Co přinesl týden 1. – 7. 9. 2014
Témata týdne: EDUin a Stream.cz spustili seriál krátkých videí Vši ve škole! Je pro rodiče i učitele a je o tom, jak jednoduše lze proměnit školu v příjemné a tvůrčí místo. Sdružení lesních školek sepsalo petici na podporu změny zákona o dětských skupinách. Českými médii proběhla kontroverze ohledně (ne)vhodnosti nošení šátků ve školách z náboženských důvodů. Hospodářská komora ČR představila koncept Studentských kanceláří, propojujících technické vzdělávání s praxí. Komentář Jitky Boučkové: škola má hledat nadání dětí, ne všechny vtěsnat do jedné formičky. Komentář Boba Kartouse pro HN o paradoxním vztahu zřizovatelů škol k dostupnosti vzdělání. Poněkud morbidní povídka Miloše Čermáka o měnících se vztazích mezi dětmi a učiteli.
Výrok týdne:
„Tyto stížnosti na praktické, nebo jak se historicky říkalo zvláštní školy, trošku souvisí s tím, že země západní Evropy mnohdy tyto typy školství neznají.“ Eduard Zeman, první český školský ombudsman, obhajoval na DVTV přístup českého školství k romským dětem argumentem, který je obvykle používán kritiky praxe umisťování dětí se sociokulturním znevýhodněním do praktických škol. Školy v rozvinutých zemích se snaží takové děti maximálně integrovat do běžných škol.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Nový školní rok začal. Jeho hlavními tématy budou koncepční dokument Strategie 2020, přípravy jednotných přijímacích zkoušek, novela školského zákona, dopracování kariérního řádu učitelů, reforma financování regionálního školství. Souhrnné komentáře Tomáše Feřteka (MF Dnes) a Boba Kartouse (LN), vystoupení Mirka Hřebeckého (ČT24, 55 min.), vystoupení ministra školství v OVM.
- České republice hrozí, že přijde o aktivní a talentovanou část mladé generace. SŠ studenti jsou dle výzkumu Člověka v tísni a Medianu skeptičtí v otázce vlastního vlivu na veřejné dění. 80 % se domnívá, že nemohou nic změnit. Zároveň sílí zájem studentů studovat v zahraničí (výzkum společnosti Datank).
- Pomůcky alternativních pedagogických směrů vstupují do běžných škol, digitalizace zvyšuje nároky škol na adaptaci, školám se však krátí rozpočty. Miroslav Hřebecký (EDUin) o současných trendech. Sdružení Arnika provedlo průzkum bezpečnosti pomůcek, Ondřej Neumajer (PedF UK) k rychlosti prostupu digitalizace do škol.
- Knihovny a vzdělávání: trendy jsou vytváření prostoru a nástrojů pro vzdělávání ve vědách, trénink dovedností na sociálních sítích, bezdrátový a 3D tisk, rozvoj programování. Výzkum přineslo aktuální vydání eSchoolnews. V tomto duchu představila novinky na příští rok třeba Moravská zemská knihovna v Brně.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
EDUin startuje EDUpoint Praha! Místo, kde je vzdělávání doma. Pevnostní 651/8, 162 00 Praha 6. Pravidelný úterní EDUhub (13:00 – 18:00) – síťujte se, nebo si dělejte na svém. Kontakt: Tamara.kovacova@eduin.cz.
- EDUtřída, procvičovací guláš s Ivanou Málkovou aneb jak může vypadat školní třída (10. 9., 16:00, EDUpoint Praha)
- Krabička na cestu. Rady, nápady, zkušenosti a informace (8. 9., Praha)
- Setkání v Open Educational Resources. Přijďte si popovídat s experty o vzdělávání v digitálním světě (15. 9., 17:00, EDUpoint Praha)
- Efektivní vyučovací metody v inkluzivní třídě (17. 9., Rytmus – od klienta k občanovi, o.p.s., Praha)
- Kulatý stůl SKAV a EDUin (18. 9., 10.30, ZŠ Vodičkova, Praha)