bEDUin 21/2011

30. 5. 2011
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 23.-29.5.2011

Klíčová témata týdne

mateřské školky, maturity, vzdělávání Romů, děti a zdraví

Výrok týdne

„To, co společnost dělá, ať se to zdá někomu jakkoliv mnoho, stále nestačí. Nemůžeme nikoho nutit, aby dal své dítě do naší školy. Kdyby se zavedly kvóty, skončilo by to tím, že bychom měli málo dětí.“
ředitelka ostravské ZŠ Přemysla Pittra Soňa Tarhoviská (do školy chodí 98 % romských žáků) – ProCulture

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • V minulém beduinovi jsme psali o firemních školkách, kterým dalo zelenou MŠMT. Názory zaměstnavatelů si přečtěte v těchto minirozhovorech. Nyní by měly v gesci MPSV vznikat tzv. dětské skupiny. Zřizovat by je mohly obce, zaměstnavatelé, ale i soukromé osoby a jejich smyslem by nebylo děti vzdělávat, ale pečovat o ně. Dětské skupiny by nemusely splňovat všechna přísná pravidla jako školky, o děti by se mohly starat kromě učitelek také třeba zdravotní sestry nebo sociální pracovnice. Tento nápad by pomohl řešit nedostatek míst ve školkách, které obce řeší různě. Na jedno chytré řešení přišli v Lounech – zřídili dvě třídy školky přímo v budově školy. Podívejte se na krátkou reportáž.
  • CERMAT odmítá zveřejnit po skončení maturit testy z jednotlivých předmětů. Je to správné řešení, když se ostré maturity konaly poprvé a navíc podle zjištění Scio se ve všech zemích konajících státní maturity kromě Turecka testové úlohy po ukončení zkoušek zveřejňují na webu nebo jsou k dispozici na požádání? Dosavadní průběh maturit a procenta úspěšnosti kometoval také Tomáš Feřtek na ČT24.
  • Zatímco za strategie začleňování Romů do společnosti, které převyšují ambice Evropské komise, by mohli Českou republiku úředníci EK pochválit, prakticky jsou reálná opatření zatím slabá a pomalá. Shodli se na tom romští aktivisté na konferenci o začleňování Romů do běžných škol, která proběhla v rámci světového romského festivalu Khamoro. Součástí festivalu byla i premiéra filmu Ženy v poli, ukazující život pracovně i společensky aktivních Romek. MŠMT nedávno doporučilo školám, aby promítaly v dějepisu film o Wintonovi – proč školám nedoporučit například i film o Romech jako příspěvek k nabourání našeho stereotypního myšlení?
  • Ve Vídni vyroste nová čtvrť, která svým obyvatelům nabídne také “revoluční” školu sdružující školku a základní školu pro děti do 14 let. Výjimečná je tím, že má kampusový charakter, děti v ní mohou trávit čas až do večerních hodin, vyučování probíhá s mnohem delšími přestávkami, prostory školy jsou přímo napojené na venkovní okolí, takže děti mohou trávit volný i vyučovací čas venku. Škola bude přitom veřejná. Architekti hovoří o „pedagogice přetavené do stavby“.

    O čem se diskutuje

  • Minule jsem psali o rodičovských kavárnách na ZŠ Angel v Praze. Nyní se můžete ptát Kateřiny Círové, iniciátorky celé akce, na její zkušenosti.

    Inspirace z praxe

  • Výuka cizího jazyka vyžaduje mnoho k tomu, aby byla efektivní. Mimo jiné propojit paměť s emocemi. Na pražské ZŠ Marjánka na to jdou již od 1. třídy tak, že děti nacvičují divadelní představení.

    Akce tohoto týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 1.6. Konference „Proměny školy – etická výchova“ (Jihlava)
  • 1.-2.6. Seminář Dítě v krizi „Aktuální krize dnešních dětí“ (Zlín)
  • 4.-5.6. Mezinárodní konference „Rozvoj gramotnosti v evropksých jazycích“ (Praha)
  • logo-author
    Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
     

    Mohlo by Vás zajímat

    Listovat všemi články