Publikujeme závěry z Kulatého stolu SKAV a EDUin s názvem Co doopravdy říká o našem školství zpráva OECD. V článku najdete kompletní zvukovou nahrávku, informační souhrn o diskusi a prezentace všech zúčastněných. Seznam diskutujících a otázek, které byly položeny, najdete ZDE. Doplňujeme i odkaz na starší článek z Učitelských novin, který vysvětluje postoj ministerstva a České školní inspekce ke zprávě a oznamuje zahájení celonárodní diskuse k tématu hodnocení. Čtěte ZDE.
Kulatý stůl, který měl pojmenovat důvody různého čtení zprávy OECD o stavu hodnocení v českém vzdělávacím systému, se konal 19. dubna v aule ZŠ Vodičkova v Praze. Důležité bylo zastoupení různých názorových stran, včetně zástupkyně České školní inspekce.
Diskutovaly se především tři otázky:
Jaké jsou důvody rozdílné interpretace závěrů zprávy a jejích doporučení pro české školství?
Jakou podobu by mohlo mít v našem vzdělávacím systému formativní hodnocení?
Mohou připravované projekty plošného testování sloužit jako nástroj formativního hodnocení, tedy hodnocení pro učení?
V čem se diskutující shodli:
Důvod různého čtení je často v přílišné obecnosti diskuse, vytrhávání jednotlivostí ze zprávy a různém výkladu pojmů, jako je třeba sumativní či formativní hodnocení.
Je třeba poskytovat učitelům metodickou podporu, aby mohli formativní hodnocení provádět. Tedy například ukázkové úlohy i s ukázkami možného vyhodnocení.
V čem přetrvává různost názorů:
Především v otázce, zda může plošné testování sloužit jako nástroj formativního hodnocení.
V úloze, kterou by měla Česká školní inspekce plnit v našem vzdělávacím systému. Může plnit úlohu instituce, která bude podporovat rozvoj učitelů a jejich schopností v oblasti hodnocení? A potřebujeme vůbec nějakou takovou instituci?
Nahrávka diskuse v délce 100 minut:http://dl.dropbox.com/u/28312847/2012/KS/KS_120419_OECD/KS_120419_zprava_OECD.mp3
Prezentaci Ing. Michaely Šojdrové, ředitelky komunikace České školní inspekce, která objasňovala postoj úřadu k jednotlivým doporučením ze zprávy OECD, najdete ZDE. Na nahrávce hledejte její vystoupení na 6. minutě.
Prezentaci PhDr. Davida Gregera z Pedagogické fakulty UK, která popisuje systém formativního hodnocení a metodické podpory práce učitelů v kanadské provincii Ontario, nabízíme buď v jednoduché formě prezentace (ZDE), nebo jako balíček ke stažení ve formátu .zip, který obsahuje i ukázky formulářů a didaktických materiálů (ZDE). Jeho vystoupení začíná na 29. minutě.
Prezentaci RNDr. Pavly Polechové z České společnosti pro inkluzívní vzdělávání, která polemizovala s možností využití plošných testů na základních školách jako nástroje formativního hodnocení, naleznete ZDE. Na nahrávce hledejte na 52. minutě.
Vystoupení PhDr. Martina Chvála z Národního ústavu pro vzdělávání, který popsal, v čem může k debatě o formativním hodnocení přispět dlouhodobý projekt sebehodnocení škol nazvaný Cesta ke kvalitě, najdete na nahrávce na 61. minutě.
Diskuse panelistů a komentáře z publika hledejte na 75. minutě.