Klíčová témata týdne: Bátora poradcem ministra, sjednocení platových tabulek pracovníků ve školství, nové logo MŠMT, státní maturita, příprava mezinárodního testování gramotností
Šetří se ve státní maturitě na správném místě? Tuto otázku si musí položit každý, kdo se dozví, že z úsporných důvodů bude slohovou práci maturantů hodnotit pouze jeden učitel místo dvou. Původní myšlenka vnést do hodnoncení více objektivity vezme za své. CERMAT údajně ušetří v každém ročníku maturity 20 milionů, tento tento ovšem nelze nijak ověřit, neboť rozpočet nákladů na maturitu je velmi obecný.
Na Metodickém portálu rvp.cz se objevil článek popisující zkušenosti z mezinárodního projektu ověřování standardů kvality zaměřeného na komunitní školy. Projekt zahrnoval promyšlenou pilotáž standardů a mohl by posloužit jako inspirace pro zavádění standardů základního vzdělávání. Využije MŠMT již existujících zkušeností?
V ČR se proměňuje chápání filantropie, zahrnující mmj. například dárcovství. Jedním příkladem je projekt nadace The Kellner Family Foundation Pomáháme školám k úspěchu. Velmi sympatická na tomto projektu je jeho otevřenost vůči okolí, neboť zkušenosti v něm vytvořené mají být k dispozici všem, kteří budou mít zájem. Nadace, svým krokem podpořit vzdělávání, potvrzuje aktuálně uveřejněné zjištění TNS AISA, že školství je jednou z významných priorit pro českou společnost.
V roce 2011 se ČR zúčastní dalšího mezinárodního šetření. Bude se jednat rovnou o dva dlouhodobé projekty PIRLS a TIMSS. Díky tomu, že PIRLS a TIMSS proběhnou ve stejném roce, budou moci země, které se zapojí do obou výzkumů, zhodnotit výsledky žáků čtvrtého ročníku ve třech hlavních vzdělávacích oblastech – ve čtení, v matematice a v přírodních vědách. Na stránkách ÚIV vyšla koncepce výzkumu PIRLS, který je zaměřen na čtenářskou gramotnost. Výsledky výzkumu budou známé na přelomu roku 2012-13.
Jak se proměňuje dětský svět? – V blogu J.M. Mlezivy se autor zamýšlí nad vlivem blahobytu na současné fungování dětí. Domnívá se, že děti díky různým strojů a počítačům ztratily možnost sledovat dospělé při běžné práci, takže se vytrácí standardní mechanismus nápodoby. Vzhledem k tomu, že čtenost tohoto blogu na aktualne.cz vynesla tuto úvahu do jeho čela, je jasné, že veřejnost problém zajímá. Proto je dobré zároveň poukázat na článek „Jen televize a počítače? Kdepak, i dnes si děti rády hrají na babu“, který popisuje závěry britských vědců z výzkumu mapujícího hru dnešních dětí. K výzkumu zároveň vzniknul velmi zajímavý doprovodný obrazový materiál, například s dobovými fotografiemi dětských her, který je možné shlédnout na webových stránkách britské knihovny.
21.-25.3. – Magnanimitas – konference „Sapere Aude 2011“ (internet)
24.3. – VÚP, British Council – konference „Integrovaná výuka cizího jazyka a odborného předmětu“ (Praha)
24.3. – Centrum školského managmentu – kulatý stůl „Příprava vzdělávacích lídrů“ (Praha)
26.-29.3. – Společnost pro Fair Trade – mezinárodní seminář „Global Education – opportunities and challenges“ (Křtiny)