Výsledky PISA ukazují zlepšení, jak ale složitý kaleidoskop čísel správně číst?

v dnešním bEDUinu se věnujeme těmto tématům:

4. 12. – 10. 12. 

škola propustila učitelku správně, popírala invazi Ruska na Ukrajinu

armáda rozšiřuje stipendijní program pro středoškoláky

o síť škol Duhovka mají zájem investoři ze zahraničí

Týden stručně

Středoškoláci mohou dosáhnout na peníze od armády, která pro ně rozšiřuje stipendijní program.

Ministerstvo obrany po prvním testovacím ročníku výrazně rozšiřuje svůj stipendijní program. Jak píše iRozhlas, studenti, kteří vidí svou budoucnost u armády, se mohou hlásit do stipendijního programu, kde je více oborů. Stipendisty přijímá více armádních útvarů a hlásit se mohou už i patnáctiletí. Doteď to byli pouze plnoletí studenti. Dostávat mohou čtyři až pět tisíc měsíčně a po maturitě či vyučení mají v řadách armády místo jisté. Ministerstvo obrany tím chce podpořit nábor nových vojáků, kterých na některých útvarech chybí i stovky. „Stipendijní program jsme rozšířili o další technické a bezpečnostní obory, abychom dali šanci více školám a více žákům,“ říká šéfka náborářů plukovnice Iva Bednářová, která za nápadem stojí.

Popírala genocidu i válku na Ukrajině, výpověď tak dostala právem, rozhodl soud o případu Martiny Bednářové.

Učitelka, která ve škole před žáky zpochybňovala válečné zločiny Ruska během války na Ukrajině, prohrála. Soud rozhodl, že jí pražská Základní škola Na Dlouhém lánu dala výpověď oprávněně. Jak připomněl iDNES, Bednářová se tématu věnovala v hodině slohu osmé třídy počátkem dubna loňského roku, tedy pár týdnů po začátku ruské invaze. „Ze svého postavení pedagožky, tedy osoby, jež má u žáků přinejmenším formální autoritu, sdělovala sugestivním způsobem nepravdivé informace nezletilým žákům,“ popsala počínání učitelky soudkyně Patricie Adamičková. „Využila daný prostor k ovlivňování žáků přednesem svých názorů a v podstatě nepřipustila diskusi, protože na otázky žáků reagovala úsečně,“ dodala. Češtinářka čelí kvůli svým výrokům o dění na Ukrajině rovněž obžalobě za popírání genocidy.

Ministerstvo chce propojit odborné školy s firmami. O výuku by se mohly společně dělit.

Studenty a možné budoucí zaměstnavatele chce k sobě resort dostat o něco blíž. Ministr Mikuláš Bek potvrdil, že pracuje na novele, která by měla umožnit takzvané duální vzdělávání, tedy výuku přímo ve firmě. „Připravujeme změnu zákona, která by podpořila duální vzdělávání. Myslím, že musíme hledat cestu, jak posílit spolufinancování ze strany zaměstnavatelů, to je úplně legitimní,“ přiblížil pro MF DNES ministr školství Mikuláš Bek s tím, že chce novelu předložit na jaře. Firmy by měly převzít praktickou výuku a stát se jejím garantem.

Už patnáct let budují síť soukromých škol, o kterou je zájem i v zahraničí. Janečkovi tím chtějí přispět ke zlepšení tuzemského vzdělávání.

Manželé Ivana a Tomáš Janečkovi budují síť montessori škol Duhovka od roku 2008 a důležitá je podle nich systémová změna „shora”. Klasické školy podle nich mají řadu nedostatků, které už rodiče nevnímají. A tím ani nevyvíjejí tlak na změnu. „Podle průzkumů jsou totiž z 80 procent jakž takž spokojení. A když je člověk na něco zvyklý a jakž takž mu to funguje, nechce nic riskovat,“ říkají pro CzechCrunch Janečkovi, podle kterých jsou ve školství velké rozdíly i v rámci regionu. „A to i v Praze, která je specifická. Myslím si, že české vzdělávání potřebuje větší zásah a systémovou změnu ze strany těch nahoře. Je tady spousta skvělých iniciativ a lidí, kteří do školství jdou s tím, že chtějí něco změnit, ale brzy vyhoří, to prostředí je totiž neudrží,“ řekla Ivana Janečková.

Decentralizované školství jako jádro problému. Podle sociologa Daniela Prokopa je to důvodem, proč jsou rozdíly mezi školami a regiony tak velké.

Výsledky dětí u nás jsou tak široké, že Česká republika je jednou ze zemí Evropy s nejvyšším rozdílem mezi výkonností v testech žáků z chudých a bohatých rodin. V rozhovoru pro Český rozhlas Radiožurnál v rámci projektu Život k nezaplacení to řekl sociolog Daniel Prokop. Děti z chudších rodin, které nemají podporu ani odjinud, tak nemají ambice studovat.

Skoro tři hodiny debat, výsledek ale žádný. Školská tripartita jednala o financování regionálního školství, k dohodě zatím nedospěla.

V úterý se sešli zástupci vlády, odborů a zaměstnavatelů, aby jednali o situaci ve školství. Na programu bylo několik bodů, mimo jiné například nastavení maximálního počtu hodin výuky financovaných ze státního rozpočtu, píše web ČT24. Od toho se následně odvíjí financování regionálního školství, tedy především základních, středních a mateřských škol. K dohodě ale podle ministra Beka zatím ani jedna ze stran nedospěla. „Tripartita nic neschválila nebo neuzavřela nějakou dohodu, ale debatovali jsme velmi podrobně,“ řekl po jednání Bek, který na 15. prosince svolal kulatý stůl.

Výrok týdne

šabata

„Není možné zvýšit výdaje na vzdělávání, protože by se tím podle vlády Petra Fialy (ODS) prohlubovalo zadlužení. To je pozoruhodná logika. Protože šetření na školství s odkazem na schodek státního rozpočtu je jen a jen vytloukání klínu klínem. (…) Také zanedbané vzdělání je dluh, vláda jím zatěžuje příští generace a chystá pro ně hrozivou nevýhodu, na kterou děti a vnukové doplatí v budoucím nejistém ostře konkurenčním světě. Není fér argumentovat, že výdaje na školství se přece v příštím roce jako v jednom z mála resortů zvyšují. Ano, o 1,5 procenta, jenomže ten důležitý ukazatel – poměr výdajů na vzdělání vůči HDP – padá dolů,” Více zde:

říká v komentáři pro Český rozhlas Petr Šabata, podle kterého se zadlužení nedá počítat pouze v miliardách ve státních účtech nebo na nedostavěných dálnicích.

V souvislostech

Výsledky českých žáků v mezinárodním šetření PISA jsou nadprůměrné. Jenže v průměrných výsledcích skóre dlouhodobě klesá.

Od začátku minulého týdne jsou od České školní inspekce k dispozici nová data z mezinárodního šetření PISA za rok 2022. Věnují se úrovni znalostí a dovedností patnáctiletých žáků ve čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti, šetření bylo zaměřené na tu poslední. Výsledky ukazují, že tuzemské děti jsou na tom ve srovnání s ostatními zeměmi nadprůměrně, což je dobré znamení. Jenže v širším kontextu už situace tak zářivá není. Proč? Bodové skóre průměrných výsledků žáků v Česku dlouhodobě klesá a úroveň jejich gramotností se snižuje. 

Výsledky by se daly označit slovy „za málo peněz hodně muziky”, stále se držíme v průměru a je to v podstatě zázrak. Propad postihl všechny země v posledních letech, především kvůli covidu. Některé více, některé méně, ale u nás to vypadá, že jsme na to i kvůli dlouhé distanční výuce dojeli trošičku víc. 

„Celkově přes všechny možné problémy českého školství vypadají výsledky v průměru velice dobře. Jenže když se na ně podíváme pozorněji, zjistíme, že se Česko potýká pořád se stejnými problémy – velkými rozdíly ve vzdělání. Úspěšné děti jsou na tom stále dobře a jsou úspěšné, opečovávané doma i ve škole, ale neúspěšné děti, kde se jim nevěnují ve škole a nemají ani dobré rodinné zázemí, ty jsou na tom čím dál tím hůř,” vysvětluje analytička EDUinu Lucie Slejšková, která upozorňuje například na alarmující výsledky žáků, kteří nastupují do učebních oborů bez maturity – necelých 60 procent z nich nemá ani základní úroveň matematické gramotnosti. V porovnání s rokem 2003 jde o dvojnásobný nárůst.

„V globálu je na tom Česko dobře, ale pro děti z učilišť to podle těchto výsledků vypadá velmi špatně. Jednou budou psát třeba životopis a nezvládnou to, protože mají úroveň čtenářské gramotnosti tak malou, že to nedokážou. Neporozumí výpisu z banky. Řemeslníci by měli s takovou úrovní gramotností třeba podnikat? Výsledky jsou ode zdi ke zdi a je to vidět i v rámci srovnání se světem – na jedné straně máme výsledky na úrovni Singapuru, což je skvělé, na druhé ale na úrovni Malajsie. Takové jsou rozdíly mezi českými dětmi a to žijí v jedné zemi,” vysvětluje Slejšková. 

V Česku je socioekonomický status (SES) rodiny a výsledky dětí ve vzdělávání úzce spojený. A je to také naše nejslabší místo, jak pro Deník N přiznává ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Čím vyšší je SES, tím je vyšší pravděpodobnost, že děti dosáhnou vysokého vzdělání. Na obrovské rozdíly mezi školami poukázala v příspěvku na facebooku i výzkumná sociologická organizace PAQ Research, kde přibližuje i poměrně jednoduchý vzorec: Chudoba -> špatné výsledky -> nedokončování vzdělávání -> chudoba. To je potřeba podle PAQ Research změnit. 

Česko ale zatím nedokázalo vymyslet úspěšný mechanismus, jak to prolomit. Jako jeden z hlavních cílů je to sice závazně zapsané ve Strategii 2030+, její naplnění ale v posledních měsících pokulhává. O inovaci oborové soustavy se mluví už několikátou dekádu, ale zatím bez výsledku. Revize rámcových vzdělávacích programů se zdržuje. Stejně tak se mluví o posílení všeobecného vzdělávání na středních školách, ale ani tady se zatím nic zásadního nezměnilo. V neposlední řadě ale závisí na tom, jak dobré máme ve školách učitele, jakou dostávají podporu a zda se mohou od sebe navzájem učit. Takový systém tady ale zatím neexistuje a většinou se jedná pouze o jednotlivce nebo malé komunity. 

Výsledky PISA nejsou jednoduše řečeno „čistý čtverec”, který vypadá z každého pohledu stejně, ale spíše kaleidoskop, který se každým pootočením mění. Ekonom Daniel Münich z think tanku IDEA CERGE-EI, který se dlouhodobě věnuje školství, například připomíná propad Česka v letech 2003, 2006 a 2009. „Jenže za tím přinejmenším částečně stál obrovský pokles porodnosti v letech 1991 až 1996. Vzdělanější mladí Češi tehdy odložili založení rodiny a u nově narozených se tak znatelně zvýšil podíl méně vzdělaných rodičů. A protože PISA testuje nejen dovednosti získané ve škole, propsala se demografie i do poklesu výsledků PISA. S kvalitou školství to nesouvisí,” vysvětluje Münich, který upozorňuje také na vysoké procento dětí s odklady, které narostlo na více než 20 procent. Mezi patnáctiletými dětmi je tak vyšší podíl těch, kteří za sebou mají o rok méně docházky. 

Mezinárodní šetření PISA je největší světový vzdělávací výzkum, který připravuje Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). V loňském roce se šetření zúčastnilo dohromady zhruba 690 tisíc žáků, kteří reprezentují okolo 29 milionů žáků v 81 zemích a ekonomických regionech celého světa. V České republice se do šetření zapojilo celkem 430 škol a téměř 11 tisíc žáků.

Z EDUkalendáře

14. 12. → online → Konference Strategie 2030+

IMG_5459
Našli jste v článku chybu? Napište nám, prosím, na korektor@eduin.cz.
 

Mohlo by Vás zajímat

Listovat všemi články