku zveřejňována data ze státních maturit.
Zdůvodnění: Grafické znázornění výsledků jednotlivých úloh, které minulý týden představili zástupci iniciativy, je užitečnou pomůckou, jež posunula debatu o jednotlivých úlohách do věcnější polohy. Můžeme lépe posoudit, zda úloha měla smysl, jak ji maturanti uměli vyřešit a zda ověřuje dovednosti důležité pro jejich občanský život i budoucí profesní uplatnění. Mělo by se tedy stát samozřejmostí, že v této podobě bude Cermat pravidelně zveřejňovat výsledky všech úloh, podobně jako se stalo normou zveřejňování zadání a celkových výsledků maturitních testů.
Zdůvodnění: Samozřejmou součástí výsledků maturit by se mělo stát i krátké autorské zdůvodnění, proč byla úloha do testu zařazena a co ověřuje. Stejně tak je nutné požadovat, aby zástupci Cermatu přestali používat neurčitá tvrzení typu „učni neumějí napsat větu“. Cermat má neomezený přístup ke všem maturitním datům a musí svá tvrzení o dovednostech maturantů dokládat statistikami a diagramy – nikoli předkládat vlastní interpretace, jejichž správnost nemůže veřejnost ověřit.
Zdůvodnění: Je třeba zahájit debatu o míře anonymizace maturitních dat určených ke zveřejnění, aby nedovolila identifikovat výsledky konkrétní školy a žáka, ale zároveň umožnila posoudit například to, jak vyřešili tu či onu konkrétní úlohu z češtiny gymnazisté a negymnazisté, jak dívky a chlapci, jak ti, kteří si vybrali jako další předmět cizí jazyk či matematiku. Tato data pak mají být zveřejněna ve strojově zpracovatelné podobě, aby je mohl využít k argumentaci ve veřejné debatě jakýkoli subjekt. Považujeme ale za rozumné, aby vědecké a výzkumné instituce měly možnost vyjednat si s Ministerstvem školství přístup k maturitním datům v méně anonymizované podobě, pokud to považují za nutné pro své výzkumné účely.
Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Považujeme za nutné reagovat na tvrzení ředitele Cermatu Jiřího Zíky, který v rozhovoru pro Hospodářské noviny řekl, že maturitní data chtějí získat jen komerční konkurenti Cermatu. Naopak se domníváme, že jde jednoznačně o veřejný zájem, jehož oprávněnost ostatně MŠMT přiznalo právě zveřejněním výsledků jednotlivých úloh. Iniciativu Maturitní data – odtajněno jsme podporovali a podporujeme především proto, že zveřejnění dat prokazatelně zvěcnilo debatu nejen o maturitě samotné, ale i o tom, co žáci umějí a neumějí a k čemu má jejich vzdělávání směřovat. Proto nabízíme k veřejné debatě pravidla, jak by měla být už letos na podzim maturitní data zveřejňována.“