Tisková zpráva: Za vysvědčení dítě netrestejte ani neodměňujte

26. 6. 2014
EDUin
vysvd7_z

EDUin spolupracuje s Linkou bezpečí na změně, jak rodiče a děti vnímají známky ve škole.

Praha 26. června – Každý den volají na Linku bezpečí tři děti kvůli obavám z reakcí rodičů na špatné známky. Na konci roku v souvislosti s vysvědčením tento počet výrazně roste. Ze známek se stal strašák a fakticky jediné téma hovorů o škole ve většině rodin. Pro rodiče často škola a známky splývají v jedno. Způsoby hodnocení jsou jedním ze slabých míst našeho vzdělávacího systému a je třeba to změnit. Známky a hodnocení nejsou totéž.  

Každý den volají na Linku bezpečí 3 děti s obavami ze špatných známek. Ročně je to 946 případů. Počet telefonátů logicky narůstá v lednu a červnu, kdy se děti bojí ukázat doma vysvědčení. Fakt, že jich postupně ubývá (v roce 2008 zaznamenala linka 2236 telefonátů kvůli obavám ze školních výsledků), považujeme za příznivý trend. Přesto je třeba pracovat na tom, aby se v rodinách změnilo vnímání známek jako fakticky jediné a rozhodující informace o tom, jak se dítěti ve škole daří. Proto se EDUin spojil s Linkou bezpečí a ve vzájemné spolupráci chtějí přispět k této změně vnímání známek a k pochopení, jak vypadá správné hodnocení ve škole a v čem může být pro děti i rodiče užitečné.

Prvním krokem této spolupráce je účast odborného konzultanta EDUin Tomáše Feřteka v nové kampani Linky bezpečí startující začátkem července v rámci Karlovarského filmového festivalu, kde se stal garantem tématu Známky.

Tomáš Feřtek, garant tématu Známky v kampani Linky bezpečí: „Na mnoha školách se už dnes hodnotí bez známek a výsledky na vysvědčení se dávno neberou jako osudový ortel. V rodinách je to ale často jinak a děti to dobře vnímají. Proto se tolik soustředí na to, aby měly ´dobré´ známky a ty ´špatné´ se bojí ukázat. V čase vysvědčení se přeceňování známek změní v celonárodní rituál. Poradil bych rodičům, aby číslice na vysvědčení brali jako semafor, který jim ukazuje, jak se dítěti ve škole daří v těch měřitelných, tedy známkovatelných parametrech. Není to celá zpráva o tom, jaké dítě je.  Je dobré, aby ho za vysvědčení příliš neodměňovali a už vůbec ne trestali. Pokud jsou rodiče výsledky znepokojeni, ať se spíš obrátí na školu a zkusí se s učiteli domluvit, jak by bylo možné výsledky dítěte zlepšit. Pokud budou dítě za špatné vysvědčení trestat, jen zhorší jeho motivaci k učení.“ 

 

logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články