Co přinesl týden 11. – 17. 3.
Témata týdne:
nezaměstnanost v ČR dosáhla rekordní výše, Veletrh fiktivních firem, 1 den mimo školu, dopravní výchova povinně, Barvy života pod palbou kritiky, plošné versus výběrové testování, cíle a podoba vzdělávání
Výrok týdne:
„Mezinárodní komunita tvůrců srovnávacích výzkumů zásadně přehodnotila postoj k plošnému testování. (…) Zejména (…) zdůrazňují, že plošné testy prokazatelně nevedou ke zlepšování vyučování a učení a nepodporují profesní rozvoj pedagogů. Cestu k nápravě hledají v obohacení plošných testů o další úlohy, typicky o úlohy produktivní, ve kterých žáci mají za úkol něco sami vykonat, ale zejména v obrácení pozornosti zpět k formativnímu hodnocení v rámci každodenního vyučování.“
Jana Straková v článku Ke kritice výzkumu PISA
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- Které obory jsou letos „in“: ČR čelí rekordní nezaměstnanosti obyvatelstva. Zatímco Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR požaduje, aby existovala predikce kvalifikačních potřeb, CERGE upozorňuje na to, že samotný predikční model (který mimochodem má k dispozici již 4 roky, ale žádné ministerstvo o něj nemělo zájem a nechtělo jej zaplatit) nestačí – je dobré vědět, jaká povolání jsou a budou v krajích žádána, absolventi musí být ale lépe než nyní vybaveni obecnými dovednostmi, aby získali nejen svoje první zaměstnání, ale v případě jeho náhlé ztráty (např. i v důsledku zániku celého oboru v budoucnu) se dokázali rychle přeorientovat na jiné příležitosti. Doporučujeme velmi zajímavou televizní debatu, zhlédněte až do konce!
- Aktuální diskuse a akce ovlivňující podobu vzdělávání: EDUin uzavřel debatu o selekci – přečtěte si a komentujte návrh závěrečného shrnutí a sledujte záznam kulatého stolu na toto téma. Nové diskusní téma se zaměřuje na učitelskou profesi: přečtěte si výchozí teze odborníků a poslechněte jejich vystoupení na kulatém stole (pod článkem každého z vystupujících). K tématu se vyjadřuje i Petr Koubek v blogu Kariérní systém jako motivace. Také MŠMT pokračuje v práci na Strategii 2020 a organizuje další kulaté stoly; jejich harmonogram a více informací najdete zde.
- Co říká na Chládkovy návrhy veřejnost aneb v čem jsme konzervativní a co vítáme: Agentura SANEP provedla průzkum názorů veřejnosti na návrhy změn ve školství senátora Chládka. Podrobně se dozvíte zde.
- Škodí PISA a plošné testy? Jana Straková vysvětluje úskalí testování PISA, ale i značné přínosy výběrového šetření, a naopak upozorňuje na rizikovost plošných testů. Proti plošnému testování pokračuje také odmítavá kampaň rodičů.
- Na dyslexii počítačovými hrami: Na Padovské univerzitě provedli výzkum, který odhalil, že dyslexie pramení z neschopnosti udržet pozornost a je možné ji eliminovat tréninkem hraní akčních her. Čtěte zde.
Inspirace z (a do) praxe
- Zahrada hrou: Právě vypsané granty Nadace Proměny umožní některým školám a školkám rekultivovat svá hřiště, aby se stala podnětným prostředním pro dětské učení a hru. Že lze trávník přetvořit na zajímavější plochu dokládá také blog Margit Slimákové a TED video, na které Slimáková odkazuje.
- Literární soutěž v angličtině: Literární soutěž SPUSA pro děti, letos na téma When I am alone. Více se dozvíte zde.
- Tři metodiky pro učitele o životním prostředí a udržitelném rozvoji: Online zpřístupnil Sluňákov, najdete je ke stažení vpravo zde.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 19. 3. Konference k programu Kreativní demokratická škola: Pěstuj prostor (Plzeň)
- 19. 3. EduFórum – Osmé setkání v Praze (Praha)
- 20. 3. Workshop „Vize vzdělávání“ (Česká Skalice)
- 21. 3. Kulatý stůl „Jakého učitele – absolventa potřebují ředitelé škol?“ (Praha)
- 26. 3. Česko mluví o ICT ve vzdělávání na konferenci Počítač ve škole (Nové Město na Moravě)
- 27. 3. Konference „Welcome Heutagogy!“ (Praha)
- 28. 3. Konference „Vzdělávání 3. věku – příležitost pro společnost“ (Mladá Boleslav)
Více akcí a podrobnosti ke každé z nich najdete v EDUkalendáři.