Ministr Fiala rozumně oddělil jednoduchá opatření pro příští dva roky od změn koncepčních, které se mají týkat další perspektivy státní maturity. Musí teď pomocí legislativních změn rychle uhasit, co už dva roky hoří.
Pro nastávající přechodné období státního maturování neměl moc možností na výběr. Jediná úroveň náročnosti testů, v češtině přesun ústní zkoušky a hodnocení slohů do kompetence škol, stop zvyšování počtu povinných maturitních předmětů – nic z toho nešlo neudělat. Dobrou zprávou jsou i změny termínů, které zajistí, že všichni úspěšní maturanti budou mít maturitní vysvědčení v ruce včas.
Parlament snad vyjde ministrovi vstříc: v obou komorách ostatně zasedá dost zákonodárců, kteří mají v souvislosti se státní maturitou máslo na hlavě.
O třech zásadních problémech státní maturity, u nichž platný zákon nijak nepřekáží, se ovšem ministr školství zatím veřejně nezmínil. Prvním je náročnost budoucího testu jediné úrovně obtížnosti. Z Katalogu požadavků náročnost nevyplývá – tu musí někdo nastavit. Nejsem jistě sám, kdo by drobnými změnami v zadání úloh testu Matematika snadno dosáhl toho, aby v něm namísto 16 % žáků neuspělo třeba kolem 30 % žáků. Anebo aby neuspěl asi jen každý dvacátý. Kdo vlastně smí tak razantně zasahovat do osudů mladé generace? A čím se má přitom řídit?
Na olympiádě v Londýně stanoví pořadatelé skokanům takzvanou základní výšku. Kdo nastavuje laťku u maturitních testů? Snad ne Cermat, který zatím dělá chybu za chybou? Do budoucna je problém řešitelný upřesněním požadavků v Katalogu. Ale něco se musí udělat už pro příští rok. I proto, že hned po prázdninách se o náročnost jediné úrovně začnou přetahovat gymnázia s většinou ostatních středních škol.
Druhým problémem je prokazatelná nesprávnost některých „správných“ odpovědí v testech. Nikoli těch, které Cermat dodatečně opravil. Loni i letos Cermat zasáhl hrubou silou: jakási tajemná validační komise vždy „shledala předmětný didaktický test plně a bezvýhradně způsobilým“. Je naprosto nutné zařídit, aby bylo možné zvenčí vstoupit do uzavřeného kruhu „Cermat test připravil, provedl a prohlásil za správný“. První vlaštovkou bude, když Cermat zveřejní ihned po skončení testování znění všech testů i svou představu o správných odpovědích. Včetně odůvodnění.
A konečně, po letech mlžení o všem podstatném, by měl Cermat dát k dispozici anonymizovaná data s podrobnými záznamy o odpovědích žáků na jednotlivé testové úlohy. Nejsou jeho majetkem – ať si je stáhne a prozkoumá každý, kdo má zájem.
K obnovení důvěry ve státní maturitu jiná cesta nevede.
Autor je matematik, zabývá se testováním