Na setkání se zástupci knihoven, muzeí, CHKO, ekologických sdružení a středisek volného času mládeže představil EDUin technologické novinky umožňující uznávat neformální vzdělávání.
Praha 21. března – Digitální odznaky, web umožňující rodičům vytvářet portfolia dovedností pro své děti, zkoumání památek a historie přímo v terénu s chytrým telefonem v ruce. To všechno představili debatující na setkání, které nabízelo způsoby, jak ověřit a uznat, co jsme se naučili ve škole i mimo ni. Nabízené technologie umožňují zefektivnit výuku a například vydávat maturitní vysvědčení formou digitálního odznaku nebo dokumentovat to, co se dítě naučilo ve skautském oddíle, na výtvarném kurzu nebo v základní umělecké škole.
Setkání v Centru současného umění DOX, které proběhlo 19. března, se zúčastnilo přes padesát zástupců institucí a organizací, mezi nimiž byly zastoupeny galerie, knihovny, muzea, domy dětí a mládeže, střediska volného času, ekovýchovná sdružení i divadla.
Přehled nástrojů, které nabídli publiku jednotliví vystupující:
Tomáš Machalík z Národního institutu dětí a mládeže představil mezinárodní systém, který umožňuje definovat a ověřit, co mají umět uchazeči o nejrůznější profese. Zájemce o získání této kvalifikace musí složit zkoušku a osvědčit, co umí, nikdo ale nezkoumá, kde a jak své znalosti a dovednosti nabyl. NSK tak zrovnoprávňuje formálně a neformálně nabyté vzdělání. Prezentaci si prohlédněte ZDE, více o NSK ZDE.
Jakub Štogr, zástupce projektu Veriod, předvedl první zdejší portál umožňující výrobu digitálních odznaků. Jde o nejnovější způsob, jak ověřit a dokumentovat nejrůznější dovednosti. Potenciálně umožňuje každému z nás snazší komunikaci se školami, státními úřady a zaměstnavateli. Těm všem lze prostřednictvím digitálních odznaků doložit, co jsme se naučili ve škole i mimo ni. Systém je široce použitelný – lze jeho prostřednictvím vydávat i dnes tradičně „papírové“ certifikáty – maturitní vysvědčení, osvědčení o jakékoli zkoušce či absolvování kurzu, ale i věci, které zatím certifikovat neumíme – dovednosti typu skautských bobříků nebo praxe ve firmách. Prezentaci projektu najdete ZDE, stránky veriod.cz ZDE.
Miroslav Hřebecký ze společnosti EDUin představil připravovaný portál „Co umím“, který umožní dětem mapovat své úspěchy a dovednosti získané ve škole i mimo ni. Jde o digitální portfolio, kam je možné umístit fotografie toho, co dítě vytvořilo, nahrát například záznam koncertu nebo recitačního vystoupení. O tento systém projevily zájem jako první základní umělecké školy, kterým by umožnil zaznamenávat pokrok jejich žáků a archivovat, co v rámci výuky vytvořili. Portál ale samozřejmě umožňuje stejně zaznamenávat i to, co dítě vytvořilo mimo školu. V rodině nebo sportovním či zájmovém kroužku. Prezentaci projektu najdete ZDE.
Dalibor Naar ze společnosti Gameleon představil připravovaný projekt geolokačních her přibližujících historii a turistické zajímavosti ČR pomocí příběhů a her, které mohou rodiče a děti absolvovat přímo na místě historické události s chytrým telefonem v ruce. Prezentace je ke stažení ZDE. Již fungující projekt nazvaný Veltrusy: Ostrov pokladů představila Michaela Buchtová z občanského sdružení M77. O projektu více v prezentaci ZDE.
Zdeněk Slejška, ředitel EDUin, o.p.s., řekl: „Představa, že za pár let se maturita, skautský bobřík odvahy nebo zkouška s anatomie budou udělovat formou digitálních odznaků, jež si zařadíme do elektronického portfolia, s nímž se ucházíme o pracovní místo, možná zní utopicky. Ale technologie to umožňují už dnes. Jde o nástroje, které z hlediska zaměstnavatelů během několika let velmi pravděpodobně zrovnoprávní vzdělání, které získáme ve škole a mimo ni. Hranice mezi formálním a neformálním vzděláním se bude stále více stírat.“