Jiří Münich: Zaveďme povinnou maturitu z tělocviku

8. 6. 2020
Jiří Münich
jiri_munich (2)

Kostrbatá metafora říká, že nemá cenu interpretovat úspěšnost v maturitní zkoušce, nebo ji nedejbože srovnávat s jinými ročníky.

Do příštího roku by se mohla zavést povinná maturita z tělocviku. Začne se tím, že zredukujeme tělocvik do schopnosti hodit předmětem do dálky, protože je nejsnáze měřitelná.

CZVV pro měření schopnosti připraví úkoly spočívající v hodu různými předměty. Jeden rok je to oblázek, klacek a šiška. Další rok zase poleno, horká brambora a kočka.

Celá validace testu spočívá v tom, že tajná komise zástupců tělocvikářů a Centra každý objekt potěžká, jak jim sedí do ruky. Ještě se po provedení testu podívají, zda jsou naházené vzdálenosti konzistentní: byli maturanti kteří dobře házeli oblázkem úspěšní rovněž v hodu klackem?

Nikoho už samozřejmě nezajímá, jestli například poleno neznevýhodňovalo žáky s drobnějšími dlaněmi, u kterých hod spíš odrážel schopnost vymyslet dobrý úchop objektu (https://en.wikipedia.org/wiki/Differential_item_functioning).

Nikdo netestuje, jestli hody horkou bramborou a kočkou neodráží spíš odolnost vůči bolesti, než schopnost házet a zda je pak možné dohozenou vzdálenost různými předměty redukovat do jednoho skóru (https://en.wikipedia.org/wiki/Factor_analysis).

Nikoho nezajímá přesnost měření pro různé úrovně dovednosti. Například šiška měří velice přesně pro maturanty, kteří příliš házet neumí, ale pro olympijské vrhače hraje odpor vzduch příliš velkou roli a dohozené vzdálenosti maturantů s podobnou schopností se mohou zásadně rozcházet (https://en.wikipedia.org/wiki/Item_response_theory…).

Neexistuje studie (ani možnost nějakou zpracovat) ukazující, že skór spočítaný z házení náhodných předmětů maturantům spolehlivě předvídá budoucí přidanou hodnotu atleticky zaměřených předmětů vysokých škol, nebo že je zobecnitelný na širšího rozsahu dovedností spadajících pod tělesnou výchovu (https://en.wikipedia.org/wiki/Criterion_validity).

Konečně a především, jediná garance toho, že házené předměty jednoho roku (oblázek, klacek a šiška) jsou srovnatelné s předměty roku dalšího (poleno, horká brambora a kočka), jsou dojmy netransparentní komise CZVV.

Zkouškou projdou maturanti z celé Republiky. Hod kočkou možná nezvládne příliš mnoho maturantů a Micina bude zpětně vyhodnocena jako problematická. Tak se buď z výpočtu konečného skóru vyhodí, nebo ještě líp, přeboduje, aby to tak nějak vyšlo.

U takového testu bych se zdržel interpretací o tom, co nám vypovídá o maturantech v čase, dopadech distančního vzdělávání nebo vyšší účasti na zkoušce.

Je to jen mašinka, která každý rok odsekne část populace od přístupu k dalším příležitostem.


Tisková zpráva Cermat: Výsledky didaktických testů v jarním zkušebním období



Jiří Münich
je datový analytik EDUin.

 

 

 

jiri_munich (1)
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články