bEDUin 21/2013: Karlovarský kraj má dlouhodobou koncepci inkluze díky Nadaci Open Society Fund

27. 5. 2013
EDUin
bEDUin

Co přinesl týden 20.–26. 5.

Témata týdne:

bilancování maturit, standardy jsou obecnější diskusí o podobě základního vzdělávání, Zažij vzdělávání jinak – akce pro žáky, učitele i veřejnost tento týden,  kauza Putna v kostce, Dobeš zakládá politickou stranu a chce hrát fair play, velký rozhovor s Petrem Fialou v MF Dnes ze dne 25. 5.

Výrok týdne:

„Mám na stole návrh pracovní skupiny, která po dlouhých debatách většinově dospěla k doporučení, aby se do budoucna maturita konala 
z češtiny, angličtiny a matematiky a aby se částečně prováděla elektronickou formou. Tento návrh se mi z mnoha důvodů zdá rozumný. (…) Je nutné uvažovat o vzdělávacím systému odpovědně. Nemůžeme nový model zavést od zeleného stolu třeba od roku 2016. Možná by ho zvládla gymnázia, ale některé odborné školy nikoliv.“ ministr školství o budoucnosti maturity pro Deník.cz

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • Bilancujeme letošní maturity: Poslechněte si z videozáznamu, jak v Hyde parku hodnotí letošní maturity ředitel CERMATu Jiří Zíka. Petr Fiala pro Deník.cz upřesnil další vývoj maturitního modelu, který zachová jednu úroveň obtížnosti zkoušek. Ondřej Šteffl komentuje letošní špatné výsledky z matematiky a polemizuje s tím, že by čeští žáci měli horší matematické kompetence než například čtenářské. O matematice a tom, zda české děti hloupnou, je také aktuální článek v Respektu.
  • Pronikněte do finského vzdělávacího systému: Doporučujeme dva nové zdroje, které vám pomohou seznámit se blíže s finským vzděláváním – zkrácený přehled o finském vzdělávacím systému (česky), který vydalo finské ministerstvo školství, a dokumentární film The Finland Phenomenon.
  • Které potraviny nejvíce škodí dětem? Některé potraviny se tváří zdravě a jejich výrobci je dětem doporučují požívat denně. Přitom je to stejné, jako kdybyste dávali dětem denně lahev Coca Coly – přečtěte si, o jaké produkty se jedná.
  • Podívejte se na video, jak se dělá inkluzivní škola v Karlovarském kraji: Základní a mateřská škola Regionu Karlovarský venkov vzdělává děti s různými potřebami (jak říká prvňák na videu, sám handicapovaný žák – děti „zdravé“ i „nemocné“). Podívejte se na video. Karlovarský kraj spolupracuje na dlouhodobé inkluzivní koncepci s Nadací Open Society Fund (o projektu jsme psali v beduinu č. 18). K tématu doporučujeme také zprávu ČŠI věnovanou otázce překonávání školního neúspěchu – zpráva se věnuje jednotlivým stupňům vzdělávání a mimo jiné poukazuje na to, že s vyššími stupni vzdělávání roste podpora segregačního modelu mezi učiteli a veřejností.
  • Co je potřeba udělat, aby vznikaly komunitní školy: Komunitní školy mohu řešit řadu aktuálních problémů českého vzdělávacího systému, např. sociální vylučování dětí, šikanu apod. Středisko služeb školám a Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Brno zpracovalo Analýzu připravenosti prostředí v ČR a možností rozvoje komunitních škol, která obsahuje např. 40 případových studií komunitních škol, návrh systémového rámce transformace škol na tuto organizační formu fungování školy a nejvhodnější alternativu k ustavení pracovní pozice komunitního koordinátora.
  • Neznalost není vždy nevzdělaností: Doporučujeme blog Šimona Podhajského z Yale University, který reaguje mmj. na tvrzení Jiřího Kostečky: jestliže středoškolák nemá o pojmech [Buchenwald a Dachau] povědomí (…) nepatří mu maturitní vysvědčení do ruky. Podhajský vysvětluje, proč je tento přístup ke vzdělanosti podle něj chybný.

Inspirace z (a do) praxe

  • Zažijte různé formy a metody učení již tento pátek a sobotu: Akce Zažij vzdělávání jinak probíhá v různých místech České republiky – podívejte se kde a vyberte si akci, která vás zaujme. K akci se připojilo i Národní divadlo.
  • Co skutečně potřebují prvňáci? Aby dítě ve škole obstálo, nepotřebuje znát z mateřské školy počítání do sta. Základem úspěchu jsou spíše obecnější dovednosti, jako dovednost soustředit se a nenechat se vyrušit, schopnost zapamatovat si pravidla a dodržovat je, přejít z jedné činnosti ke druhé, potlačit agresi a vyjít s ostatními, umět čekat, až na něj přijde řada a až dostane odměnu. Více v krátké české verzi zde a v originálním článku.

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 29. 5. Setkání s ředitelem Middle School z International School of Prague na téma Bdělá pozornost ve školách (Praha)
  • 30. 5. V. tematický kulatý stůl MŠMT: Kvalitní řízení vzdělávacího systému a posilování jeho kapacity (Praha)
  • 5. 6. Konference Testováním ke kvalitě vzdělávání 2013 (Praha)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.
logo-author
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články