Soubory cookie používáme, abychom vám pomohli efektivně se pohybovat a provádět určité funkce. Níže naleznete podrobné informace o všech souborech cookie v každé kategorii.
Soubory cookie, které jsou kategorizovány jako „Nezbytné“, jsou uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro umožnění základních funkcí webu....
Technické cookies jsou pro správné fungování našeho webu nezbytné, proto není možné je vypnout. Bez nich by na našich stránkách např. nešel zobrazit žádný obsah nebo by nefungovalo přihlášení při vkládání komentářů
Personalizační cookies se starají o to, abychom vám mohli doporučovat ke čtení další články, které máte rádi. Součástí jsou i cookies třetích stran, se kterými EDUin na doporučování článků spolupracuje.
Díky analytickým cookies víme, které texty mají naši čtenáři nejraději a jaké články jsou u nás nejčtenější. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Google aj.
Výkonnostní soubory cookie se používají k pochopení a analýze klíčových výkonnostních ukazatelů webových stránek, které pomáhají poskytovat návštěvníkům lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies pomáhají informovat Vás třeba na sociálních sítích o nových článcích a EDUcastech a nabízet vám to zajímavé, co jste ještě nečetli nebo neslyšeli. Součástí jsou i cookies třetích stran, jejichž vydavatelem jsou instituce jako Facebook, Seznam.cz, Google a další.
Co přinesl týden 21. 10. – 27. 10. 2019
Krátce:
Výrok týdne: „Waldorf klade důraz na přirozené postupy, opírá se o vývojovou psychologii, velmi dbá na to, aby děti dostávaly věci ve správnou dobu a způsobem přiměřeným jejich věku. Na waldorfské škole je naší první otázkou: Co máme rozvinout? Až ve druhém plánu je, že to děláme také prostřednictvím nějaké učební látky.“ Ředitel waldorfského lycea Ivan Smolka hovoří o vlastnostech a vzdělávacím obsahu ve vztahu k waldorfské pedagogice (Rodiče vítáni).
V souvislostech:
Asistenti pedagoga jsou zejména po „inkluzivní novele“ školského zákona nejen důležitou, ale i častou součástí škol. Jejich počet neustále roste – mezi lety 2017 a 2018 u základních škol jejich součet úvazků činil 20 %, tedy 11 173. Drtivá většina z nich je financována z podpůrných opatření, která jsou od roku 2016 nároková. Podle analýzy implementace společného vzdělávání v období školních let 2016 až 2018 (zdroj: Stanislav Štech) je asistent pedagoga nejčastějším podpůrným opatřením v mateřských školách a jedním z nejčastějších v základních, které z koláče ukrajují nejvíce.
Zatímco k 30. 9. 2017 vykázaly základní školy 13 660 asistentů pedagoga, kteří́ odpovídali 9 308,8 úvazkům, k 30. 9. 2018 to bylo již̌ 16 326 asistentů pedagoga, resp. 11 173,7 úvazků. Z celkového součtu úvazků asistentů pedagoga vykázaného všemi školami (14 847,5) tak připadalo téměř 75,3 % na základní školy (loni 75,0 %). Meziroční nárůst pak činí 1 864,9 úvazků, resp. 20,0 % (rok předtím šlo o 2 812,5, resp. 43,3 %). I když počet asistentů pedagoga v ZŠ v posledních letech nepřetržitě roste, z údajů k 30. 9. 2018 je možné zaznamenat jeho jisté zpomalení.
A tento trend se zřetelně nelíbí ministerstvu školství. Narůstající počet podpůrných opatření, z nichž asistenti jsou přirozeně jednou z nejnákladnějších položek, zatěžuje rozpočet. Od roku 2016 médii často probíhaly informace o překvapení, které vyžadovaný počet asistentů vyvolalo. V roce 2018 ministerstvo školství, které s takovým nárůstem asistentů nepočítalo, školám ze začátku roku neposlalo dostatek financí na jejich pokrytí (iHned). Některé z nich proto musely sáhnout k úsporným opatřením a osekat odměny učitelům. O rok starší ministerská analýza inkluze označila poradnami předepisované asistenty za největší zátěž a nezřídka zbytečnost. Navíc, v některých regionech nebylo dost kvalifikovaných a vhodných uchazečů o tato zaměstnání.
S novelou vyhlášky č. 27 (informovali jsme zde), která stanovuje hlavní parametry inkluzivního vzdělávání, ministerstvo proto přináší omezení počtu asistentů pedagoga. Zatímco dosud mohli v jedné třídě působit až čtyři pedagogičtí pracovníci (učitel plus tři asistenti), nově by tam měli být nanejvýš dva učitelé s jedním asistentem. „Záměrem ministerstva školství je, aby byl uplatňován princip takzvaného sdílení asistenta. Namísto současného stavu, kdy je asistent doporučený na konkrétní dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, a je tedy spíše asistentem dítěte než asistentem pedagoga,“ popisuje mluvčí resortu Aneta Lednová (iRozhlas). Čtyři pedagogy, respektive více asistentů budou moct využívat nadále speciální třídy s mentálně postiženými žáky nebo spádové mateřské a základní školy v případech, kdy budou muset přijmout větší počet handicapovaných dětí.
S omezením počtu asistentů se pojí dva zásadní problémy. První se týká nastolení agendy – skutečně je problém počtu asistentů ten hlavní, který v oblasti je třeba řešit? Podle závěrů České školní inspekce nikoliv. Ta sleduje implementaci společného vzdělávání dlouhodobě a mezi slabé stránky řadí administrativní zátěž pedagogických pracovníků, zejména v případech žádostí o asistenty pedagoga, nebo nedobrou spolupráci mezi učiteli a asistenty. Ti často nejsou učiteli zapojováni do přípravy hodiny, ze strany učitelů dostává podporu pouze malý podíl z nich. Efektivita vynaložených finančních prostředků se tak snižuje, píše inspekce. I vzhledem ke kvalifikaci asistentů, která zhruba v pětině případů nedosahuje standardu, inspekce navrhuje zlepšit asistentům pracovní podmínky. Hovoří přímo o motivaci uchazečů, získání kvalifikace, finančním ohodnocení či motivaci k setrvání ve škole.
Změny přímo kritizuje ředitel Institutu pro sociální inkluzi Martin Šimáček: „Zapojení asistentů si pochvaluje 95 % učitelů. Ale zároveň je jasné, a opět to potvrzuje i zpráva ČŠI a praxe, že teď je důležité věnovat se ustálení spolupráce učitel-asistent, jasnému rozdělení rolí ve třídě, vytvoření metodického zázemí. Nejen tento příklad ukazuje, že zásahy do vyhlášky musí být dobře připravené, opřené o poznání z dosavadní implementace podpůrných opatření ve školách a poradnách.“ Další políček asistentům připravuje novela zákona o pedagogických pracovnících, která – na rozdíl od opačného trendu u učitelů – bude vyžadovat vyšší kvalifikaci. Proti tomu se ohradilo sdružení SKAV s varováním, že o povolání tak může mít zájem ještě méně uchazečů.
Inspirace z (a do) praxe:
Výběr z EDUkalendáře: