Sdílet článek
Generace Alfa vyrůstá odmala ve světě technologií a neomezených možností. Jak se ale mění jejich vztah ke vzdělávání? Rodiče stále častěji hledají alternativní cesty, jak děti učit – od domácího vzdělávání po inovativní školy. Odpovídá tento přístup skutečným potřebám dětí, nebo jim může naopak ztížit vstup do dospělého života?
Patricie Martinů 23. 3. 2025
Ilustrační foto (c) Kateřina Lánská
Generací Alfa rozumíme děti narozené po roce 2010, což z nich činí první generaci narozenou výhradně v 21. století. Nejstarší z nich právě dokončují základní školu, nejmladší se teprve chystají nastoupit do školek. Od útlého věku se učí v prostředí moderních technologií, včetně umělé inteligence.
Jelikož zatím neexistuje dostatečné množství výzkumů o české generaci Alfa, není možné efektivně porovnat její odlišnosti oproti předcházejícím generacím. Do toho se ale snaží vnést světlo nová studie Generácia Alfa – Cesty k porozumeniu a podpore ich potenciálu, která vyšla ve slovenštině v rámci projektu YouthPulse ve spolupráci za kooperace české Asociace neformálního vzdělávání (ANEV) a slovenské organizace YouthWatch.
Studie ukazuje, že rodiče dětí této generace kladou velký důraz na rozvoj jejich autenticity a umožnění svobodného výběru činností podle jejich talentu a zájmů. V otázce rozvoje dítěte se stále méně spoléhají na tradiční vzdělávací instituce, které dříve hrály klíčovou roli, a na jejich způsob výuky, který tito rodiče mohou vnímat jako příliš direktivní a rigidní. Příliš pomalé změny a inovace v obcemi zřizovaném regionálním školství způsobily vlnu nově vznikajících alternativních školních zařízení, ačkoliv se některé školy samy pokouší zavádět reformní prvky. V České republice chápeme jako protiváhu veřejných škol všechny soukromé školy a školky, spadají do nich i například lesní a přírodní školy, takzvané domškolácké skupiny (doma vzdělávané děti skupinou rodičů, pozn. red.) nebo dětské skupiny.
Cesty mimo tradiční výuku
Alternativními školami v České republice označujeme například waldorfské, montessori, daltonské a jenské školy. Dalším příkladem může být i síť Scioškol, kde učitelé působí jako průvodci vzděláváním. Podíl těchto soukromých zařízení každoročně roste: ve školním roce 2023/2024 tvořily 8,5 % všech mateřských a 7,4 % všech základních škol. Generace Alfa tak navštěvuje ze všech generací tento typ škol historicky nejčastěji.
Kromě toho do dané skupiny spadá také domácí a individuální vzdělávání, které navštěvuje 0,69 % všech žáků v základním stupni vzdělávání. Podle údajů České školní inspekce (ČŠI) se jejich počet za posledních pět let zdvojnásobil. Mezi hlavní důvody rodičů pro tuto formu výuky patří nespokojenost s veřejným školstvím, ale i obtíže dítěte v kolektivu, nedostatečné zohlednění nadání či speciálních potřeb, rodinné okolnosti nebo inspirace jinými rodinami.
Podle Judity Kapicové z Asociace domácího vzdělávání (ADV) rodiče stále častěji vyhledávají takové vzdělávací prostředí, které by bylo komornější než běžná škola. „Klasických domškoláků až tak nepřibývá, ale roste zejména počet komunitních skupin, kde se děti učí společně,“ vysvětluje. Zároveň podle ní stoupá počet dětí, které kvůli psychickým nebo zdravotním problémům opouštějí tradiční školní systém. „Domácí vzdělávání pro ně může být cestou, jak se znovu začít vzdělávat s radostí a chutí,“ doplňuje Kapicová.
Domácí vzdělávání může mít různou podobu. Stát jej umožňuje od roku 2005, kdy byla do školského zákona zakotvena možnost individuálního vzdělávání. Od roku 2016 se tato možnost vztahuje jak na první, tak na druhý stupeň ZŠ, avšak za splnění určitých podmínek. Mezi ně patří povinné konzultace s pedagogem, pravidelné přezkušování a dodržování platných vzdělávacích standardů. Zákon také doporučuje, aby se žáci socializovali s vrstevníky: například účastí na školních akcích, kroužcích či výletech. Jak takový systém funguje, přibližuje například i článek na portálu Šance dětem.
Generace Alfa chce zažívat snadné úspěchy
Podle výroční zprávy ČŠI je pro rodiče jedním z hlavních benefitů domácího vzdělávání možnost přizpůsobit výuku individuálním potřebám dítěte. Vedle těchto výhod však přináší i výzvy, třeba finanční náročnost, obtížnost některých vzdělávacích obsahů nebo nižší motivaci dítěte k učení. Právě s motivací má podle studie ANEV a YouthWatch generace Alfa větší problémy než předchozí generace. Ačkoli je generace Alfa často označována za nejvzdělanější a s vysokými ambicemi, mezi jejími příslušníky roste přesvědčení, že úspěchu lze dosáhnout snadno, bez většího úsilí či dobrých školních výsledků – a to jak ve veřejných, tak alternativních školách. Tento rozpor může pramenit z rozdílu mezi tím, co děti slýchají ve škole či od svého okolí, a tím, jak o vzdělávání hovoří jejich rodiče.
Zároveň si děti ale samy uvědomují, že školy nejsou dostatečně připraveny na moderní dobu. Často vnímají, že jejich učitelé nerozumí digitálním technologiím, zejména umělé inteligenci, a neumějí s nimi efektivně pracovat. Děti, které s technologiemi od útlého věku vyrůstají, přirozeně očekávají, že i dospělí budou v této oblasti kompetentní. S tím, jak se svět i úloha, kterou v něm vzdělávání zastává, rychle proměňuje, pak mají problémy pochopit, proč je pro ně škola vůbec důležitá, co jim přináší a jak jim pomůže v budoucím životě.
To potvrzuje i Kapicová: „Kolem osmé a deváté třídy už děti často nevidí smysl v tom dál chodit do školy. Jsou citlivé, přemýšlivé a mají představu o své další kariéře. Cítí tak, že jim škola už nemá co nabídnout,“ popisuje. Přijímací zkoušky v páté a deváté třídě pro ně představují další zlomový bod, protože jsou vystaveny velkému tlaku. „Školy po dětech chtějí široké znalosti, ale do hloubky nejdou v ničem, což je frustruje. Pokud jsou žáci opravdu dobří jen v něčem, ne plošně, ocenění se často nedočkají – zvlášť pokud se jejich talent týká oblasti, která v osnovách vůbec není,“ říká Kapicová, která zároveň působí i jako pedagožka a přezkušovatelka dětí v domácím vzdělávání.
Tuto potřebu odlišného přístupu může naplnit právě alternativní vyučování, které však není dostupné pro každého – nejen kvůli finančním nákladům, ale i kvůli omezenému počtu daných zařízení a jejich nerovnoměrnému rozložení v jednotlivých krajích. Otázkou však zůstává, zda tato výuka děti lépe připraví na „dospělácký“ svět, nebo zda pro ně přechod do běžného života nebude naopak složitější. Klíčové je každopádně usilovat o takový vzdělávací systém, který jim zajistí potřebné zázemí a míru individualizace odpovídající současné době. „Střední školy by měly být na tyto žáky, z nichž nejstarší nyní dokončují základní školu, připravené a měly by jim umět nabídnout dostatečnou podporu,“ upozorňuje analytička EDUinu Nikola Šrámková v dokumentu mapujícím data z přihlášek na SŠ.