Co přinesl týden 8. – 14. 9. 2014
Témata týdne: V opravných termínech SM téměř polovina maturantů neuspěla. MŠMT zveřejnilo zprávu Education at the Glance (OECD), i přes zvýšení investic patří ČR stále mezi země s nejnižším podílem na HDP. Pokračuje polemika o sporném § 16 novely školského zákona, který nese riziko zbytečného umisťování dětí v praktických školách. Rektor Masarykovy univerzity Mikuláš Bek požaduje, aby byla profesura vázána na působení na univerzitě. Sociolog Stanislav Biler adresuje Marcelu Chládkovi výběr mýtů o vzdělávání. Jana Bradley píše o tom, proč dává u svých dětí přednost české škole před tou v USA. Ondřej Šteffl začal natáčet krátká videa s poselstvími o vzdělávání, tentokrát o přijímacích zkouškách na SŠ, na nichž společnost Scio v současnosti spolupracuje s kraji.
Výrok týdne:
„U mnoha žáků skutečně vím, co opravdu umí. Kdybych je v tom podpořil, jdu sedět.“ Reakce anonymního učitele v komentáři na České škole k videu propagujícímu aplikaci Co umím. Aplikace umožňuje školám, rodičům a dětem sdílet jejich úspěchu a pomáhá jim v dalším rozvoji.
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Vláda schválila novelu školského zákona, v druhé půlce září bude projednávána sněmovnou. Mezi nejdiskutovanější body patří podpůrná opatření žákům se speciálními potřebami, stravování a výživa, registr učitelů, mistrovské zkoušky a návrat k emancipaci ředitelů škol na politické reprezentaci zřizovatele (obce, kraje). Rektoři by měli mít možnost odebírat tituly plagiátorům. Trvá nejistota okolo domácího vzdělávání.
- Margit Slimáková (Skutečně zdravá škola) a ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal se na DVTV setkali nad tématem výživy ve školách. Byť na některých bodech panuje očividná shoda (zákaz automatů na slazené nápoje na školách, spotřební koše), komunikace mezi iniciativou a MŠMT ukazuje na spory v odborných kruzích. Jak mohou žáci změnit přístup ke školnímu stravování? Inspirativní příběh skotské školačky Marthy Payne.
- Nakladatelství KHER vydalo čítanku romské literatury ROZUMĚNÍ. Je určena především učitelům pracujícím s romskými žáky. Zajímavé výsledky přinesl průzkum iniciativy Slovo 21. Romské ženy chtějí, aby jejich děti získaly vzdělání, nejčastěji na SŠ. Každá šestá by chtěla, aby dítě absolvovalo VŠ. Pouze 1 % preferuje praktickou školu.
- Značně kritické ohlasy na české školy a školky se ozývaly v pátečním pořadu ČT Duše K, kde diskutoval Jaroslav Dušek s maminkami, které mají děti v režimu domácího vzdělávání. Paní Bradley, maminka dvou amerických školaček, které začaly nyní chodit do české školy, si naopak ve své poznámce pochvaluje to, co ostatní vnímají možná jako samozřejmost. O unschoolingu v porovnání s klasickou školou hovoří o něco shovívavěji v rozhovoru Šárka Winter žijící ve Francii, která doma učí svých 8 dětí.
- České školství bojuje s výukou cizích jazyků. O tom, že ani rodilí mluvčí nemusí být spásonosní, jestliže nejsou připraveni, reportují Lidové noviny. Nejlépe se cizí jazyky učí v přirozeném prostředí, ať už na ulicích Teheránu, nebo třeba v debatách pořádaných pro středoškoláky v ČR Asociací debatních klubů či dalšími iniciativami.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
EDUin startuje EDUpoint Praha! Místo, kde je vzdělávání doma. Pevnostní 651/8, 162 00 Praha 6. Pravidelný úterní EDUhub (13:00 – 18:00) – síťujte se, nebo si dělejte na svém. Kontakt: tamara.kovacova@eduin.cz.
- Kulatý stůl SKAV a EDUin. Naplňují jednotné přijímací zkoušky Strategii 2020? 18. 9. v 10.30, ZŠ Vodičkova, Praha
- Workshop Katalog podpůrných opatření pro žáky se sociálním znevýhodněním. 22.9 v 9.00, Vodičkova 707/37, Praha 1
- Konference „Kvalita vzdělávání“ aneb návratnost investic do vzdělávání v digitálním světě, 24.– 25. 9., Ostrava – Vítkovice.