Co přinesl týden 21. 10. – 27. 10. 2019
Krátce:
Výrok týdne: „Waldorf klade důraz na přirozené postupy, opírá se o vývojovou psychologii, velmi dbá na to, aby děti dostávaly věci ve správnou dobu a způsobem přiměřeným jejich věku. Na waldorfské škole je naší první otázkou: Co máme rozvinout? Až ve druhém plánu je, že to děláme také prostřednictvím nějaké učební látky.“ Ředitel waldorfského lycea Ivan Smolka hovoří o vlastnostech a vzdělávacím obsahu ve vztahu k waldorfské pedagogice (Rodiče vítáni).
V souvislostech:
Asistenti pedagoga jsou zejména po „inkluzivní novele“ školského zákona nejen důležitou, ale i častou součástí škol. Jejich počet neustále roste – mezi lety 2017 a 2018 u základních škol jejich součet úvazků činil 20 %, tedy 11 173. Drtivá většina z nich je financována z podpůrných opatření, která jsou od roku 2016 nároková. Podle analýzy implementace společného vzdělávání v období školních let 2016 až 2018 (zdroj: Stanislav Štech) je asistent pedagoga nejčastějším podpůrným opatřením v mateřských školách a jedním z nejčastějších v základních, které z koláče ukrajují nejvíce.
Zatímco k 30. 9. 2017 vykázaly základní školy 13 660 asistentů pedagoga, kteří́ odpovídali 9 308,8 úvazkům, k 30. 9. 2018 to bylo již̌ 16 326 asistentů pedagoga, resp. 11 173,7 úvazků. Z celkového součtu úvazků asistentů pedagoga vykázaného všemi školami (14 847,5) tak připadalo téměř 75,3 % na základní školy (loni 75,0 %). Meziroční nárůst pak činí 1 864,9 úvazků, resp. 20,0 % (rok předtím šlo o 2 812,5, resp. 43,3 %). I když počet asistentů pedagoga v ZŠ v posledních letech nepřetržitě roste, z údajů k 30. 9. 2018 je možné zaznamenat jeho jisté zpomalení.
A tento trend se zřetelně nelíbí ministerstvu školství. Narůstající počet podpůrných opatření, z nichž asistenti jsou přirozeně jednou z nejnákladnějších položek, zatěžuje rozpočet. Od roku 2016 médii často probíhaly informace o překvapení, které vyžadovaný počet asistentů vyvolalo. V roce 2018 ministerstvo školství, které s takovým nárůstem asistentů nepočítalo, školám ze začátku roku neposlalo dostatek financí na jejich pokrytí (iHned). Některé z nich proto musely sáhnout k úsporným opatřením a osekat odměny učitelům. O rok starší ministerská analýza inkluze označila poradnami předepisované asistenty za největší zátěž a nezřídka zbytečnost. Navíc, v některých regionech nebylo dost kvalifikovaných a vhodných uchazečů o tato zaměstnání.
S novelou vyhlášky č. 27 (informovali jsme zde), která stanovuje hlavní parametry inkluzivního vzdělávání, ministerstvo proto přináší omezení počtu asistentů pedagoga. Zatímco dosud mohli v jedné třídě působit až čtyři pedagogičtí pracovníci (učitel plus tři asistenti), nově by tam měli být nanejvýš dva učitelé s jedním asistentem. „Záměrem ministerstva školství je, aby byl uplatňován princip takzvaného sdílení asistenta. Namísto současného stavu, kdy je asistent doporučený na konkrétní dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, a je tedy spíše asistentem dítěte než asistentem pedagoga,“ popisuje mluvčí resortu Aneta Lednová (iRozhlas). Čtyři pedagogy, respektive více asistentů budou moct využívat nadále speciální třídy s mentálně postiženými žáky nebo spádové mateřské a základní školy v případech, kdy budou muset přijmout větší počet handicapovaných dětí.
S omezením počtu asistentů se pojí dva zásadní problémy. První se týká nastolení agendy – skutečně je problém počtu asistentů ten hlavní, který v oblasti je třeba řešit? Podle závěrů České školní inspekce nikoliv. Ta sleduje implementaci společného vzdělávání dlouhodobě a mezi slabé stránky řadí administrativní zátěž pedagogických pracovníků, zejména v případech žádostí o asistenty pedagoga, nebo nedobrou spolupráci mezi učiteli a asistenty. Ti často nejsou učiteli zapojováni do přípravy hodiny, ze strany učitelů dostává podporu pouze malý podíl z nich. Efektivita vynaložených finančních prostředků se tak snižuje, píše inspekce. I vzhledem ke kvalifikaci asistentů, která zhruba v pětině případů nedosahuje standardu, inspekce navrhuje zlepšit asistentům pracovní podmínky. Hovoří přímo o motivaci uchazečů, získání kvalifikace, finančním ohodnocení či motivaci k setrvání ve škole.
Změny přímo kritizuje ředitel Institutu pro sociální inkluzi Martin Šimáček: „Zapojení asistentů si pochvaluje 95 % učitelů. Ale zároveň je jasné, a opět to potvrzuje i zpráva ČŠI a praxe, že teď je důležité věnovat se ustálení spolupráce učitel-asistent, jasnému rozdělení rolí ve třídě, vytvoření metodického zázemí. Nejen tento příklad ukazuje, že zásahy do vyhlášky musí být dobře připravené, opřené o poznání z dosavadní implementace podpůrných opatření ve školách a poradnách.“ Další políček asistentům připravuje novela zákona o pedagogických pracovnících, která – na rozdíl od opačného trendu u učitelů – bude vyžadovat vyšší kvalifikaci. Proti tomu se ohradilo sdružení SKAV s varováním, že o povolání tak může mít zájem ještě méně uchazečů.
Inspirace z (a do) praxe:
Výběr z EDUkalendáře: